Första intrycket verkade väldigt spexigt och lite ytligt, inte så det störde för mycket men det verkade inte bli något att fördjupa sig i så jag går direkt till att filosofera om spelen som presenterades.

Just Dance 2019

Vi börjar med en live dansshow med väldigt underligt klädda artister. Det är klart de se underliga ut, de ska föreställa de där siluettliknande karaktärerna från Just Dance. Det var faktiskt lite kul och hur annars ska du få uppmärksamhet för en sån titel? Vad mer kan du liksom göra förutom att visa en dansvideo? Det kanske var lite creepy att se tecknad design IRL men jag hade kul. Vad mer kan vi säga? Just Dance.. mer dans liksom.

Ubisoft - Ytlig presentation som nästan döljer riktiga guldkorn 1

Beyond Good and Evil 2

Det här var efterlängtat! Vi får se en ganska så lortig och hård cgi-trailer vilket kändes lite knepigt. Precis som med dansarna känns det faktiskt lite creepy när toon-design ramlar in i verkliga världen men det ska inte få distrahera mig från att det här verkar vara ett riktigt fint spel. Det lilla gameplay vi får se ser otroligt vackert ut och designen lägger mycket krut på att ge spelvärlden en levande kultur – sånt gillar jag! Joseph Gordon-Levitt går ut och pitchar sitt konstprojekt Hitrecord och uppmanar folk till att skapa originell konst som kan hamna i spelet. Detta kan tolkas på två sätt och jag kan faktiskt inte bestämma mig vart jag hamnar. Dels är det ett jättekul sätt att skapa gemenskap och låta folk känna sig som en del av spelskapandet men å andra sidan… Hej, konstnärer, vill ni skapa massa konst till vårt spel? Ni får ingen lön men ni kommer ju synas!

Rainbow 6

Det var en tråkig presentation men vad mer kan de göra. Swat team skjuter tangosar (hah! jag är rolig!) och vad mer kan de säga? De fokuserade på att skryta med hur många som tävlar och att de kommer satsa på tävlingar även i framtiden. Kul för de som tävlar. Gäsp för mig.

Trials Rising

Sen kommer en skäggig finländare ut och snubblar på podiet. Avsiktligt naturligtvis och lite pinsamt faktiskt. Sen får vi se lite från uppföljaren till vad som för mig känns som om det lika gärna kunde vara ett mobilspel. Jag har faktiskt provat förra spelet och kände likadant då. Du ska egentligen bara ha kontroll över lutningen på din cykel för att inte ramla, resten är bara grafik-fest. Det är ju rätt snyggt men spelmekaniken är så… otroligt simpel att resten känns onödigt! Jag förstod först inte vad folk älskade med spelet…. förrän de visade ett montage med spelklipp. Grafikfesten består till stor del av sjuka och kreativa sätt att ha ihjäl din cyklist på. En stor lastbil med sprängmedel exploderar och cyklisten ragdollar iväg över horisonten. En bil faller ner och krossar hen, en påle är i vägen och klyver hen etc etc. Helt plötsligt förstår jag; detta är en interaktiv version av Jackass. Jag gillade aldrig serien eller filmerna men nu inser jag att spelet har en publik som kommer att ha kul med det här spelet. Och en massa öl. Nu förstår jag också lite mer varför presentatören låtsades snubbla i början. Prattfalls är liksom hela grejen. If you’re into that.

The Division 2

Det här är definitivt en förbättring efter ettan. Inte nödvändigtvis för att insatserna är högre utan även för att de verkar ha satsat mer på ett intressant narrativ. Katastrofen som drabbade manhattan har nu spridit sig över hela USA och det är upp till hjältarna att stabilisera sitt hemland. Det här ser riktigt snyggt ut och vi ser nu att en zombieapokalyps inte behöver zombisar. Zombisarna är aldrig de bästa skurkarna i en zombiehistoria, andra människor är alltid farligare och Division 2 har klippt bort mellanhanden så att säga. De kommer också släppa 3 episoder gratis som för vidare storyn. Bra där. Jag kan inte undvika en viss tanke dock… Fallout 76 ska äga rum precis efter att bomberna föll och the Division 2 precis efter att samhället fallit. Försöker spelkulturen förbereda oss på något? En oro som gror i väst?

Ubisoft - Ytlig presentation som nästan döljer riktiga guldkorn 2

Mario+Rabbids Kingdom Battle Donkey Kong

Varför inte bara slänga i hela skafferiet och göra en stor jättesoppa? Det är lite så jag kände över den här trailern men tack vara livemusiken blev jag lite vänligare inställd. Det här är ju trots allt ämnat att vara ett lighthearted basher party med glimten i ögat. Gullig design på ett våldsamt massakerspel med nostalgiska kryddor. Och en jobbig titel.

Skull & Bones

Det är väldigt mycket cgi-trailers här men jädrar i min kista om det inte är effektivt! Vem vill inte vara pirat efter att ha sett en video med ett band scallywags av alla sorter, seriöst, mångfalden här var imponerande! De lyckades romantisera något som egentligen borde vara avskyvärt men det fungerade – jag var intresserad tills jag såg vilken genre spelet hade. Krutet verkar ligga i strategisk strid till havet (och i kanonerna – hah!) och multiplayer, där spelare har varsitt skepp och kan samarbeta mot elaka imperiala sjömän för att sedan vända sig mot varandra. Jag klarar aldrig av att vända mig mot folk jag spelat ihop med så det är inget för ,mig i slutändan men för den som gillar genren ser det här faktiskt riktigt bra ut.

Transference

Helt plötsligt dyker Elijah Wood upp för att presentera ett cyberskräckspel i VR. Visst, det verkade vara en intressant och ruskig historia och i VR kan nästan vad som helst bli läskigt men jag var bara distraherad av frågan vad tusan Frodo gör här!? Gå och spela in säsong 3 av Dirk Gently! Snälla?

Ubisoft - Ytlig presentation som nästan döljer riktiga guldkorn 3

Starlink – Battle for Atlas

Oj vad mediokert det här såg ut. Halvdan grafik, minimalistisk design, generisk story och.. leksaker? Okej, vi har fler amiibos. Dyrt alltså. Därför det är så mediokert de måste kunna släppa in nya enheter för att få folk att köpa fler leksaker, varför skulle detta vara intressant? Vänta.. vad gör Starfox där? ÅÅHHHH vilket fult knep! Genialiskt men fult! Japp. Mer crossovers. Det kändes härligt att se ett nytt Starfox… även om det var.. inuti ett annat spel… Och fler crossover lär det bli. Det var intressant att se en mer detaljerad version av ett skepp som designats att ha lågt antal polygoner. Mediokert och tråkigt men med nostalgiskt godis och leksaker.. Gillar du sånt så är det här för dig.

For Honor – Marching Fire

Snygg CGI-trailer av strid följd av utlovandet av ett nytt spelläge – Belägring, vilket möttes av jubel och följdes av en in-engine trailer som dock inte direkt visade mycket faktiskt gameplay. Det finns inte mycket jag kan säga utom att det var kul att se att kvinnor faktiskt får representeras i medeltida strider numera. Keep it up!

The Crew 2

Ännu ett fritt bilspel med snygga vyer och brummande vrålåk. Det har inte lika vackra vyer som Forza Horizon 4 men de verkar ha satsat hårdare på vrålåken än vad Playground Games har gjort och det finns det såklart en marknad för. Och jag vet inte om flygplan räknas som… bilar… men de har ju faktiskt hjul och jag måste erkänna att såg kul ut att segla runt bland molnen och se ovan nämnda vyerna uppifrån. Spelet kommer att vara gratis under en öppen beta så passa på och testa omd et är något för dig innan det börjar kosta pengar.

Assasins Creed – Oddysey

Gäääääsp. Assassin’s Creed har aldrig tilltalat mig. Jag provade ettan nån timme och tröttnade ordentligt. Sedan provade jag Black Sails, because pirates, men tröttnade även där. Visst är det grekiska temat lite tilltalande men jag är så trött på den gruffiga mördarmannen utan karaktärsutveckling som alltid… vänta va? Rollspel? Sedan när blev Assassin’s Creed rollspel!? WTF!? Jag älskar ju rollspel! Och nu går det till och med att välja kvinnlig huvudroll! Och vi får matcha rustningsdelar och kläder! Det här är ett rollspel satt i antika Grekland där där kvinnor får representeras som huvudroll och spelare för utrycka sig själva visuellt!? Jag är så jävla såld! Ursäkta, jag är ny på sajten får vi skriva jävla? Skit samma jag gör det ändå. Jag trodde aldrig jag skulle bli hajp på ett Assassin’s Creed-spel men god-damnit om jag inte är såld. Det här kommer jag prova!

 

Så för att sammanfatta; Ubisofts presentation var spexig och full med CGI-trailers och gimmicks för att fånga vår uppmärksamhet med billiga knep, men under den billiga ytan så såg jag mer guldkorn än jag väntade mig. När jag tog uppdraget att skriva om Ubisoft var det lite motvilligt, jag gillar ju egentligen inte deras spel men jag blev omvänd på flera punkter, det måste de ju ha poäng för!

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here