Information
- Typ: Rollspel: Grundbok
- System: OSR
- Utgivare: Fria Ligan
- Författare: Christian Plogfors och Carl Niblaeus
- Grafisk illustration: Mattias Astenvald, Johan Nohr, Robert Sammelin,
Anton Grandert, Pontus Björlin - Genre: Futuristisk dystopi
- Antal spelare: 3-7 inklusive spelledare
- Format: Inbunden
- Antal sidor: 128 sidor
- Utgivningsdatum: 2021
Letar du efter ett rollspel där du i en dystopisk framtid behöver slåss för din överlevnad? Vill du gå på upptäcktsfärd bland stjärnorna för att besöka döende samhällen? Då kan jag tipsa om Death in Space som kommer ge dig ett flertal kvällar av spänning.
“Civilization is at its end. Slowly but steadily, the universe contracts towards an inescapable end. The void between the stars whispers strange and portentous phrases to the unlucky. This is a game about the hard-working explorers and laborers in this universe, and the jobs they take to survive in a war-torn stellar system where anarchy spreads and resources are scarce. Without a good aim, and a tech-savvy mind, they will quickly meet their DEATH IN SPACE.” – Christian Plogfors och Carl Niblaeus.
Jag vill börja med att ge skaparna till Death in Space en eloge för en omsorgsfullt framtagen grundbok till ett spännande rollspel. Grundboken är en fröjd att bläddra i inte enbart utifrån den vackra grafiska formgivningen men även på grund av att den är så väl genomtänkt. Främre försättsblad och eftersättsblad har nyttig och lättillgänglig information till spelledaren – det främre försättsbladet är fyllt med listor över kostnader som kan komma upp i spel och eftersättsbladet har en kort sammanfattning om spelets regler. På en av de första sidorna finns en förteckning över alla bokens tabeller. Tillhörande Death in Space finns ett officiellt soundtrack skapat av Helium Kid Kanon som kan sätta tonen under spelmötet. Musiken är kuslig och väcker tankar om en dyster framtid. Det bästa av allt är att soundtracket är gratis!
Skaparna till grundboken berättar att de hämtat inspiration från andra rollspel som bland annat Mörk Borg, Knave och Coriolis och även från filmer och serier som bland annat 2001: A Space Odyssey, Alien, och The Expanse. Inspirationen genomsyrar spelvärlden och slutresultatet är något otroligt atmosfäriskt. I stället för en spelvärld med gott mod och nybyggaranda beskrivs en värld som är på randen till förfall och fördärv. Överlevande slåss om de fåtal resurser som finns kvar och rollpersonerna kommer att behöva göra kloka val och ta djärva handlingar för att klara sig.
Skapandet av rollpersonerna går i en hiskelig fart särskilt om du väljer att använda den officiellt framtagna karaktärsgeneratorn som är otroligt smidig. Designen på karaktärsgeneratorn påminner om ett interface från 80-talet och om du vill ha ett gott skratt klicka på gemet i det nedre högra hörnet. Vill du skapa din rollperson på sedvanligt vis kan du även här slumpa fram alla aspekter om så önskas då det finns tabeller för vardera steg i karaktärsskapandet. Rollpersonen har fyra grundegenskaper till sitt förfogande (body, dexterity, savvy och tech) och sex klasser att välja mellan (carbon, chrome, punk, solpod, velocity cursed och void). Sedan väljs bakgrund, personlighetsdrag, personliga driv och utseende. Karaktärsblad för rollpersonerna hittar du på den officiella hemsidan. När rollpersonerna väl är på plats är det dags att skapa den bas som rollpersonerna utgår ifrån, antingen ett rymdskepp eller en rymdstation. Grundboken rekommenderar ett rymdskepp för den spelgrupp som önskar fokusera på att utforska stjärnsystemet och en rymdstation om spelgruppen önskar fokusera på social interaktion och intrigspel.
Stjärnsystemet där det hela utspelar sig i heter The Tenebris system. Grundboken har en överskådlig beskrivning av vad som finns här men uppmanar spelledare att fylla på med egna planeter, folk, händelser och historik för att göra spelvärlden till sin egen. För detta ändamål känns det något tomt med tabeller att slå på vilket är lite tråkigt då det finns så många andra roliga tabeller i grundboken. Nåväl, kanske i framtida moduler. I grundboken finns även ett äventyr, Welcome to the Ring, som ger rollpersonerna minst sagt en svår start. Det hela börjar med att deras bas förfaller, bränslet tar slut och skulderna växer. Det är nu upp till spelgruppen att hitta lösningar på problemen och det illa kvickt.
Spelsystemet går ut på att du slår en T20 och adderar eller subtraherar siffervärdet för den mest passande grundegenskapen. Här vill du slå lika med eller över det fasta siffervärdet 12 för att lyckas med ditt slag. Vid ett misslyckat slag tar rollpersonen något som kallas void point. Dem här poängen kan användas för att få en fördel på framtida slag (slå två tärningar och ta det bästa siffervärdet) eller för att aktivera en temporär kosmisk mutation hos rollpersonen som hjälper i situationen såsom telepati eller telekinesi. Nu kanske du tänker att det låter finfint med void points men det finns en baksida. Om du slår ett fördelsslag genom att spendera en void point och slaget misslyckas kan det sluta med att rollpersonen får en korrumperande effekt som kan handla om allt från mardrömmar till att höra viskningar genom statiskt brus till obehagliga fysiska manifestationer. Fruktansvärt för rollpersonen men rätt så spännande att spela ut.
Kortfattat rekommenderas Death in Space till dig som vill utforska ett döende stjärnsystem med en dystopisk och något otäck ton. Sammantaget ger grundboken intrycket av att vara väl genomarbetad. Death in Space har simpla regler och du kan med lätthet skapa din rollperson på under några minuter. Spelledaren behöver däremot ägna viss tid åt att bygga ut spelvärlden men det leder till att varje spelvärld blir unik och personlig för varje spelgrupp. Death in Space hittar du via webbshoppen för Fria Ligan eller på andra platser där rollspel säljs. Mycket nöje där uppe bland stjärnorna hela vägen fram till den oundvikliga döden.