Jag får ta och inledda detta inlägg med en liten ursäkt. De senaste dagarna har många inlägg och kommentarer florerat på internet om nyheten att Bethesda inte kommer att byta grafikmotor till deras kommande powerhouse-spel Starfield och The Elder Scrolls VI

Detta stämmer dock inte helt 100 %. Denna nyhet har tolkats lite tokigt och har fått många nyhetssajter att ramla i samma fälla som jag har gjort, nämligen att tro att spelen kommer att ha exakt samma grafikmotor som The Elder Scrolls V: Skyrim hade 2011. Jag ber om ursäkt för detta missförstånd, men nu rättar vi till det!

Bethesda har i princip använt samma grafikmotor sedan The Elder Scrolls III: Morrowind kom ut, men för varje ny release har de såklart uppdaterat sin teknologi och förbättrat motorn varje gång. För en grafikmotor är inte ett enda program som allt skapas genom, det är en samling av massor av olika program, mjukvara och verktyg som konstant förändras.
Så i grund och botten gör Bethesda inte ”revolution” och byter till en helt ny motor, utan de förbättrar bara det de redan har och bygger på basen och verktygen från den föregående versionen. För ett spels grafik och animationer kan förändras hur som helst utan att byta grafikmotor.
Många personer, inklusive jag själv, associerar en viss grafikmotor med en typisk grafikstil men två helt olika spel kan köras på samma motor utan att vara varandra ett dugg lika. Till exempel, State of Decay 2 och Kingdom Hearts III använder båda Unreal Engine 4.

Nyhetssajten Kotaku har också skrivit om detta ämne, och dessutom gjort en djupgående artikel om vad en grafikmotor är och vad den faktiskt gör, så vill ni riktigt sätta er in i ämnet rekommenderar jag den.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here