Spelinformation
- Typ: Rollspel
- System: Rules Lite (aka enkla och lätta regler)
- Utgivare: Fria Ligans sub-label Free League Workshop
- Författare: Pelle Nilsson (Ockult Örtmästare Games) och Johan Nohr (Stockholm Kartell)
- Genre: Doom metal och fantasy
- Antal spelare: 3-6 inklusive spelledare
- Format: Inbunden
- Antal sidor: 96
- Utgivningsdatum: 1 Juni, 2020
Detta rollspel vann fyra ENNIE Awards 2020 i kategorierna:
- Product of the Year (Gold)
- Best Layout and Design (Gold)
- Best Writing (Gold)
- Best Game (Silver)
“En dag ska allt svartna och brinna. Precis som De Tvehövdade Basiliskerna förutspådde. Allting rämnar, tiden är knapp. Tänker du leva ut den döende världens sista dagar som en skattgirig gravplundrare, eller som en av dem som tror att apokalypsen går att stoppa?”
MÖRK BORG är rollspelet som oroliga föräldrar på 80-talet trodde faktiskt existerade. Spelet i sig har alla mörka teman som ett black metal album med inspiration från Heavy Metal-tidningar, Mad Max, Ralph Steadmans konst, och Superjail! Om du är ett fan av rollspel och heavy metal, då är MÖRK BORG det perfekta spelet för dig!
Den här boken är inte det klassiska rollspelsäventyr för ära och guld. Utan i MÖRK BORG är hela världen dödsdömd, täckt av mörker och död. Och nu ska du som spelare överleva, eller försöka stoppa apokalypsen. Spelet är skapat av Pelle Nilsson från Ockult Örtmästare Games, Johan Nohr från Stockholm Kartell, och publicerat av Fria Ligan. Den grafiska designen är gjord av Johan Nohr.
Varenda sida i boken är unik, vilket kan underlätta att hitta det man söker.
Ibland är dock den häftiga designen lite väl för distraherande, man kan lätt missa regler då ögat fokuserar på den coola konsten och allt som händer på sidorna.
Något som sticker ut mest är nog den vibranta gula färgen på omslaget, färgklickarna på sidorna och alla olika teckensnitt som fyller boken. Den känns nästan mer som en konstbok eller en designbok än en rollspelsbok.
I MÖRK BORG är den övergripande användningen av magi, skada och fantasy element borttagna för att skapa en värld som liknar Dark Souls eller The Witcher, där magin är begränsad och dödlig.
En karaktär kan skapas på bara någon minut, eller till och med en millisekund om du använder skaparnas egna hemsida scvmbirther. Det här är inte spelet där man skapar en komplex karaktär som en femte level Half-Elf Arcane Trickster Rogue med fem A4 till backstory, utan här kan man vara allt från ett slusk skapad i dike till en esoterisk eremit.
När man skapar sin karaktär kan man frivilligt rulla för förvridna krafter och ovanor, för att få lite varietet. Du rullar alltså för vad som gått eller kan gå snett i karaktärens liv. Det kan vara att din karaktär misstolkar en magisk text. Då brukar magiska katastrofer ske, så som att spelarens tänder en efter en tappas. Och långa naglar växer ut i deras ställe. Mysigt!
I spelet är klasser frivilliga, de ger mer smak än användbarhet. Några av dessa är bland annat Brigadör med hörntänder, Krossad kunglighet, Präst med fördömd tro eller Ockult örtmästare.
Utgivarna skapade ett block med karaktärsblad. Detta val är fullt förståeligt, det är bra att ha ett helt block tomma formulär till hands, då ens karaktär troligtvis kommer att dö. Till skillnad från många andra rollspel finns det inga dödsräddningar eller sätt att få tillbaka din karaktär när de väl har gått under. Dött är dött och kommer aldrig tillbaka.
Men oroa dig inte för det, samhället är otroligt välkomnande trots spelets dödliga natur. Okej då, du lever i en döende värld som är dömd att gå under och du ska försöka överleva så länge som möjligt. Men oavsett det så är samhället väldigt trevligt. Det finns många olika spännande saker att införskaffa sig, varelser att möta och platser att besöka. Till exempel Galgenbeck i landet Tveland eller Sarkash.
“Vinden kommer från väst. Från det härjade landet. Den för med sig en stank av förruttnelse och blodets järn. Tyvärr, sate, måste du ändå ta dig dit. Till de olyckligt odödas dal. Våra barn har rövats bort och skuggtjänaren Tergol är känd för sina sinnesjuka experiment.”
Låt inte denna olycksbådande text skrämma dig, de olyckligt odödas dal är fullpackad av spännande saker! Beroende på vad din spelledare bestämmer så kan man stöta på trevliga troll, eller en hungrig zombie. Det kanske även finns spår av någon uråldrig Lich. Låter ju hur spännande som helst!
Boken har en “plågkalender”, beroende på hur lång kampanjen är kan spelledaren rulla en tärning; t100, t20, t10, t6 eller t2. Varenda gång en etta rullas så aktiveras en av kalenderns plågor. Dessa ger väldigt mycket smak till kampanjen. Det kan vara att vattnet i bäckarna och sjöarna ska svartna och bli till tjära eller att alla barn under en viss ålder ska våldsamt dö.
Ju längre tiden och kampanjen fortsätter, desto mer plågsam blir världen. Den sjunde plågan är när världen slutligen går under, spelet och karaktärernas liv slutar där. Efter den sjunde plågan uppmanas man att bränna boken. Ett försök till merfösäljning kanske?
Reglerna i sig är väldigt lätta, du kan enkelt memorera dem och börja spela nästan direkt. Skaparna har till och med satt ihop ett A4 med alla regler du som spelare behöver för att kunna spela.
Det finns fyra olika egenskaper i spelet;
- närvaro
- smidighet
- styrka
- tålighet
Din hp, health points eller hur mycket ”liv” du har, är tålighet + t8. I strid rullar bara spelarna tärningarna, inte spelledaren. Om ett monster attackerar en spelare så slår spelaren exempelvis sin smidighet eller närvaro för att se om den träffar. Sedan kan spelaren slå sin rustningtärning för att se om skadan kan reduceras.
Ju längre bak i boken man kommer, desto mer lättläst och strukturerad blir den. Tanken kanske är att man ska läsa den bakifrån… hmm.
Längst bak i boken finns en sammanfattning av de viktigaste reglerna samt index för boken.
Ännu längre bak i boken finns detaljerade beskrivningar av ett introduktionsäventyr, Svart Sörja eller Skuggkungens försvunna ättling. Det finns också slumpade tabeller för att göra äventyret mer personligt.
Introduktionsäventyret handlar kortfattat om att rollpersonerna riskerar dödsstraff men kan släppas fria om de hittar den nuvarande Skuggkungens son. Spelarna behöver besöka en plats dit ingen fri man vill bege sig, Den förbannade hålan.
Som DM uppskattar jag verkligen den enkla rumsdesignen och att all info du kan tänka dig behöva finns på samma sida.
Alla rum har en bra tydlig karta, detaljer om hur rummet känns, hur det doftar och beskrivning av vilka ljud som hörs.
Det står även vilka monster eller fördömda skatter spelarna kan stöta på, samt vad som händer om spelarna interagerar med dessa fördömda skatter.
Så om du har en mörk och humoristisk humor, som mig, är detta rollspelet för dig!
+
Designen
Enkelt att skapa karaktärer
Roliga och knäppa teman
–
Karaktären kommer att dö
DeSIgnEN
Ps. Om du känner dig modig kan du kolla in tillskotten som Pirate Borg, där du kommer att bli dömd i en karibisk mardröm av skräck. Det finns också CY_Borg, en cyberpunk variant av Mörk Borg.
Jag diggar the artwork, helt klart 😀
Den är så sjukt snygg! Och distraherande haha 😀