Halo har blivit en oerhört älskad spelserie, främst på grund av det rika universum spelen utspelar sig i men också på grund utav huvudkaraktären Master Chief. En supersoldat med över trettio år av aktiv tjänst inom militären, har varit en aktiv del till framgången av serien sen 2001 men hans äventyr kunde ha tagit slut mycket tidigare.

Bonnie Ross, chef över 343 Industries som gjort bla Halo 4 och Halo 5, berättar i en intervju med IGN att spelserien och berättelsen om Master Chief kunde fått sitt avslut med Halo 3. 

Under 2007 meddelade Microsoft att en av deras studior, Bungie, skulle dela sig från de och bli ett eget företag. Avtalet de tillsammans slog upp var att Microsoft skulle få en liten insats och fortsätta partnerskapet med Bungie som kunde fortsätta utveckla och marknadsföra Halo och framtida projekt men att Halo rättigheterna fortfarande tillhörde Microsoft. Det som uppstod då var en diskussion hos Xbox om vad de skulle göra med spelserien, då även om Halo 3 hade det ambitiösa slutet som skulle kunna vara avslutet för serien så fanns det ändå ett rikt universum med potential för ännu fler spel om Microsoft kunde hitta rätt studio.

Ross hade vid tidpunkten hand om Xboxs publicering av spel internt och externt och hade en oerhörd kärlek för Halo och ville fortsätta kämpa för att hålla spelserien vid liv. Även om Bungie släppte Halo:Reach och Halo 3:ODST så var inte Master Chief huvudkaraktären i dessa och hans öde var oklart efter tredje delen i serien. Det hon gjorde var att hon diskuterade med Xbox cheferna, vid den tidpunkten, Shane Kim och Robbie Bach och kom till tanken att potentiellt berätta en fyrspelsserie med Master Chief-fokuserade Halo spel och sen ”wrap it up” säger Ross. Microsoft övervägde samtidigt att ta in en utanförstående studio för att potentiellt göra ” en eller två [Halo] spel ” efter de två ovannämnda spel från Bungie.

En av studiorna som Microsoft övervägde att lämna över serien till var Gearbox, studion som gjort Borderlands och Halo:Combat Evolved, men Ross säger själv att hon ansåg att det var ”hädelse” att låta en utanförstående studio göra ett Halo spel. Ett utvecklingsteam på insidan av Microsoft formades, leda av Ross, för att ta över utvecklingen för serien och döptes till 343 Industries (efter 343 Guilty Spark) och resten är historia. Utan Ross initiativ och dedikation hade Master Chiefs berättelse avslutats med en djup kryosömn som han kanske aldrig vaknat ur.

Framtiden ser ljus ut då Halo:Infinite är påväg och Bonnie Ross har kommit in i Academy of Interactive Arts and Sciences Hall of Fame. Där är hon den första kvinnan som kommit med och tar plats med andra legender som Bethesda’s Todd Howard, Mario skaparen Shigeru Miyamoto, Metal Gear designern Hideo Kojima och grundaren för Valve Gabe Newell.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here