Information
- Typ: Rollspel
- System: År noll-motorn
- Utgivare: Fria Ligan
- Författare och illustratörer: Andrew E.C. Gaska, Dave Semark, Christian Granath, Martin Grip, Eelco Sebring, Gustaf Ekelund m. fl.
- Genre: Science-fiction, skräck
- Antal spelare: 3-7 inklusive spelledare
- Format: Inbunden
- Antal sidor: 295 sidor
- Utgivningsdatum: 2024-01-16
Söker du ett rollspel där du med nybyggaranda och gott mod kan ge mänskligheten en nystart på en ogästvänlig plats? Har du hört talas om vad som hände Nostromos besättning och nu arbetat fram en plan för att se till att du och dina vänner inte går samma öde till mötes? Då kan jag tipsa om Fria Ligans kampanjbok Building Better Worlds tillhörande rollspelet Alien.
”Long lost mysteries lie entombed in the frozen hearts of icy comets. Unstable tectonic plates shift to drown iridium mines in scalding lava. Even the truth of humanity’s origins awaits you out there, orbiting some dying star. And out there amongst it all is something truly horrifying—something that nature never intended. Something alien.” ― citat taget från Building Better Worlds.
Uppryms du av nostalgi när du tänker på succéfilmen Alien (1979) och den efterföljande franchise som Ridley Scott byggt upp? Då kan jag med glädje meddela att Fria Ligan släppt sin andra kampanjbok till rollspelet med samma namn. Om Alien är nytt för dig och du vill veta mer om själva grundsystemet kan jag tipsa om denna recension författad av MYOs eminenta Catarina Sunnergren. Grundboken till rollspelet är en välförtjänt vinnare av guld-ENnie i kategorin bästa spel (år 2020) och jag har hopp om något storslaget med Building Better Worlds. Samtidigt undrar jag om det är möjligt att på nytt uppleva charmen med spelvärlden eller om det kommer att kännas tråkigt i sin familjaritet?
I den första kampanjboken Colonial Marines Operations Manual har vi upplevt hur det är att träda in i rollen som en grupp marinsoldater och nu är det dags att göra detsamma som utforskare och upptäckare. Rymden i all dess oändlighet är likgiltig inför vår egen dödlighet och det är upp till rollpersonerna att upptäcka hur långt mänskligheten kan sprida sig bland stjärnsystemen. Fria Ligan lockar med uppgift om att finna oupptäckta världar och en undran om vad rollpersonerna kommer att finna på dessa ogästvänliga platser. Som utforskare kan rollpersonerna komma att möta hot som inte enbart är kopplade till andra tänkande varelser, själva miljön kan också utgöra en fara. Svarta hål, mörk materia, brister på resurser som kan leda till törst, hungersnöd eller syrebrist är alla reella livshotande situationer som rollpersonerna kan befinna sig i. En eldsvåda i ett stängt utrymme på ett rymdskepp kan vara minst lika farligt som en Xenomorph. På tal om Alien så är det värt att nämna att dessa vidunder inte figurerar lika stort som tidigare även om kampanjboken kommer med ett kapitel om dem, vilket är helt rätt i min mening. Det följer sig naturligt att de flesta vill spela Alien för att möta Xenomorphen i alla dess former men i mitt tycke och smak bör dessa möten inte ske för ofta. Xenomorph gör sig som bäst när den fortfarande är dold i dunklet och när rollpersonerna hoppar av rörelser i skuggorna. Vidundret kan bli tråkig i sin alldaglighet och bör användas när den ger som mest effekt, det vill säga när rollpersonerna som minst anar det.
Kampanjboken har något för både spelledare och spelare och de första avsnitten kommer bland annat med en övergripande beskrivning om mänsklighetens historia upp till spelstart, vad en expedition går ut på och vilka funktioner den kan bestå av samt en förteckning över användbar utrustning såsom nya vapen, fordon med mera. För att skapa din rollperson används reglerna i grundboken med några tillägg från denna kampanjbok. Building Better Worlds kommer nämligen med två nya karriärer som spelarna kan välja att gestalta (Wildcatter och Entertainer) samt två extra förmågor (talents) per karriär i grundboken. På sidorna 50-53 i kampanjboken kan man bland annat läsa följande om de tillkomna karriärerna:
- Wildcatter: “You may be an independent prospector, seeking out the rich resources that bring wealth to corporations, governments, and a little bit for yourself.”
- Entertainer: “You’re an entertainer—a performer, croupier, unofficial club owner, waiter, barkeep or other profession, one of the unsung folks who make life in a rundown, ratshit place bearable.”
Självfallet hittar även spelledare verktyg för att leda kampanjer (det vore inte mycket av en kampanjbok om så inte var fallet). Building Better Worlds har två olika inriktningar på kampanj att välja mellan – antingen Explorer eller Colony. Om spelgruppen önskar köra båda samtidigt går det också bra. Explorer erbjuder rollpersonerna möjligheten att resa långt ut i den kalla rymden för att söka oupptäckta världar medan Colony erbjuder rollpersonerna möjligheten att bygga en koloni på en redan funnen planet. Valet av att ha två olika inriktningarna påminner mig om rollspelet Death in space men till skillnad från den så är både reglerna och spelvärlden mer komplexa i Building Better Worlds.
Building Better Worlds kommer förutom med verktygen att skapa en egen kampanj med en färdigskriven sandbox-kampanj vid namn The Lost Worlds. En sandbox-kampanj kan liknas som äventyrslandskap där rollpersonerna under friare former kan välja riktning i kontrast till en mer uppstyrd kampanj. Under sex expeditioner, som kan spelas i vilken ordning som helst, och en final får rollpersonerna besöka flertal kolonier. För varje expedition som utförs får rollpersonerna chansen att nosa reda på fler detaljer om den överhängande intrigen som genomsyrar berättelsen. Till spelledarens hjälp har Fria Ligan tagit fram vad de kallar för campaign events, händelser som spelledaren kan låta ske när det som mest passar under spelets gång. Det ger spelledaren en frihet att ändra på saker och ting utifrån eget tycke och smak men det kan även leda till mer arbete bakom kulisserna för att hålla ihop skutan.
Sammanfattningsvis rekommenderas denna kampanjbok till dig som inte kan få nog av Alien och dess kanon. Building Better Worlds är en välarbetad kampanjbok som ger spelledare och spelare möjligheten att utforska hur det är att bo och leva i en civilisation som sträcker sig ut bland stjärnorna. Då spelledaren får verktyg att skapa egna kampanjer och även en färdigskriven sandbox-kampanj erbjuder Building Better Worlds många timmar underhållning. För dig som önskar spelleda en kampanj med stramare ramar är dessvärre inte den medföljande sandbox-kampanjen The Lost Worlds för dig och detsamma om du önskar spela Rambo i rymden. Vi går nu tillbaka till det lågmälda där Alien inte figurerar bakom varje hörn utan där andra bekymmer att utsätta rollpersonerna får ta plats. För min egen del är jag glad att vi är tillbaka på det spåret men om det inte är vad du söker så rekommenderar jag istället den första kampanjboken Colonial Marines Operations Manual eller (om färdigskapade rollpersoner och en uppstyrd aktstruktur lockar) det cinematiska äventyret Destroyer of Worlds. För varje kampanjbok som släpps utökas kanon och vad denna spelvärld kan erbjuda. Fria Ligan har uttryckt att de planerar att släppa en kampanjbok per karriär från grundboken. Om de håller samma kvalité som Building Better Worlds har vi mycket spännande att se fram emot.
+
Valuta för pengarna – inkluderar en färdigskriven kampanj men också verktygen att skapa dina egna.
Vacker och med evokativa illustrationer.
–
Den lösa strukturen i den medföljande kampanjen ger mer frihet men kan även innebära mer arbete för spelledaren.