Den svarta sviten - tre fasansfulla äventyr till Call of Cthulhu Sverige 1

Information

  • Typ: Rollspel – fristående äventyr
  • System: Call of Cthulhu Sverige
  • Utgivare: Eloso Förlag
  • Författare: John Coleman, Björn Flintberg, Mark Morrison, Jonas Larsson Olanders och Peter Nallo.
  • Grafisk illustration: Valdemar Lethin, Peter Sandberg och Mike Szabados (illustrationer). Emilie Ihre (omslag).
  • Genre: Kosmisk skräck
  • Antal spelare: 2-7 inklusive spelledare
  • Format: Kartonnage
  • Antal sidor: 92 sidor
  • Utgivningsdatum: Oktober 2021

Letar du efter ett rollspel med tema skräck som utspelar sig alldeles inpå nerverna? Vill du se de sydligaste och nordligaste breddgraderna av lilla landet lagom? Då kan jag tipsa om Eloso Förlags samling Den Svarta Sviten som säkerligen kommer fylla spelarna med förfasande förtjusning.

H.P. Lovecrafts förvrängda värld har starka teman om att möta rädslan för det okända och att tampas med det ogreppbara, något som även gestaltas genom rollspelet Call of Cthulhu Sverige. Vi vanliga dödliga får genom den uppleva det här på hemmaplan genom våra egna rollpersoner, så kallade utredare. Under denna länk kan du läsa vår egen recension av grundspelet. 

Den svarta sviten är tre korta och fristående äventyr till Call of Cthulhu Sverige samlat i en och samma bok. Samlingen erbjuder en skräckinjagande resa genom det fördolda och kommer ta rollpersonerna från den sydligaste till den nordligaste delen av landet, där hoten kommer långt uppifrån och som även letat sig upp från berggrunden. 

Svart som sot

Det första äventyret, Svart som sot, är den svenska omarbetningen av originaläventyret Black as Coal författat av John Coleman. Den gavs först ut 1985 och utspelar sig i 1920-talets USA. I den svenska bearbetningen är året 1922 och vi befinner oss i Stockholmstrakten vid spelets start, närmare bestämt på Kungliga Tekniska Högskolan på väg att träffa professor Anton Mansell. Vad han har att säga kommer leda spelgruppen till nordvästra Skåne för att undersöka en meteorit som slagit ned nära ett gruvschakt. Inget att oroa sig över, eller hur?  

Detta äventyr lämpar sig särskilt för de som är nya till Call of Cthulhu, spelare som spelledare, då den är rätt så rakt på sak. Det äventyret gör särskilt bra är att den med en lätthet och på ett målande sätt ger spelledaren flertal detaljer om händelseförloppet och vad de olika spelledarpersonerna kan komma att ha för sig. Spelledaren kan utan större problem plocka information att ge ut utifrån tycke och smak vilket gör att allt flyter på väl. 

Obygdens tempel

Det andra äventyret startar även det i Stockholm men kommer denna gång leda utredarna norrut i stället för söderut, närmare bestämt till Boden. Om någon av utredarna har tendens till att vara lite av en dåtidens foliehatt finns mycket roligt att hämta i detta äventyr. Det finner sig nämligen så att utredarna hamnar mitt i en konspiration när de anländer till den lilla militärstaden. 

Spelet går av stapeln under september månad 1926 men årtalet kan självfallet justeras utifrån spelledarens önskemål. Efter att uppdraget kommit spelgruppen till känna så bär det av med lapplandsexpressen, en resa som är långt ifrån orientexpressen men med tanke på de fasansfulla scenarios som utspelat sig där under flertal medium kanske det är lika bra. Utredarna når Boden utan större problem och är nu fria att sylta in sig i konspirationen. För detta äventyr ger boken tips och flertalet detaljer om hur spelledaren kan knyta ihop säcken. 

Bjurlidsdjupet

För det tredje äventyret, Bjurlidsdjupet, medföljer färdigskapade utredare att nyttja men spelgruppen kan om så önskas använda utredare från tidigare äventyr. Det enda kravet är att alla utredare ska ha varit med om en nära döden-upplevelse innan spelstart. Äventyret tar oss återigen upp till de djupa skogarna i norra Sverige, denna gång till Boliden och dess guldgruva. 

Intendent Hammelid för Skellefteå Gruvaktiebolag är desperat och nästintill villig att betala vilket pris som helst för att få hjälp av utredarna med det problem som nu växt sig fram i gruvan. Med flyktiga instruktioner, förklaring och lovord om storslagen belöning skickas utredarna sedan ned under marken med förhoppning om att de återvänder.  

Några sista ord

De tre fristående äventyren är menat att spela var för sig men boken kommer med tips på hur spelledaren kan knyta dem samman.  De kan med fördel och med lite arbete göras om till en någotsånär sammansvetsad kampanj men det förutsätter att utredarna överlever tidigare äventyr. Tips är då att börja med Svart som sot, ta Obygdens tempel därnäst och Bjurlidsdjupet sist. De två sista äventyren, Obygdens tempel och Bjurlidsdjupet som båda utspelar sig i Norrland, passar särskilt bra tillsammans. Är det enbart ett av äventyren som faller spelgruppen i smaken går det så klart bra att enbart spela denna.

När det kommer till den grafiska formgivningen är jag tacksam att Eloso Förlag valt att lägga alla handouts på vardera sida vilket gör det lätt att kopiera upp eller att visa spelarna boken under spel utan risk att avslöja något som inte bör beskådas där och då. Det är en liten detalj men det är de små sakerna som gör spelledarupplevelsen stor. Däremot så hade jag önskat att Den svarta sviten givits ut i något annat format än kartonnage. Pappret är av god kvalité men inbundna böcker är att föredra.

Sammanfattningsvis rekommenderas Den svarta sviten till Call of Cthulhu-fantaster som vill tampas med något oförklarligt på utsatta platser där känslan av att vara isolerad infinner sig. Den svarta sviten hittar du via webbshoppen för Eloso Förlag eller på andra platser där rollspel säljs. Mycket nöje nu när du reser till den sydligaste eller nordligaste delen av vårt kära land och vad du än gör så se till att hålla lyktan tänd i mörkret. Det som finns i det dolda vill dig inte alltid väl.

2 KOMMENTARER

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here