- Finns till plattform: Nintendo Switch
- Utvecklare: Intelligent Systems Co., Ltd.
- Utgivare: Nintendo
- Genre: RPG
- Antal spelare: 1
- Språk: Engelska
- Släpptes: 26 juli 2019
Fire Emblem Three Houses har äntligen kommit hem till hemkonsollen Switch och känns mer polerad och genomtänkt än de tidigare installationerna. Allt från mekaniken till karaktärerna till världen är väl genomtänkta och spelaren matas med information och de nya funktionerna i lagom takt. Precis som i tidigare installationern får man välja i början vilken svårighetsgrad spelet ska ha och i vilket mode man vill spela. Classic innebär att om karaktärerna dör i strid så dör de permanent. Casual betyder att om karaktärerna blir besegrade i strid så retirerar dom tills striden är över, och kommer sedan tillbaka.
Three Houses utspelas i Fódlan, där tre riken delar kontinenten. The Edrestian Empire i väst och söder, Fargus i norr, och The Leicester Alliance I öst. Mitt i smeten ligger Garreg Mach-klostret där Fódlans religiösa ledare, Rhea, bor.
Spelet börjar din karaktär som du får välja könsattribut, namn, och födelsedag till, och en fantastisk cutscene som fick adrenalinet att pumpa.
Man märker snabbt efteråt att huvudkaraktären i spelet – med default-namnet Byleth – inte pratar, utan spelaren får välja mellan olika dialogalternativ etc. a’la Dragon Age Origins. Vad spelaren väljer att säga får karaktärer att reagera olika, och kan få dem att antingen tycka om dig mer eller mindre – något som influerar hur snabbt du låser upp Support Convos där du får tid att prata med de andra karaktärerna och utveckla ert förhållande och eventuellt vem du kan få ett speciellt slut med.
Efter en introfight och introduktion till Byleths pappa, legoknekten Jeralt, och tre av spelets potentiella med-huvudkaraktärer Edelgard, Dimitri, och Claude, så får vi äntligen se Garreg Mach Monestary. I stort sett världens version av Vatikanstaten där den ledande religiösa ledaren Rhea och hennes präster och riddare bor och jobbar från, och även platsen där de tre ledande ländernas unga adel studerar krigskonst och taktik. Du blir där introducerad till de olika elevhemmen och får sedan välja vilken du vill vara huvudlärare till. Beroende på vilket elevhem du väljer så kommer huvudkaraktärerna skilja sig och storyn kommer efter några kapitel vara drastiskt olika varandra, så välj noga! Jag rekommenderar STARKT att spela i ordningen Edelgards Red Eagles, Dimitris Blue Lions, Claudes Golden Deer, och sedan Red Eagles igen. Den ordningen får verkligen varje twist och del av plotten att slå hårt då olika mysterier och hemligheter avslöjas.
Spelet är indelat i kapitel som innehåller månader och veckor. Ungefär två till tre söndagar i månaden kan man välja mellan att röra sig fritt inne i klostret och utveckla relationer, träna Byleths skills, ha tekalas, rekrytera karaktärer från andra elevhem till ditt, med mera, eller gå på seminarium och snabbt boosta vissa karaktärers skills, eller dra ut i träningsstrider. På måndagarna håller Byleth lektioner där hen kan utveckla elevernas skills. I slutet av varje månad utförs kapitlets story-uppdrag där plotten utveckas och man drar ut i strid med sina elever. Om det känns stressigt eller som mycket jobb, så frukta icke, kära läsare! Three Houses har en New Game+ funktion där du kan låsa upp dina skill-nivåer från tidigare genomspelningar, vilket gör det enklare att få alla rekryter i nästa omgång!
Något jag tyvärr inte är något fan av alls är spelets onlinefunktion eftersom den kräver att spelaren prenumererar på Nintendo Online. I tidigare spel har det gått att spela online gratis via WiFi, så nintendos beslut att ta betalt för sin onlinetjänst som tidigare varit gratis är inte något jag är speciellt glad över…
Three Houses nya fightingsystem känns mycket mer balanserat än Fire Emblem Awakening och Fates gjorde. Pair-up funktionen är i stort sett borta, så ingen karaktär känns längre oövervinnerlig ifall man bara parar ihop den med en stark paladin. Istället finns en funktion som kallas Adjutants. Innan striden börjar kan du välja att ge en av de karaktärer som kommer ta del av striden en adjutant som kan hjälpa till att slåss, skydda, eller hela den valda karaktären.
Utöver det kan man även tilldela varje karaktär en bataljon som kan användas ungefär två gånger per strid och karaktär. Beroende på vilken bataljon som väljs fungerar de på olika sätt; vissa är magiska bataljoner som kan attackera fiender eller hela, vissa är fysiska attacker, etc.
En annan funktion som gjorts om en del är Byleths kraft att kunna spola tillbaka tiden till karaktärernas tidigare handlingar i striden, vilket kan rädda dem från döden eller ge dem ett bättre övertag. Varje strid böjar med ett visst antal gånger man kan använda funktionen, vilket återställs efter att striden är slut.
Och, så klart, är Support Convos tillbaka. Men den här gången är de mycket mer finslipade och genomtänkta. Under spelets gång kan karaktärer nå nivåerna C, B, och A med andra. Den förste de når A med får de ett parat slut med. I Byleths fall kan hen nå nivå A med fler olika karaktärer, men får ett parat slut efter ett val sent i spelet vem av nivå A som hen vill spendera livet med – vilket leder till nivå S.
Three Houses har många samkönade slut och även platoniska slut mellan karaktärer, vilket är väldigt välkommet efter avsaknaden i Fates och Awakening. Sluten känns personliga för varje par och även solo-sluten känns genomtänka och väldigt fina.
Three Houses var länge väntat på, men ojojoj, vad det var värt det.