Den 22:a februari fick jag nöjet att besöka Thunderfuls första in-house event i Göteborg – en tillställning jag sent kommer glömma. Dagen började med det tidigaste flyget från Visby, för att efter en stressig mellanlandning anlända vid Landvetter runt kl 9.15. Enligt det personliga schema jag fått innebar det att jag blivit försenad, men jag hade som tur var fått bokad en taxi som körde så fort att vi lika gärna kunde ha varit på väg till akuten snarare än ett pressevent.

När jag väl kom fram till den angivna adressen – i närheten av stadskärnan Järntorget – kände jag dock att stressen började gå över smärtgränsen; det fanns inga som helst tecken på att en större spelstudios nya lokaler skulle finnas där. Bara en enkel men stor boendebyggnad inkluderande en blygsam lokal tobaksaffär och vårdcentral. Jag frågade chauffören om adressen, för att se om den verkligen stämde, vilket han bestämt intygade. Vid det här laget hade jag missat både incheckning, studio tour och början av introduktionen och tittade stressat på klockan för varje minut som gick. Men så plötsligt såg jag en elegant, stressigt springande kvinna komma ut ur vårdcentralens dörrar iklädd i Thunderful t-shirt för att möta upp mig. Hon välkomnade mig hjärtligt och försäkrade mig om att jag inte missat så mycket samtidigt som vi gick in i hissen, på väg upp till den allra högsta våningen där Zoink!, Thunderful och Image and Form hade sina anspråkslöst uppsatta namn tillsammans med diverse vårdinrättningar. Vi pratade skämtsamt om hur jag aldrig skulle ha hittat lokalen utan hennes hjälp, just för att jag av tidigare erfarenheter var van vid mer iögonfallande studios. Men när jag väl kom innanför dörrarna till denna unika spelstudio förstod jag varför: med dess vackra dekor, otroliga utsikt över Göteborg, öppna ljusa ytor med ett flertalet privata kontorsrum och väl med plats för alla medarbetare visste jag mot all förmodan att jag kommit rätt:

Reportage: Thunderful press-event - många nya släpp! 1

Reportage: Thunderful press-event - många nya släpp! 2

Jag smög ljudlöst in i resten av havet av press-journalister men insåg snart att det skulle bli en aningen svårt för mig att smälta in (ej inberäknat min ganska uppseendeväckande frisyr då, som ni kan se på bild) – jag var till min förvåning den enda kvinnliga representanten för pressen på hela eventet. Presentationen avslutades med högljudda handklappningar och jag fick en och en annan förvånad blick innan all press skingrades åt alla håll för att de skulle bli först att få prova på de olika spelen.

Det första spelet som fångade mitt intresse var Lonely Mountains: Downhill” (Xbox One) av indiespelstudion Megagon Industries:

Reportage: Thunderful press-event - många nya släpp! 3Genre: Racing/Sport
Release: 2019 (PC/Linux, Xbox One, Playstation 4, Nintendo Switch)
Kommentar: Jag fångades av spelets enkla men natursköna grafik och hur långt utvecklarna hade gått för att kontrollen av cykeln skulle kännas genuin (ta mitt ord för det, jag har själv provat på downhill cykling vilket ni kan läsa om här). Det var trögt att starta, som när man först tar fart med pedalen, men gick sedan snabbare och mer följsamt när man väl kommit i gång. Målet är att ta dig ner för berget – på vilket sätt du än önskar: snabbt eller långsamt, freestyle eller längs med vägen, hoppandes över forsen eller likt mig, ner i stupet.

Sedan blev jag erbjuden av Thunderful-personal att prova på “Curious Expedition” (Switch) av indie-utvecklar-duon Maschinen-Mensch:

Reportage: Thunderful press-event - många nya släpp! 4Genre: Strategi/Simulation
Release: 2018 (PC) l 2019 (Xbox One, Playstation 4, Nintendo Switch)
Kommentar: Jag blev genast fascinerad av den otroligt fina pixelgrafiken: man märker tydligt att duon lagt mycket tid och kärlek till skapandet av spelet. Med flera olika kända äventyrare att spela och ett flertal olika storylines blir varje spelomgång en händelserik eskapad! Detta är ett givet spel för både peka-klicka- och retro-älskare. Ser verkligen fram emot releasen av den kommande uppföljaren, som vi fick en liten hint av kommer få release under 2019!

Reportage: Thunderful press-event - många nya släpp! 5

Efter en god lunch med trevlig pratstund (med bl.a. herr Takashi från Rising Star Games vilket var en ära!) fick jag chansen att pröva på “HELLFRONT – HONEYMOON” (PS4) av indiespelstudion Skygoblin:

Reportage: Thunderful press-event - många nya släpp! 6Genre: Action/Strategi
Release: Ute nu! (PC, Xbox One, Playstation 4)
Kommentar: Mitt första intryck av spelet var att det skulle vara ännu ett intetsägande death battle spel – vilket jag har spelat allt för många gånger tidigare – men Hellfront visade sig snabbt vara raka motsatsen. Jag fick prova på både co-op och death-battle tillsammans med andra press-journalister vilket var riktigt kul. Man fick snabbt känsla för kontrollerna och kunde börja spela på bara några minuter. Ett givet party-spel med snabba explosiva matcher som man kommer slåss om att vara näst på tur bland sitt kompisgäng!

Därefter blev jag återigen erbjuden av personal att pröva på spelet “RICO” av spelstudion GroundShatter:

Reportage: Thunderful press-event - många nya släpp! 7Genre: First Person Shooter
Release: Ute nu! (PC, Xbox One, Playstation 4, Nintendo Switch)
Kommentar: Jag fick chansen att spela spelet ensam i solo-mode och med en utvecklarna själv i co-op-mode, och jag kunde se dess potential i båda lägen. Grafiken är vackert renderad i en serietidnings liknande stil men av en mer rå ton vilket passar storyn mycket bra. Och visst kände jag mig lite som en serietidnings-polis när jag sprang runt på jakt efter skurkar – och jag gjorde det med stil. Med den unika “slow motion”-mekaniken som utlöses när du brakar dig in i ett rum fylld med skurkar får man ett Matrix-liknande ögonblick där man kan få ett flertal headshots innan de ens hunnit reagera. (Om bara zombie-spel kunde ha den mekaniken också!)

Sen blev jag uppmanad att min intervju med Brjánn Sigurgeirsson (CEO för Image and Form Games) skulle börja:

Reportage: Thunderful press-event - många nya släpp! 8

Thunderful AB grundades i december 2017 som moderbolag till de två mest framgångsrika svenska spelutvecklarstudios Image & Form Games och Zoink! Games. Thunderful har därefter blivit ett stort namn i spelbranschens alla plattformar och är nu ett namn man kan räkna med att se mycket av i framtiden.

Hur började resan till detta stordåd att slå ihop flera svenska spelbolag till ett enda stort dynamo inom spelutveckling?

“Jag skulle säga att allting började för ca 20 år sedan – i början av 2000-talet – när intresset för tv-spel och spelbranschen i Sverige precis hade börjat till att ta fart. Vi var då en liten studio som främst satsade på barnspel. Inom några år började vi växa oss allt större efter ett flertal framgångar och år 2013 kom vårat stora genombrott med spelet “SteamWorld Dig”. Det var efter det som vi bestämde oss för att våga satsa allt högre och slå ihop oss inte bara med Zoink! Games utan också Rising Star Games, som vi redan stod nära. Det blev jag, Klaus Lyngeld (Zoink!) och Ed Valiente (Rising Star); vi blev som en helig treenighet, med styrka, vishet och mod (skratt). Vi har även ägt halva bolaget Bergsala AB sedan 2011, så det kändes helt rätt att utöka ytterligare till att bli ett slags stort, svenskt powerhouse inom spelbranschen.”

Ni har nu lanserat eran senaste titel i SteamWorld-serien: “Steamworld Quest – Hand of Gilgamech”. Kan du berätta mer om spelet?

“Spelet kommer från vår hittills mest populära spel-franchise som då är SteamWorld. Med varje titel vi har släppt har det funnits en röd tråd; ett erkänt koncept i både stil, spelmekanik och karaktärer. Denna titel kan man därför säga är lite av ett wild card – vi valde att utveckla konceptet vidare på en ny och outforskad väg, genom att implementera kortspels-mekanik i ett RPG. Vi är alla stora fans av Japan och speciellt JRPG, och vi har gjort allt vi kunnat för att det ska vara en värdig medspelare bland de stora grabbarna inom samma genre. Att vi valt att ha med kort (card-battle) snarare än en traditionell tur-baserad stridsstil hoppas vi lockar spelare snarare än att avskräcka dem.”

Eftersom att “SteamWorld – Quest” just kommer från en lång serie av tidigare titlar, är den främst riktad till den mer erfarna eller ny publik?

“Våra tidigare titlar har som sagt alltid haft något – ibland mycket – gemensamt som gjort att spelare som varit med från första början alltid kunnat räkna med att få samma kvalitativa spelupplevelse, med lite olika koncept och storylines. Med SteamWorld Quest valde vi istället att göra något helt unikt och självstående, men med en grund baserad i SteamWorlds universum. Vi hoppas därför kunna få både gamla och nya spelare att uppskatta spelet. SteamWorld Quest är vårt hittills mest episka spel i serien!”

Efter den trevliga och skrattfyllda intervjun fick jag ett litet fönster där jag själv fick prova på “Steamworld Quest: Hand of Gilgamech” av Image and Form Games:

Reportage: Thunderful press-event - många nya släpp! 9Genre: RPG
Release: 2019 (Nintendo Switch) l Andra konsoler TBA!
Kommentar: Jag blev till en början lite avskräckt av termen “kortspel” som användes när jag hörde andra i pressen prata om spelet, som ju egentligen är ett rollspel. Men när jag sedan satte mig ner för att spela var det som en självklarhet – eller snarare ett genidrag – att låta olika korts förmågor stå som befäl över striden mellan de olika karaktärerna. Jag blev snabbt uppslukad tack vare spelets vackra, rustika 2D-grafik och välkomponerade soundtrack. Jag som tidigare aldrig riktigt intresserat mig för “SteamWorld”-spelserien har nu skrivit upp spelet på min topp 5 kommande spel det här året!

Därefter var det äntligen dags för dagens stora höjdpunkt – att få prova på “Ghost Giant” av Zoink! Games:

Reportage: Thunderful press-event - många nya släpp! 10Genre: Virtual Reality pussel-äventyr
Release: 16/19 april 2019 (Playstation 4 – PS VR)
Kommentar: Som jag hade längtat att få prova detta spel efter att ha sett den senaste trailern! Men med mycket hype kommer även ett ansvar om att kunna leverera – vilket spelstudion Zoink! Games lyckas med över förväntan. Om det är något som någonsin(!) skulle lyckas motivera mig till att köpa ett Playstation VR så är det just detta spelet. Det vore ett stort misstag att inte ta chansen att få uppleva berättelsen om Louis med sina egna ögon (och i detta fall även händer). Spelet lämnade mig hänförd inte bara genom dess färgglada och sagolika grafik, utan även i känslorna som den lyckades uppbringa i mig på den korta tid jag fick prova på det. Jag brukar ha lite av ett fokuserat eller uttråkat uttryck när jag spelar, men när jag spelade Ghost Giant var jag som ett litet barn igen och utbrast flera ord av överraskning över vad som hände på skärmen. Jag känner på mig att spelet kommer bli en modern klassiker; om än så en tårdrypande sådan.

Efter att ha provat det sista demot det var det dags för dagens final: intervju med Sara B. Elfgren (känd svensk författare och manusskrivare för “Ghost Giant”), och Klaus Lyngeled (CEO för Zoink! Games):

Sara B. Elfgren är en erfaren gamer sedan tidigare, men fick inte iden att själv skriva för spel förrän en gemensam följare till henne och Klaus föreslog det på twitter. Deras första möte inför projektet var i maj 2017 där Klaus lade fram grundidén och berättelsen om Louis och hans stora, osynlige vän. “Det var bra kemi mellan oss från första början och det kändes att vi hittat varandra som rätt personer för rätt jobb.” Berättar Sara samtidigt som Klaus skrattar och motsätter sig hennes uttalande: “Jag vet inte om jag gillade dig från första början, men det kom med tiden. Vi har blivit ett bra team som skapat ett riktigt bra spel tillsammans.”

Sara gillade den stora friheten som kom med projektet och att vara i en härlig miljö där hon fick prova sig fram att skriva för ett nytt medium: “Det var bra att ha personer med erfarenhet och kompetens från båda håll. Det är så vi arbetat oss fram och kämpat för att göra “Ghost Giant” så bra som det kunnat bli.”

“Ghost Giant” handlar om att hjälpa till och känna empati för andra. Du är beskyddaren av en ensam liten pojke vid namn Louis. Osynlig för alla utom honom, kan du utforska hans värld och hjälpa honom och de andra medborgarna i det franska, 60-tals inspirerade Sancourt.

Men även om spelet påminner om en “Disney Pixar”– eller “Miyazaki”-film med dess färgglada, gulliga yttre är det viktigt att spelare förstår att “Ghost Giant” inte bara är för barn, utan för alla åldrar menar Sara: “Även om spelet har ett gulligt yttre så är dess kärna ändå lite mörkare och mer vemodig. Vi har tagit tillfället att lägga i ett flertal intressanta referenser som många vuxna förstår, medan det kan gå helt över huvudet på en yngre publik.”

Det är vågat av spelstudion Zoink! Games att utveckla ett spel exklusivt till Playstation VR (Virtual Reality). Det är ännu inte självklart att alla har denna teknik hemma hos sig i tv-rummet. Men varken Sara eller Klaus är oroliga: de hoppas och tror att just “Ghost Giant” kan bli lite av en räddning för PS VR – när en mer mainstream publik får se alla dess möjligheter.

“Vi brydde oss inte om att passa in när vi började utvecklingen av spelet, utan vi ville kunna utnyttja spelmediet fullt ut.” menar Klaus, vilket Sara instämmer i. “Just VR-aspekten var mycket viktig: vi ville skapa en värld som är som hemsnickrat, men levande – som ett dockhus. Där spelaren blir ett med vad som händer i och med deras interaktioner. Det är ‘poke-and-grab’, snarare än det mer traditionella ‘point-and-click’”, säger hon och jag instämmer om att det borde bli en ny erkänd genre.

Men med ett sådant nytt och outforskat medium som VR måste komma med nya utmaningar, vilket både Sara och Klaus håller med om:
“Ett motto som kom upp tidigt i utvecklandet var “nya utmaningar – nya problem – nya lösningar”. Att det skulle vara en bra balans mellan story och interaktivitet; att man ska få spelaren att känna sig delaktig både fysiskt med VR-kontrollerna men också emotionellt med spelets narrativ”, menar Sara.

Hur ser framtiden ut för Sara och Zoink! Games nu när deras stora sammarbete är slut? Sara verkar ivrig att berätta:
“Jag kommer ta en paus från VR ett tag – just nu har jag redan ett flertal andra projekt igång. Jag skriver inte bara böcker eller manus för spel, utan jag har även skrivit en pjäs: “Oscar Liljas försvinnande”. Den har snart premiär vid Malmös Stadsteater.” (Notering: den 9 mars 2019!)

“Framtiden för Zoink! är att vi uppfyller drömmen om att skapa allt bättre spel. Att vi tillsammans utvecklas framåt och skapar spel tillsammans som skapar spelglädje hos alla spelare. Jag kan inte avslöja något ännu, men vi har såklart nya idéer på gång för framtida spel”, avslutar Klaus glatt.

Vi blev nog alla tre lite uppslukade av intervjun för innan vi visste ordet av var eventet över. Jag fick en fin autograf av Sara som en perfekt avslutning, vilket ju känns lite extra speciellt då det är underbart att se en erkänd och skicklig bokförfattare ta steget in till skrivande för spelvärlden! (Hon är även en av mina favoritförfattare så jag erkänner att jag blev mer än måttligt starstruck när hon plötsligt stod bredvid mig vid kaffemaskinen tidigare under dagen.)

Reportage: Thunderful press-event - många nya släpp! 11

På flyget hem till Visby senare på kvällen försökte jag processa alla intryck jag fått av alla de spel jag fått se och pröva. När jag nu fått chansen att summera och sammanfatta det i denna text är det tydligt vilken tanke som inte vill lämna mitt huvud: att Thunderful är en ny svensk naturkraft som kommer ta spelåret 2019 med storm!

Ytterligare spel som Thunderful och Rising Star Games kommer släppa under året är:

“Anthill” av Image and Form Games:

Reportage: Thunderful press-event - många nya släpp! 12
Genre: Tower Defence
Release: 2019 (Nintendo Switch)

“Giga Wrecker ALT.” av GameFreak:

Reportage: Thunderful press-event - många nya släpp! 13
Genre: Action-äventyr
Release: 2019 (Xbox One, Playstation 4, Nintendo Switch)

“Decay of Logos” av Amplify Creations:

Reportage: Thunderful press-event - många nya släpp! 14
Genre: RPG
Release: 2019 (PC, Xbox One, Playstation 4, Nintendo Switch)

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here