Skattletarspelet Bakdûr utmanar normen 1
Bild: Kickstarter

Bakdûr – isdvärgarnas glömda gruva

  • Vad: Brädspel
  • Genre: Skattjakt/Dungeon crawl
  • Antal spelare: 1-4
  • Ålder: 8+
  • Utgivare: Eloso förlag
  • Utvecklare: Mattias Dristig
  • Kommer ut: Mars 2019

Att vissa demografiska grupper är underrepresenterade eller rentav osynliggjorda i spelkulturen är ingen nyhet. Med skattletarbrädspelet Bakdûr vill spelutvecklaren Mattias Dristig dock slå ett slag för att ändra på detta. Projektet crowdfundas just nu via Kickstarter.

– Speltestare har varit överväldigade över just inkluderingstanken och har uttryckligen sagt att de har saknat ett sådant här spel, säger Mattias Dristig.

I brädspelet Bakdûr – isdvärgarnas glömda gruva finns fyra valbara karaktärer, varav tre är tjejer och den fjärde är en kille med mörk hudfärg. Att spelet skulle präglas av ett inkluderande tankesätt har varit en av de viktigaste riktlinjerna under hela utvecklingen.

– Karaktärerna skulle vara tjejer och bryta mot rådande normer för att komma ifrån den ”grabbighet” jag upplevde att den första rollspelsvågen på åttio- och nittiotalet innebar, säger Mattias Dristig.

Skattletarspelet Bakdûr utmanar normen 2
Bild: Kickstarter

På samma sätt som vita, manliga karaktärer allt som oftast tillåts utgöra normen utan vidare kommentar, görs det i Bakdûr heller ingen stor grej av att spelets karaktärer tillhör andra grupper.

Mattias Dristig berättar att han vill ändra på den homogena normen genom att inkorporera mångfald i spelet utan att göra en dramatisk grej av det.

– Jag tror på att ha en medveten tanke och lägga in det som självklarheter i spel utan att för den skull skriva folk för mycket på näsan, säger han.

I spelet, som hämtat inspiration från klassiker såsom Drakborgen, Talisman och Den försvunna diamanten, tar spelarna rollen av äventyrare på skattjakt. Vid spelets början har karaktärerna, lurade av en falsk profetia, precis blivit instängda i en vidsträckt gruva utan synlig utgång.

I gruvan finns dock massor av skatter gömda, och i sökandet efter utgången får spelarna tillfälle att leta efter dessa. Under spelets gång möter de även på olika monster att bekämpa eller fly ifrån.

Skattletarspelet Bakdûr utmanar normen 3
Bild: Kickstarter

Rent spelmekaniskt byggs spelplanen upp genom slumpmässigt dragna brickor som läggs ut i varje tur. Brickorna representerar den underjordiska gruvans olika rum och gångar. När man hamnar på en oupptäckt bricka får man dra ett så kallat händelsekort, för att se om rummet innehåller fiender eller fällor.

– Det ligger en sådan härlig tjusning och spänning i att dra slumpmässiga kort och brickor, möta monster, bli bättre på sina färdigheter och sedan räkna allt guld som man har hittat. Att hitta tillbaks till de där första gångerna som man själv spelade rollspel och lät fantasin blomma ut, säger Mattias Dristig.

Spelarnas uppgift är att leta sig fram till utgången – och samla på sig så många skatter som möjligt under tiden. Genom att besegra monster kan man även samla erfarenhetspoäng, som sedan växlas in mot färdigheter och levels.

Varje spelare har nämligen en karaktärsbricka med sin karaktärs färdighetsvärden, vapen och rustning. Utrustningen kan bytas ut och uppgraderas i takt med att man hittar bättre föremål under spelets gång. Vinnaren blir den som har flest skatter när den första personen hittar utgången och väljer att lämna gruvan.

Målgruppen är familjer med barn från åtta år, men även casual-spelare i jakt på en enklare ”dungeon crawler” som inte tar flera timmar att spela. Bakdûr kan även spelas av en person på egen hand.

– Att förmedla lite av rollspelskänslan till nya generationer rollspelare har varit väldigt viktigt. Speciellt i tider då spel är digitala tror jag att lite av det har gått förlorat, säger Mattias Dristig.

Skattletarspelet Bakdûr utmanar normen 4
Bild: Kickstarter

Just nu pågår en crowdfunding-kampanj på Kickstarter för att finansiera en del av spelets tryckkostnader. Kampanjen pågår fram till 25 april.

– Går Kickstarter-kampanjen igenom så hänger Bakdûr även med i den internationella lanseringen av Sagospelet Äventyr som Eloso har aviserat. Det är ytterst roligt och aningen kittlande för en liten spelkonstruktör som mig, säger Mattias Dristig.

Han har redan flertalet idéer på möjliga framtida spelprojekt – och strävan efter inkludering och normperspektiv finns med även där.

– Det vore intressant att utforska de negativa strukturer som drabbar människor med NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, reds. anm.), samt djupdyka i vad som ses som ”normalt” egentligen. Men där har jag bara lösa tankar än så länge, säger han och fortsätter:

– Det jag däremot vet är att jag i ett ännu hemligt spelprojekt som kommer att annonseras under 2018 kommer att få vrida och vända ganska mycket på mig själv och dessa frågor. Då kommer jag nämligen sätta tänderna i ett ganska spännande och utmanande varumärke som är ganska grabbigt i sin stil just nu. Det ska bli spännande!

Om Kickstarter-kampanjen går igenom planeras Bakdûr att komma ut runt mars 2019.


Skattletarspelet Bakdûr utmanar normen 5
Foto och montage: Chris Smedbakken

Bakgrund: Bakdûr – isdvärgarnas glömda gruva

Bakdûr har sina rötter i ett annat av Mattias Dristigs spelprojekt: upptäckarspelet Artefakterna. Det startade som en expansion till detta spel och hette inledningsvis Gruvan, men fortsatte att växa och fick snabbt ett eget liv. Snart hade det utvecklats till ett helt eget spel med illustrationer av Therese Wihlney.

Inför Gothcon 2017 blev Mattias kontaktad av Björn Flintberg på Eloso Förlag. De var intresserade av Gruvan, och ville titta närmare på det under konventet. Det slutade med att ett utgivningskontrakt skrevs.

De kom även överens om att vissa ändringar skulle göras på spelet för att det skulle passa in i sagovärlden Masona, där förlagets rollspel Sagospelet Äventyr utspelar sig. Det var i och med detta som spelet bytte namn från Gruvan till Bakdûr. Spelet kommer att illustreras av Richard Svensson, som även tecknat bilderna till Sagospelet Äventyr.

Inblandade i projektet: Mattias Dristig (spelmekanik, grafisk form på Gruvan), Therese Wihlney (tidiga illustrationer till Gruvan), Albin Svensson på Gameprototyper.com (tryck, Gruvan), Richard Svensson (illustrationer, Bakdûr), Björn Flintberg, Daniel Letho, Magnus ”Hagge” Haglund, Emma Ahlerup samt flertalet speltestare.

Tidigare spel utvecklade av Mattias Dristig: NätTrollz! och DinoFajten

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here