Rockstar är lika uppspelta inför Red Dead Redemption 2 precis som resten av världen, och har redan delat med sig av en del spelinnehåll till oss suktande spelare. Men ju närmare vi kommer till den 26 oktober desto mer information om spelet och dess innehåll släpps för oss att gräva ner oss i. Via Red Dead Redemption 2 egna hemsida har det nu uppdaterats om vapen och annat smått och gott.
Först och främst så kommer det finnas över 50 olika unika vapen, med mängder av olika sätt att skräddarsy de på. Allt från att ha de se riktigt snygga ut i olika metaller, trä och graveringar till rent funktionsmässigt med olika sikten, eldrör, handtag med mera. Med detta kommer man kunna designa ett helt eget vapen precis som man själv vill ha det, ammunitionen kommer också variera och ha egna egenskaper. Något som nu också är nytt när det kommer till vapen är att du nu måste ta hand om det, ju mer du använder vapnet desto bättre blir det men börjar också bli mer nedgånget. Håll den ren och oljig så kommer allt gå fantastiskt! Något som framgår i infon är att din häst kommer ha alla dina vapen, så se till att du tar med dig precis det du behöver när du lämnar den.
Självfallet kommer Dead Eye upp, det roligaste med första spelet och en välanvänd mekanik. I Dead Eye läget, precis som i förra spelet, saktas tiden ner och man siktar in sig på sina fiender (eller fiende) och avfyrar så många skott som man bara kan. Resultatet är nästintill alltid döden för den motsatta sidan, om man inte missar av någon outgrundlig anledning. Funktionen är tillbaka, och kommer att utvecklas med spelaren. Den kommer sofistikeras och expanderas under spelets gång, från att automatiskt sikta på de närmaste hoten till att kunna se och skjuta mer noggrant på exempelvis hjärta och lungor. Det är tydligt att utvecklarna inte håller tillbaka, och att vi kan förvänta oss en helt ny och unik upplevelse från första spelet.
Men i mitten av alla roliga nyheter kommer oroliga också. Efter en intervju i Vulture har Rockstar och Dan Houser, vice president för Rockstar, hamnat i ordentligt blåsväder. I intervjun säger Houser ” Vi har jobbat 100 timmar i veckan [flera gånger under 2018] ” I en industri som ofta har skandaler om dåligt betalda samt överarbetade arbetare, var detta en orolig kommentar som internet direkt tog till sig. Det faller extra illa då Rockstar år 2010 hade rapporter om dåliga arbetsförhållanden i samband med Red Dead Revolver, där anställda ska ha jobbat tolv timmar om dagen, sex dagar i veckan.
Efter att intervjun släppts, och internet fått explodera, så skrev The Verge en artikel med en kommentar från Dan Houser där han förtydligar vad han menade.
” Det verkar finnas viss förvirring som uppstår i samband med min intervju med Harold Goldberg. Poängen jag försökte göra i artikeln var relaterad till hur berättelsen och dialogen i spelet var tillverkade, vilket var det mesta vi pratade om, inte om de olika processerna i det bredare laget. Efter att ha arbetat på spelet i sju år hade seniorstyrelsen, som består av fyra personer, Mike Unsworth, Rupert Humphries, Lazlow och jag själv, hade vi, som vi alltid gjort, tre veckors intensivt arbete när vi packade ihop allt. Tre veckor, inte år. Vi har alla arbetat tillsammans i minst 12 år nu och känner att vi behöver det för att få allt klart. Efter så många år att få saker organiserade och redo för projektet, behövde vi detta för att kontrollera och slutföra allt.
Ännu viktigare, vi förväntar oss självklart inte att någon annan ska arbeta på detta sätt. Över hela företaget har vi några äldre personer som arbetar mycket hårt endast för att de är passionerade för ett projekt, eller deras särskilda arbete, och vi tror att passionen visas i spelen vi släpper ut. Men den extra ansträngningen är ett val, och vi ber inte eller förväntar oss att någon ska arbeta med något så här. Massor av andra äldre människor arbetar på ett helt annat sätt och är lika produktiva – jag är bara inte en av dem! Ingen, senior eller junior, är någonsin tvungen att arbeta hårt. Jag tror att vi går långt för att driva ett företag som bryr sig om sitt folk och att göra företaget till ett bra ställe för dem att arbeta. ”
Om det kommer bli några konsekvenser är ännu inte tydligt, förutom upprörda reaktioner på nätet. Vi får se vad framtiden håller.