- Finns till plattform: PS4, XboX One, Microsoft Windows
- Utvecklare: Telltale, Skybound
- Utgivare: Telltale, Skybound
- Genre: Graphic Adventure
- Antal spelare: Single Player
- Släpps: 26 Mars 2019
- Testat på: Xbox One
Efter sju år med vårt älskade grafiska äventyr skapat av TellTale så har vi kommit till slutet av en era, slutet på Clementines resa i The Walking Dead.
Det var under förra året som vi beskedet att Telltale skulle stänga ner alla deras projekt, vilket då också inlkuderade de två sista episoderna av The walking dead: The Final Season. Dock hade vi turen att Skybound Games klev in och räddade de två avslutande episoderna. Skybound Games är en ny spelstudio somgrundades av Robert Kirkman, skaparen av Walking Dead. Skybound Games består till stor del av föredetta anställda från Telltale, så att det var just Skybound som plockade upp fanan är kanske inte så konstigt.
Så för att inte spoila spelet för någon som inte spelat episoden eller tidigare delar i The Walking Dead-serien kommer jag inte berätta speciellt mycket om spelets handling eller vad som hänt tidigare. Utan jag kommer istället att hålla den här recensionen ganska kort.
Episoden är en riktig berg och dalbana. En riktigt välskriven och genomarbetad handling som tar tag i dig hårt och skoningslöst. Det var ett flertal gånger jag faktiskt började gråta och trodde att handlingen skulle gå i en helt annan riktning från vad den sedan faktiskt gjorde. Jag har följt Clementine från allra första episoden med Lee till nu allra sista delen med AJ, så jag har verkligen hunnit bygga upp en kärlek till alla karaktärer. Varje beslut, varje dialog blir så viktig och har en tyngd i sig som ger spelet den där extra lite skärpan när man är emotionellt investerad i karaktärerna på riktigt.
Men The Walking Dead: The final season – Episode 4 är inget perfekt spel. Nej, det finns en del aspekter som jag inte alls gillar. Det här spelet lider av det väldigt vanliga problemet som jag stöter på i så många spel oavsett genre. För mycket action! Det verkar som att det finns något slags talesätt att det inte kan bli för mycket action, men ett spel eller en film med för mycket action är inte bra! Det förstör handlingens tempo och flyt. Episoden känns som en enda lång actionsekvens som bryts upp av små karaktärsbyggande stunder.
Det är helt förståligt att man i en avslutade del på en saga vill att spänningen ska var hög och hålla kvar spelarens uppmärksamhet. Men det är lite av att va ute på hal is, för det gör också att spelaren blir mer och mer avtrubbad och mindre känslig. Det blir även väldigt tröttsamt i längden om det ska hända saker hela tiden som du måste vara på hugget för.
Dock har responsivitet från knapptrycket blivit bättre och känns inte lika fördröjd som i tidigare delar. De scener där du skjuter har även blivit bättre och enklare, så spelets tekniska prestanda har blivit bättre. Det må vara någon bugg här och där men ett spel utan buggar är nog mer dröm än verklighet idag.
Den här episoden är precis som de andra cirka 2 till 3 timmar lång beroende på hur mycket du utforskar och konverserar med andra karaktärer. 2 till 3 timmar att säga hej då till Clem och AJ, för nu är det över och deras berättelse kommer inte fortsätta.
R.I.P TellTales The Walking Dead, vi kommer sakna dig!