- Plattform: PC(testat), Playstation 4, Xbox One
- Utvecklare: Treyarch
- Utgivare: Activision
- Genre: First Person Shooter
- Antal spelare: 1-2
- Släpps: 2018-10-12
Call of Duty: Black Ops IIII är ett snabbt FPS. Det är det 15:e spelet i Call of Duty serien.
Det var länge sedan som jag längtat så mycket efter ett Call of Duty-spel.
Det var 3 år sedan Call of Duty: Black Ops III kom ut och det är ett av mina favoriter i serien. När jag startar upp spelet och hör den tuffa musiken får jag nostalgiska känslor blandade med spänning
Till skillnad från de andra spelen finns det inget kampanjläge att spela.
Det som spelet har att erbjuda är tre olika lägen: Multiplayer, Zombies och BlackOut.
Multiplayer-läget är det mest populära av alla de tre. Här spelas både nya och klassiska spelformer som t.ex Free for All, Team Deathmatch, Kill Confirmed m. fl.
Genom att spela dessa lägen får spelaren EXP som i sin tur leder till högre level.
Genom att klättra i level får spelaren tillgång till nya vapen och nya tillbehör som hen kan använda för att skräddarsy sin egen klass. Tillslut är alla vapen upplåsta vid level 55 och till synes så slutar det där; men så är det inte alls.
Efter att maxlevel uppnås får spelaren tillgång till att ingå Prestige.
Det innebär att du blir level 1 igen och börjar om från början, fast denna gången som Prestige level 1. Detta är ett koncept som funnits i spelet länge, sedan Call of Duty 4, men Prestige emblems har aldrig varit så snygga som nu!
Zombie-läget i spelet är också ett spelläge som många känner igen från tidigare spel.
Här går det ut på att spelare tillsammans står emot vågor av zombies. Ju fler Zombies du har ihjäl, desto mer pengar tjänar du som du kan använda för att komma vidare i banan.
Det gäller alltså att hålla sig levande så länge som möjligt utan att bli tagen av Zombies.
Blackout är det tredje och faktiskt helt nya spelläget i serien. Det är en variant av Battle Royale. Spelare hoppar ned från ett flygplan, ensamma eller i lag, och landar sedan på en ö för att överleva så länge som möjligt. När de väl landat finns det vapen och andra hjälpmedel för att säkerställa sin överlevnad. För att pressa spelare så blir banan stegvis mindre. Detta tillför att matcherna inte tar år och dagar för att spelare tvingas in i striden.
Det första som jag upptäcker skiljer sig från det förra Black Ops spelet oavsett vilket läge du spelar är hur låst till marken en känner sig. “Boots on the ground” kallas det i sociala medier. Förmågan att springa på väggar och dubbelhoppa högt i luften lyser med sin frånvaro.
Spelet känns långsammare och mer taktiskt nu och jag saknar känslan av momentum.
Det nya tillägget av BlackOut är något jag aldrig riktigt trott skulle passa bra i ett Call of Duty-spel, men jag är glad att jag hade fel. BlackOut är fantastiskt roligt på många olika sätt. Det är roligt att spela själv, det är roligt att spela med vänner, det är roligt att spela med slumpmässiga människor och det är till och med roligt att kolla på när andra spelar.
Det är en fantastisk ersättning till kampanj-läget som jag inte alls saknar.
Trots att kampanjerna varit bra så har jag aldrig skaffat mig ett Call of Duty för att erfara Singleplayer och därför saknar jag det inte.
Spelet är balanserat och välgjort. Trots avsaknaden av min favorit playlist Uplink, avsaknaden av jetpacks och avsaknaden av möjligheten att springa på väggar så har jag väldigt kul ändå. Oavsett om jag sitter ensam och grindar i Multiplayer eller spelar BlackOut med mina vänner så har jag alltid roligt. Att spelet saknar kampanjläge är ingen stor förlust. Sekvenserna och dramatiken i Zombie-läget är tillräckligt för mig då jag hellre dyker ner i Multiplayer.