På den gamla goda tiden så klarade man av olika nivåer för att ta sig igenom ett spel. Dessa nivåer såg lite annorlunda ut i design men behöll liknande koncept i varje spel. Det fanns alltid en som var bland molnen, en lava/eld, och de återkom i nästan alla spel på något vis. Dagens spel har brutit sig loss från detta i och med att en stor del av spelen idag är Open World, så olika nivåer tjänar inget syfte i dessa spel. Men trots att vi går framåt finns det en nivå man aldrig kan fly verkar det som. Vilket spel det än är du spelar så kommer den, ibland går det ihop med spelets narrativ men i en del fall inte. Det är den nivån alla avskydde, men som sitter kvar än idag. Vattennivån. Ugh.

Vad är det som är så avskyvärt med en nivå baserad på vatten? Vad är det som gör den så universellt avskydd? Låt oss ta det bit för bit. Nivån är under vatten, därmed är kontrollerna värdelösa. För antingen så får man helt nya kontroller (Håll in X för att dyka, när X brukar vara hoppa men nu istället för upp går man ner) eller så är det samma kontroller bara betydligt segare. Man kan inte attackera, utan planen är att du ska undvika allt som potentiellt kan döda dig vilket är precis allt. Att försöka samla på sig saker är helt värdelöst, du missar att det är där eller är för stressad för att hämta det. Sen så har vi det som är körsbäret på toppen, oftast är det på tid! Över ditt huvud kan du ha en gigantisk timer som säger åt dig att simma fortare eller en fin liten mätare på sidan som säger hur mycket luft du har kvar. Min favorit är när du inte har något utav detta utan bara hör hjärtslag som blir snabbare och snabbare eller hör hur huvudkaraktären börjar drunkna. Förstår vi avskyn?

Och de var överallt! Spelade jag Super Mario, vatten. Ratchet & Clank hade olika former av vattensegment, men en hel planet där allting bara består av vatten och saker som vill döda dig! Det är bara för mycket. Va fan! Inte nog med att jag måste simma runt överallt så finns det saker större än mig som vill äta mig! Det som tar priset i min karriär dock är Atlantica-nivån i Kingdom Hearts. Fy fan. Du slåss, med en gigantisk nyckel, under vatten och vid min själ det är helt omöjligt. Inte bara för att hela motoriken i spelet är baserad på komboattacker, något som försvinner helt när du inte längre kan hoppa eller använda vanliga kombos, men för att du inte ser vad du gör, och för att man måste simma fram till det man vill slå på och sen slå. Brukar oftast spamma attackknappen tills allting är dött men NÄHÄ! Inte här inte! Det ännu värre är just att vissa grejer kan man inte göra under vatten. Du vet något så simpelt som att använda Guard, fantastiskt att inte kunna skydda sig alls!

Precis som jag nämnde i början så är inte vatten ett stort, återkommande problem i dagens spel. Det finns segment där man behöver åka på vatten eller vara i vatten men det är oftast inget som är för jobbigt eller för ansträngande, och är över på kanske tio minuter. Detta är en tacksamhet jag känner, från botten av mitt lilla hjärta. Man slipper tidspressen av att drunkna, eller att inte kunna göra det man kan göra på land. En ansträngning mindre. Det är en utveckling jag uppmuntrar. I en värld där man kan utforska och bestämma sitt egna äventyr är avsaknaden av en vattennivå mitt minsta problem.

Så ja, vatten är inte en kul grej inom spel. I alla fall inte för mig, det är jobbigt och tar för mycket tid från själva spelet. Kan ta en lavanivå vilken dag som helst, visst vill allting döda mig där med men hellre brännas än drunkna. Lava är ju bara brinnande land egentligen, så länge jag kan hoppa är jag nöjd.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here