The Witcher Pen & Paper RPG - ett rollspel i Andrzej Sapkowskis brutala värld 1

Information

  • Typ: Rollspel
  • System: Fuzion
  • Utgivare: R. Talsorian Games, inc.
  • Författare: Cody Pondsmith, Lisa Pondsmith
  • Genre: Low fantasy, Grimdark
  • Antal spelare: 3-7 inklusive spelledare
  • Format: Inbunden
  • Antal sidor: 336 sidor
  • Utgivningsdatum: 2018-07-30

[powerpress]
Är du ett fan av The Witcher och önskar du spela ett rollspel där systemet är lika brutalt som världen den utspelar sig i? Då kan jag tipsa om R. Talsorian Games rollspel The Witcher Pen & Paper RPG.

Världen som The Witcher Pen & Paper RPG utspelar sig i behöver sannolikt inte någon introduktion – den har trots allt gestaltats genom flertalet medium över åren. Vi har kunnat följa Geralt av Rivia i allt från en kär bokserie till populära datorspel och nu även en tv-serie som i mitt tycke lämnade mycket att önska. Till skillnad från andra medium kan spelledaren tillsammans med spelarna fritt utforska världen i The Witcher Pen & Paper RPG och göra den till sin egen. Den vita vargen får nu stå tillbaka för andras berättelser.

Trots titulaturen av rollspelet behöver ni inte spela en witcher om ni inte önskar. Grundboken kommer med nio klasser att välja mellan – bard, craftsman, criminal, doctor, mage, man at arms, merchant, priest och till sist men inte minst witcher. Klasserna, eller professionerna som de benämns i boken, är alla bra på sin sak och dåliga på andra. Vissa är menade för strid, andra att laga eller skapa föremål som är användbara för gruppen och vissa är helt klart bättre i sociala situationer. Ha i åtanke att spelet inte alls är menat att vara en monsterjakt efter en annan – dels utifrån att systemet är så pass dödligt att rollpersonerna lätt strukit med om så var fallet och dels utifrån att spelledaren behöver ge alla professioner utrymme att glänsa på det de är bra på.

När det kommer till släkten kan ni välja mellan humans, elves, dwarves och witchers. Märk väl att witcher både är en klass och ett släkte och att det enligt spelreglerna inte är möjligt att välja den ena men inte den andra. En annan viktig aspekt att nämna är att rollspelet, precis som böckerna och datorspelen, porträtterar rasism mellan de olika släktena. Rollspelet har en inbyggd spelmekanik för detta vid namn social standing. Rollpersonerna kan ses som equal, tolerated, feared och/eller hated – något som medför olika nivåer av straffavdrag på sociala färdigheter gentemot folk från de olika territorierna. Det är upp till spelgruppen att komma överens om hur mycket denna spelmekanik yttrar sig utanför straffavdragen. Monstrositet härstammar inte enbart från de vidunder som rollpersonerna kan springa på och de humanoida släktena kan mycket väl vara lika grymma om inte mer onda än dessa – där olika typer av våld kan förekomma. Grundboken uppmanar spelledaren att ta reda på vart gränserna går för ens spelare då teman och ämnen som inte alla är bekväma med har en tendens att dyka upp i spel som är grimdark.

The Witcher Pen & Paper RPG - ett rollspel i Andrzej Sapkowskis brutala värld 2
Källa: R. Talsorian Games, inc.

Om jag ska sammanfatta magin i The Witcher på något vis så är den kort och gott otroligt dödlig. Den är uppdelad utifrån de fyra elementen jord, luft, eld och vatten men det finns besvärjelser som drar kraft från mer än ett element. I boken hittar ni en lista på besvärjelser stora som små i sin effekt – alltifrån att åkalla eldstormar till att tända ett ljus. Magin som witchers använder sig av, så kallade signs, beskrivs även här. Förutom magi så kan rollpersonerna komma att behöva laga eller skapa olika föremål som ska hjälpa dem under äventyren. En skicklig hantverkare är därför en välkommen del av de flesta äventyrsgrupper. Rollpersonerna kan nyttja diagram till vapen och rustning men även alkemiska bomber, fällor och gift.

När ni valt profession och släkte och plockat på er den magi och de föremål ni önskar använda er av så är det dags att bege sig ut och söka lyckan. Grundboken kommer med en överskådlig bestiary (i vardagligt tal även kallad monsterbok) – för vad vore denna spelvärld utan hemska vidunder att plåga byborna med? Något jag särskilt gillade med kapitlet är uppdelningen om vetskapen kring vidunderna utifrån om det är allmän folktro eller kunskap som en witcher besitter. Det gör det lätt som spelledare att ge ut rätt nivå av information till spelarna. När spelledaren ringat in vilket motstånd som kommer spelgruppen till möte kan det bli på tal om strid. Rollspelet håller inte tillbaka på dödligheten och skada är uppdelad i två kategorier – dödlig skada och den typ av skada som man kan gå av sig. Tas dödlig skada startar en nedräkning på hur länge rollpersonen är kvar på denna jord om hen inte forslas till en läkare i rättan tid. Något annat som ger striderna ett brutalt djup är användandet av träff- och fummeltabeller. 

I rollspelet används enbart två typer av tärningar, T10 och T6 – T10 används primärt vid så kallade skill checks och här behöver spelaren slå högre siffervärde än motståndaren där båda parter rullar tärning mot varandra eller där enbart spelaren rullar tärning mot ett fast siffervärde beroende på situation. Till spelarens förfogande läggs resultatet av tärningsslaget sedan ihop med siffervärdet i motsvarande grundfärdighet (statistics) och tillhörande skicklighet (skill). T6 används primärt för att slå skada men förekommer i andra fall också.

The Witcher Pen & Paper RPG - ett rollspel i Andrzej Sapkowskis brutala värld 3
Källa: R. Talsorian Games, inc.

Förutom grundboken har R. Talsorian Games släppt tillägg till The Witcher Pen & Paper RPG som kan berika spelupplevelsen. Här nedan kommer en kort beskrivning av några av dessa.

A Witcher’s Journal

Har ni som spelledare uttömt grundboken på dess vidunder och letas det något nytt att utsätta era spelare för? I A Witcher’s Journal hittar spelledaren en samlad lista på 33 nya fiender som känns unika från varandra men ändå familjära för oss som varit i kontakt med bokserien eller datorspelen. Här finns allt ifrån necrophages till specters till sedvanliga beasts men även exceptionella monstrositeter som drakar och higher vampires. Vidunderna har alla olika svårighetsgrad och komplexitet vilket resulterar i att det finns något att utmana alla spelgrupper med oavsett om de är nybörjare eller veteraner.

Tillkommande är även ett kapitel om hur spelledaren skapar en jakt, benämnt som investigation, där rollpersonerna behöver ta sig igenom vissa hinder för att kunna hitta ett vidunder. Nu kan det tyckas udda att en bok om vidunder har ett sådant kapitel men precis som författarna skriver så är letandet, ifrågasättandet och spårandet en stor del av att möta dessa fiender. Som MYOs eminenta Catarina Sunnergren skulle säga – ”man måste scooby doa sig fram till spöket.”

A Tome of Chaos

“Remember,” she repeated, “magic is Chaos, Art and Science. It is a curse, a blessing and progress. It all depends on who uses magic, how they use it, and to what purpose. And magic is everywhere. All around us. Easily accessible.” –Andrzej Sapkowski, Blood of Elves.

För spelledare som önskar grotta ned sig i magin tillhörande spelvärlden finns tillägget A Tome of Chaos. Boken är skriven ur den fiktiva historiken Brandon of Oxenfurts perspektiv och här återfinnes en lång lista med magiska föremål och besvärjelser men även stora sektioner som beskriver fundamenten till spelvärldens magi. Ett kapitel ägnas åt ley lines och places of power och ett annat kapitel ägnas åt de otillåtna svartkonsterna. Här finns minst sagt mörka krafter att utsätta rollpersonerna för – necromancy, mutation och goetia. Det är inte enbart spelledaren som har nytta av boken utan här finns även att hämta för de spelare som önskar rollspela mages, priests och druids.

I boken finns ett äventyr att spela, A Binding Clause. Här anländer rollpersonerna till Spetz – en liten bergsby som inte ser mycket ut för världen. För detta äventyr kommer rollpersonernas moral att ställas på sin spets -host-.

A Book of Tales

För spelledare som önskar ta med rollpersonerna på en hisnande resa över kontinenten innehåller A Book of Tales sex stycken äventyr som tillsammans bildar en kampanj men som även kan spelas var för sig. Det är en salig blandning av äventyr där vissa är mer enkla i sitt utförande och vissa mer komplexa. Tips på hur spelledaren kan knyta äventyren samman är beskrivet för vardera äventyr. I boken hittar även spelledaren nya vidunder att utsätta rollpersonerna för och den kommer med både kartor och illustrationer som bidrar till att få spelvärlden mer levande. Bäst av allt är att denna bok är skriven utifrån den ökända – jag menar uppstående – barden Dandelions perspektiv.

Här nedan följer några korta ord om äventyren i A Book of Tales:

  • I det första äventyret, Underneath the Ice, får rollpersonerna en kallelse av brådskande karaktär från Louise van Adelaide som uppmanar till försiktighet. Mycket riktigt landar rollpersonerna snart i trubbel på vägen till huvudkvarteret för the High Mountain Society of Sorceresses där Louise utgår ifrån.
  • I det andra äventyret, In the Alderwood, tar sig rollpersonerna till Kaedwen där ett gäng ungdomar försvunnit under mystiska omständigheter. Det är nu på tal om gammal hederlig spårning.
  • I det tredje äventyret, Stone cold Lies, hamnar rollpersonerna mitt i en mordutredning. Till råga på allt sker även en stöld av en historisk – och så klart betydelsefull – artefakt.
  • I det fjärde äventyret, Murder in Maribor, har rollpersonerna rest till Temeria. Här behöver de tampas med en inte så trevlig kult. 
  • I det femte äventyret, Enter the Figthing Pits, är det dags för rollpersonerna att visa vad de går för under tornerspelsliknande omständigheter. 
  • Sist men inte minst så får rollpersonerna i det sjätte äventyret, The Maiden Surrounded By Butterflies, resa till Fox Hollow, Toussaint. Här träffar de riddaren Leblanc de Surmann som har hamnat i knipa och är i desperat behov av hjälp.

Även spelarna får sin beskärda del av innehåll i det sista kapitlet i boken med nya vapen, besvärjelser och släkten att spela. Tillkommit har Gnomes som är några av de skickligaste hantverkarna på kontinenten, Vran som är ett hatat ödlefolk och Werebbubs som är ett stolt men icke humanoid släkte.

Några sista ord

Sammanfattningsvis rekommenderas The Witcher Pen & Paper RPG för er som är ute efter att rollspela i en mörk och ogästvänlig spelvärld. Allt ifrån skräckinjagande vidunder till spelsystemet med fummel och kritisk skada gör sitt yttersta för att ha ihjäl rollpersonerna. Självfallet så rekommenderas rollspelet även till fans av The Witcher som inte räds ett lagom komplext spelsystem. För spelledaren krävs en del arbete bakom kulisserna så att alla professioner får sin tid i rampljuset men om detta faller väl ut får spelgruppen en varierad och fin spelupplevelse i vad Andrzej Sapkowskis brutala värld har att erbjuda.

Min rekommendation är att ni börjar med grundboken och sedan köper till tilläggen utifrån intresse och smak. Varje tillägg ger så klart ytterligare ett djup till spelupplevelsen och världen som gestaltas men grundboken har allt som behövs för att sätta igång. Ni hittar The Witcher Pen & Paper RPG på R. Talsorian Games webbplats eller på andra platser där rollspel säljs. Ett sista råd från mig till er – om ni önskar ge er ut i mörkret för att jaga vidunder håll då ert sinne lika skarpt som ert blad. Ni vet aldrig vad som hungrigt väntar bakom nästa krön.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here