Här kommer finalen av min lista. Klicka här för att läsa första delen om du missat den men kom sedan genast tillbaka och fira vinnaren!

4 Doctor Who – Adventure

Bild från radiotimes.com
Bild från radiotimes.com

Den brittiska science-fictionserien som gått (med några avbrott) sedan 1963 har sett samma huvudkaraktär spelas av många olika skådespelare, då Doktorn, som vår utomjordiska hjälte kallar sig, får ny kropp titt som tätt och serien kan således fortsätta för evigt. Den är rolig, dramatisk, kreativ, fantasifull och blir bara mer och mer populär. Det kan bli lite svårt att göra spel baserade på Doctor Who, och även om några har försökt tidigare har ingen haft min eminenta idé. Doktorn reser genom tid och rymd och hjälper inte bara oss jordbor utan varelser i hela universum. En stark tradition är Doktorns följeslagare, companions som de kallas. Dessa är oftast jordbor men inte alltid. De reser med doktorn ett par år tills de dör, försvinner eller på annat sätt skrivs ut ur serien. Tänk vad kul det hade varit med ett spel där du inte spelar doktorn utan en okänd följeslagare, en karaktär du skapat och designat själv, lite i RPG-stil men sedan spelar i äventyrsanda som Telltalespelen eller Life is Strange. Du följer en lång episodisk historia som tar dig genom tid och rymd och låter dig uppleva flera Doktorer, kanske till och med alla hens gestaltningar och uppleva delar av flera av de klassiska äventyren. Du kan få träffa gamla companions men inte lämna så stor inverkan på dem att ditt bidrag till världen känns icke-canoniska. Doktorn kan känna igen dig vid olika tillfällen, kanske inte i ordning, kom ihåg att du reser i tiden. Det här kan bli en spännande och gripande historia som dessutom skulle erbjuda en underbar rundtur och hyllning av allt som är Doktorn!

Emmy: Väldigt intressant med Telltale formatet. Föder känslan av maktlöshet och på så sätt blir varje dialog, varje handling blytung. Kan tänka mig att det blir lite Guardians of The Galaxystuk över det hela. Det enda jag kan känna är att här måste verkligen art stylen sitta perfekt för att det hela skulle flyga. Blir utseendet inte helt rätt är nog det svårt att få det där engagemanget man vill ha i ett episod baserat spel.

3 Indiana Jones/Warehouse 13 – Adventure

Bild från unredacted.com
Bild från unredacted.com

Titeln är missvisande här, jag vet. Jag menar inte att jag vill spela som Indiana Jones eller ens ge mig ut på skattletaräventyr á la Tomb Raider. Jag har ett tag haft en idé till en typ av historia jag skulle vilja läsa, se på TV eller, ja, spela. Ni vet den där enorma lagerlokalen där arken hamnar i slutet på Raiders of the Lost Ark? Jag blev nyfiken på vad mer för övernaturliga och mystiska saker som kan finnas i den lagerlokalen. Så en dag dök TV-serien Warehouse 13 upp som verkade använda just den premissen! En stor lagerlokal full med magiska och legendariska artefakter som måste vaktas och spåras upp när de blir stulna eller försvinner. Tyvärr så var det inte riktigt den genren jag hade hoppats, den utsepelade sig i samma universum som the Librarians, en komisk Indy-klon och känslan i serien var lite löjlig. Den var i och för sig löjlig med flit, det var liksom en charmig komik serien siktade på vilket är helt okej om det är din kopp té men jag tycker om helt andra sorters téer. Jag vill ha det upplägget fast i Indys värd snarare än Librarians. Jag är okej med viss charm och komik men jag vill även se en tyngd och ett djup bakom artefakterna, såsom gud hanteras i Raiders of the Lost Ark; en riktigt läskig närvaro som inte går att förklara eller se men kräver ens uppmärksamhet och respekt. Jag är inte ens helt säker på vilken genre jag vill att spelet ska ha men Adventure-RPG, Action-Adventure eller någon annan genre som kan kombineras med Adventure. Den här grundpelaren skulle kunna stå i centrum för en stor och intressant spelserie med oändliga möjligheter för coola twister och häpnadsväckande avslöjanden.

Emmy: Jag måste hålla med att Werehouse 13 serien är en riktigt dassig historia. Jag må vara kräsen men den serien har nån slags förlegat MR Bean känsla över sig. Nej då vill jag precis som du hellre se Indiana Jones stuket. Små mysig komik med blodigt allvar. Jag typ sket på mig i scenen när alla nazister smälte. Fyy! Tänkt på alla hemska, mystiska artefakter som finns i det där varuhuset vi ser i sista scenen. The possibility’s is endless! Sen vore det inte fel om vi fick spela som Indys son i någon oklar asymmetrisk trio ute på fuffens.

2 Stephen King – Horror/Adventure

Bild från amazon.com
Bild från amazon.com

Ingen specifik bok utan alla hans böcker. Stephen King är en nästan löjligt produktiv författare som skriver mestadels men inte exlusivt skräckhistorier. Hans serie om det Mörka Tornet har dessutom officiellt klargjort att alla hans böcker äger rum i samma multiversum, med påskägg och referenser utspridda överallt. Detta gör att det skulle kunna bli jättekul att följa en protagonist vars personliga resa för hen genom massor av King-världar och vi får träffa massor av besynnerliga karaktärer vi läst om. Det behöver inte alltid vara overload på det övernaturliga, ibland handlar det om människors inre demoner, men enligt Kings multiversom är allt sammankopplat via det mörka tornet och det kan möjliggöra skräckinjagande upptäckter och fruktansvärda mardrömmar. Det kan också vara lite mysigt med lite sightseeing i Maine. Det kommer bli mycket Maine. Det här borde kunna bli en jättelång spelserie med god framförhållning och hjärtskärande karaktärsutveckling. Kanske vi inte behöver följa samma protagonist hela vägen? Det kanske kan bytas fram och tillbaka mellan uppföljare? Det finns mycket potential dold i skuggorna, inte ens jag kan komma på vad jag helst vill se här, egentligen vill jag bli överraskad av vad som uppenbarar sig när mörkret faller på. Iiihhh! Rysningar!

Emmy: Ojoj skräcken.. Mmm min favorit. OM jag vill se Stephen Kings univerusm i spel form. Fan, luktar det Game of The Year!? Skräck är min absoluta favoritgenre och kanske den svåraste genren att lyckas i. Men jag tror att om man gör det till mer psykologiskt skräck, i någon slags Black Eyed Children och Let’s not meet/Home invasion anda kommer det här spelet fullkomligt krossa dagens skräckspel.

1 My Little Pony: Friendship is Magic – RPG

Bild från discoveryfamilychannel.com
Bild från discoveryfamilychannel.com
Topp 10 världar jag vill spela i 4-1 FINALEN! 1
Bild från mlp.wikia.com

Sluta stöna och/eller rulla med ögonen. Lauren Faust’s reboot av My Little Pony 2010 är genialisk. Hon gjorde en TV-serie baserad på de lekar hon lekte med ponnisarna när hon var barn och trots att hon bara producerade första säsongen satte hon principer som serien följer än idag. Den är inkluderande, utvecklande, mångfacetterad och den ger aldrig huvudfokus till huvudkarkatärernas romantiska intressen. Den är alltid mysig, ofta rolig och ibland hjärtkorssande sorglig. Allt äger rum i en väldigt sofistikerad magisk setting och Faust har givit mycket intressanta förklaringar om hur magi och olika arter fungerar i den här världen. Karaktärernas personliga resor har alltid en lättförstådd nivå men också alltid en djupare och ibland väldigt mörk nivå. (självskadebeteende och självmordsförsök har hänt i serien – yupp, they went there)

Bild från mlp.wikia.com
Bild från mlp.wikia.com

Men även när de tar i svåra saker gör de det oftast respektfullt och klokt. Ta karaktären Scootaloo. Hon är en ung pegasponny, alltså med vingar. Ponnysar med vingar bor oftast bland molnen, förutom att kunna flyga kan pegasponnyer också gå på moln, något som andra arter i Equestria inte kan. Scootaloo bor dock på marken. Hennes vingar är nämnligen underutvecklade så hon kan inte flyga. Hon har alltså en funktionsvariation som gör att hon inte kan bo där de flesta av hennes sort bor. Detta är uppenbart i serien, men är väldigt sällan fokus i avsnitten. Faust ville göra det tydligt att Equestria inte är en plats där individer definieras av sina funltionsvariationer, nästan alla avsnitt behandlar Scootaloo som vilken annan ponny som helst, det finns trogna fans av serien som aldrig tänkt på att hon ens har en funktionsvariation. De försöker dock inte sudda ut det faktum att folk med liknande situationer som Scootaloo kan ha det svårt, och i de få avsnitt de tar upp det på riktigt blir det väldigt starkt och gripande. En miljard eloger till den här serien.

Topp 10 världar jag vill spela i 4-1 FINALEN! 2
Bild från thewrap.com

Nu är serien tyvärr på väg mot sitt slut, åttonde säsongen är fulländad och nästa blir den sista, Hasbro har i åratal ångrat att de gav upp så mycket kreativ kontroll till ett frachise som visade sig bli såhär stort, de har längtat efter att få göra en reboot i åratal. Hur bra den rebooten blir vet jag inte men jag är inte jätteoptimistisk, det känns som om avsaknaden av kreativ kontroll från Hasbro var en av huvudingridienserna som gjorde Fausts verison så underbar. Hursomhelst, varför vill jag spela i Equestria? Jo, som jag sagt är världen intressant och det finns fascinerande lore att utforska, och som nu med bara en säsong kvar, förmodligen kommer förbli till stor del outforskad. Tänk att få hoppa in i Equestria och utforska dessa saker själv! Jag vill göra det i ett rollspel av Bioware! Jag vill börja som en ung blankflank. Vad är en blankflank? Ett ungt föl som ännu inte fått sitt cutiemark. Vad är ett cutiemark? Men gud, utbilda dig, gå och se serien! Okej, ett cutiemark är ett magiskt märke som uppenbarar sig på din päls någon gång under puberteten då du funnit dig själv och vet vad du vill göra med ditt liv. Detta märke kan ofta tydas på flera sätt och det kommer ju innifrån så det är alltid något som passar dig. Det ger dig också lite magisk fördel när du försöker göra saker som är relterade till ditt märke. Ok? Ok.

Bild från mlp.wikia.com
Bild från mlp.wikia.com

Du ska alltså börja som ung, innan du fått ditt märke och Scootaloo som jag tidigare nämnt och hennes två vänner Sweetiebelle och Applebloom ska hjälpa dig finna den du är. Ni går ut på diverse äventyr i det första spelet och du får göra många val, moraliska, taktiska, alldagliga, så spelet får känsla för den karaktär du skapar genom ditt spelande, precis det som Bioware gör bäst. Till slut får du ditt märke vilket skulle kunna ses som karaktärsklass. Detta märke är permanent och kommer följa dig i hela spelserien. Ja självklart kan det inte bara vara ett spel! Men oroa dig inte, som jag sa kan märken ofta tydas på fler sätt än ett, om någon genomgår en livsförändring kommer det alltid visa sig att märket kan symbolisera både ditt liv före och efter förändringen. Ett cutiemark är lite profetiskt på det sättet, så du behöver inte bli helt låst. Sedan finns det massor av lore, länder, regioner och världar att upptäcka! Jag vet att det är otroligt osannloikt att jag någonsin får se det här spelet men ni kan inte ana hur lycklig jag skulle bli om Bioware plötsligt utropade att de skulle göra en RPG-serie baserad på My Little Pony: Friendship is Magic. Även om detta inte händer och säsong nio blir det sista vi får se av mitt underbara Equestria så kommer jag alltid bära med mig Fausts version i mitt hjärta. Den här generationen av ponnisar har aldrig misslyckats med att få mig att le, skratta, gråta, kort sagt att känna, och älska att känna, oavsett hur svårt mitt liv har varit för stunden. Så innan jag avslutar här vill jag dela med mig av en sång för Equestria. Lyssna och mys.

Emmy: Wow, vilken otippad etta! Jag är så imponerad! Jag älskar iden med Cutiemark, mycket för att du inte själv skapar din karaktär och bestämmer vilken klass du vill spela som utan att spelet bestämmer utifrån spelstil, moralisk kompass osv. Att din karaktär blir det du gör den till, inte det du klickar i när du skapar en karaktär som i de flesta spel. Sen älskar jag spel som gräver i samhällsproblem, psykisk ohälsa, moral och etik. Det skapar en alldeles unikt djup i de spel som vågar ta sig an utmaningen.
Sen vem älskar inte ponnies! I mean come on!? Jag älskar den här iden och tror att med rätt art style och sjukt skickliga författare har vi kanske ett av de mest omtalade spelen i historien so far. Bioware lite sugna är ni väl! Kom igen! GE OSS PONNIES!

Så vad tycker ni om min lista? Håller ni med mig om åtminstone några av förslagen? Har någon av idéerna här väckt er nyfikenhet? Vad har jag rätt om? Vad har jag fel om? Poängen med såna här listor är att få igång läsarens fantasi, jag vill verkligen veta hur ni tycker och tänker i frågan: Vilka världar vill vi spela i?

Så vilka världar vill DU spela i? Och när du spelar Biowares My Little Pony, vad för slags ponny skulle du spela?

Kram!

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here