Finns till platform: PlayStation 4, Xbox One, PC
Utvecklare: Infinity Ward
Utgivare: Activision Publishing, Inc.
Genre: Action, Shooter, First-Person, Arcade
Antal spelare: Single player, Multi player
Släpptes: 25 Oktober 2019
Testat på: PS4
Modern warfare är ett välbehövt lyft för den 16 år gamla spelserien Call of Duty. Det här spelet är en prequel till Call of Duty 4: Modern Warfare och är en reboot av spelserien som haft en svajig existens de senaste åren.
Majoriteten av handlingen utspelar sig i ett fiktivt land med en konflikt som har likheter med de krig och konflikter som finns i världen idag på riktigt. Trots att mycket i spelet är av fiktiv natur förmedlar spelet en väldigt verklighetstrogen porträttering av krig. Karaktärerna är genuina och har verkliga skådespelare bakom som blåser liv i dem.
Vart eftersom i handlingen tas vi genom olika segment, ett av uppdragen sker näst intill helt i mörkret med night vision goggles. Segment som är markant annorlunda i jämförelse med de vanliga point and shoot uppdragen och återkommer flera gånger under spelets kampanj.
Multiplayer
Om man kan summera flerspelarläget i en mening skulle det vara: Call of Duty är tillbaka. De har verkligen lyckats med att få till den klassiska COD-känslan utan att det känns tjatigt. De nya spellägen som är mest intressanta är helt klart Gunfight och Ground Wars. Gunfight är ett otroligt underhållande och spännande läge där man spelar 2 mot 2 på väldigt små kartor.
Matcherna är korta och intensiva. Reglerna är enkla. Första laget att vinna 6 rundor vinner matchen. Men det som också gör Gunfight till en hit är just hur man kan vinna rundorna.
Om ett lag skjuter ner motståndarna är rundan såklart slut. Men om tiden börjar ta slut öppnas en flagga upp i mitten av kartan. Det lag som lyckas ta över flaggan (tar ca 5 sekunder) vinner rundan oavsett om det bara är en kvar i laget. Om ingen varken tar flaggan eller dödar motståndarna så vinner det laget som har mest liv kvar sammanlagt.
Detta moment är väldigt underhållande och ger en enorm spänning i jämna matcher.
Ground Wars är Call of Duty’s svar på Battlefield’s populära Conquest-läge där spelarna ska ta över olika sektioner på en mycket större karta än vanligt. Det lag som håller flest punkter på kartan vinner i längden. Ground Wars känns kaotiskt och tyvärr lite mindre polerat. Det finns bara 2 kartor och matcher kan ofta bli väldigt ensidiga.
Det är kul att Infinity Ward testar vattnet lite och introducerar ett gäng riktigt bra spellägen till de redan existerande Team Deathmatch, Headquarters, Search and Destroy och Domination.
Det är dock inte bara guld och gröna skogar i flerspelarläget. Obalanserade kartor och vapen samt rent av vansinniga spawn points är något som tyvärr kan prägla många matcher. Ibland har man tur när allt känns jämt och bra mellan lagen. Men ibland har man otur och hamnar i ett kaos med spelare som återupplivas bara meter ifrån dig och vapen som verkar omöjliga att matcha.
Problemen som finns idag kommer säkerligen uppdateras och förhoppningsvis kan ens aggressionsutbrott bli något färre i framtiden.
Grafiken
Äntligen har Activision med sina utvecklingsbolag Infinity Ward mfl. fattat att Call of Duty aldrig varit ett särskilt snyggt spel och gjort något åt det! COD har aldrig sett så här bra ut någonsin och allt från miljöerna, ljuset och effekterna till animationer, vapen och karaktärsdesign är spot on! Spelar man på konsol blir man heller inte besviken. Grafiken behåller sin kvalité på våra flera år gamla spelmaskiner och dessutom körs hela spelet i 60 bilder i sekunden. Riktigt snyggt jobbat. Detta gäller i både multiplayerläget och kampanjen. Det finns en nivå av polering som inte vanligtvis syns idag, vilket är både oväntat och självklart.
Karaktärerna och deras ansikten är fantastiskt bra animerade och är sannerligen ett genomarbetat hantverk. Varenda känsla går att se i karaktärernas ansikten vart eftersom vi följer med i handlingens tvära kast. Det är en fröjd att titta på, och de grafiska övergångarna mellan cutscene och spel känns väldigt små.
Det finns så många spel där ute där du får se något utspela sig ur ett kameraperspektiv och när den är slut faller du in i din spelkaraktär och bryter helt av det du precis upplevde. Men inte i det här spelet inte, nej här har det hittat riktigt fiffiga och innovativa sätt att inte bryta illusionen mellan cutscene och gameplay.
Det finns en hel del att tycka om i spelet, men också ett par inte så najsiga grejer. om i de flesta kampanjer i förstapersonskjutare har vi som spelare ingen egentlig makt, vi tar inga avgörande beslut eller val överhuvudtaget. Man får välja en dialog eller två typ. Väldigt linjärt med andra ord.
En annan ganska intressant grej är att det ibland kan vara riktigt svårt att skilja på civila, kompanjoner och fiender. Man får verkligen hålla tungan rätt i munnen och ta sig en extra stund innan man skjuter för att vara helt säker på att man har siktet inställt på rätt person.
Om du fortfarande sitter där och tvekar, gör inte det. Det är värt pengarna. Kampanjens 6 timmar är värt att spela igenom. Multiplayer är jäkligt kul. Det ät ingen tvekan om att Modern Warfare kommer dominera topplistorna ett bra tag framöver.