Finns till plattform: Windows/Mac/Linux, Xbox One och PlayStation 4
Testat på: Windows
Utvecklare: Haemimont Games
Utgivare: Paradox Interactive
Genre: Strategi, Simulation, Stadsbyggarspel
Antal spelare: 1
Släpps: 2018-03-15

Åh nej, maten är slut! Syret är slut! Vattenledningen gick precis sönder! Hinner jag skicka en raket tillbaka till jorden för att hämta resurser innan alla i kolonin dör? Välkommen till en helt vanlig dag i koloni- och överlevnadsspelet Surviving Mars.

När du börjar spela så kan du välja att köra i nybörjarläget eller om du vill spela på enkel, medium eller svår nivå. Jag rekommenderar att du skippar nybörjarläget för det är väldigt händelselöst. Det ger inte heller en rättvisande känsla om vad spelet handlar om: att balansera resurser och hantera katastrofer. Samt lösa ett mysterium om du spelar länge nog.

Innan du landar din första raket så måste du bestämma fyra viktiga saker: sponsor, commander profile, mysterium och var på Mars du ska landa. Sponsorn är det som avgör hur mycket pengar du startar med, hur fort du ackumulerar teknikpoäng och hur många raketer du kan skicka hem till jorden för att hämta resurser. Det finns tio sponsorer att välja bland.

Commander Profile är lite som ett yrke eller specialitet din koloni har. När jag till exempel valde vatteningenjör så gick det åt 25% mindre vatten till alla mina kolonier. En ganska bra grej, då det är ont om vatten på Mars. Politiker ger dig 20% mer i pengar från din sponsor osv. Precis som med sponsorerna så finns det tio olika profiler att välja bland, vilket ger möjlighet till många olika kombinationer och spelsätt.

Var på Mars vill du landa? Svårighetsgraden visas högst upp och är angiven i procent. Ju högre procent desto svårare.

Du kan landa var du vill på Mars yta. Drar du pekaren över planeten så får du information om hur mycket resurser det finns just där och hur stor risken är för sandstormar och andra naturkatastrofer. Orkar du inte nörda ner dig i varje detalj så finns en procentsiffra högst upp som visar hur hög svårighetsgraden är.

Det fjärde valet är att välja mysterium. Surviving Mars är ett sandlådespel som en kan spela i all oändlighet (som de flesta stadsbyggarspel är). Mysterierna är tänkta att ge spelet en slags handling. Under mina cirka tjugo speltimmar så hann jag dock inte stöta på något. Enligt utvecklarna ska de ta ganska lång tid att lösa men väl värt tiden om en vill göra mer än att bara bygga. En kan välja att spela utan mysterium med.

Till din hjälp att bygga saker har du de sötaste små robotarna någonsin

När du landar din första raket så är inga människor med på den, istället är det små söta robotar (kallas “drones” i spelet) som sköter byggandet. Det gör dom under hela spelets gång. Människorna bor och arbetar i kolonierna (glaskupoler som kallas ”domes” i spelet) och i fabrikerna utanför. Det jag hade störst problem med i början var att förstå hur en får en robot att utföra uppgifter. En kan klicka på dem en och en och sen klicka på vad de ska göra, men det är väldigt ineffektivt. Istället så styrs varje robot av en specifika byggnader eller fordon. Robotarna kan bara utföra automatiskt arbete när de är i någorlunda närhet av den enhet de styrs av. Låter det förvirrande? Det är det. Tog ungefär tre spelomgångar och ett antal timmar twitchstream-tittande innan jag fattade.

Spelet bygger inte på detaljstyra varje grej utan att bygga upp en smart struktur så att det flyter på lite av sig själv. Till en början så känns det ganska lätt (speciellt om du spelar nybörjarläget) för du har inte så många saker och resurser att hålla koll på. Passa på att njut av den stunden och planera för framtiden, för lugnet varar inte länge. Skulle det visa sig att du är en mästare på resurshantering så kommer meteorregn, kallt klimat och sandstormar att sätta dig ordentligt på prov.

Det är i glaskupolen alla dina kolonister bor. De kan jobba i kupolen eller strax utanför i fabriker (nedre vänstra hörnet på bilden).

När du väl fått din första glaskupol på plats så är det dags för dina kolonister att anlända. Det är nu de verkliga problemen börjar. Förutom arbete och boende så måste de ha avslappnande parker att hänga i, affärer att handla i och något att roa sig med. De kan dessutom bryta ihop, bli sjuka och till och med begå självmord (verkar vara ett problem i riktigt stora kolonier). Om alla dör eller förhållanden blir för hemska så att de flyr de tillbaka till jorden så har du förlorat.

Precis som liknande spel i genren så finns det teknikträd där du kan forska fram olika fördelar. Det kan till exempel vara att få tillgång till större glaskupoler eller göra så att robotarnas batterier räcker längre. Men istället för en fast ordning så slumpas de i vilken ordning de blir tillgängliga varje gång du startar ett nytt spel. Det finns dessutom riktigt många framsteg att forska fram och alla är bra på sitt sätt.

Teknikträdet slumpas varje gång du startar ett nytt spel

Låter det dystopiskt? Det är det. Och vansinnigt roligt! Jag har inte blivit såhär fast vid ett spel sedan jag spelade Civilization VI. Jag älskar temat, utmaningen och det stora antalet startkombinationer. Det känns som jag skulle kunna spela spelet hundra gånger och ändå lära mig något nytt varje gång. Kan knappt vänta tills detta släpps och folk börjar skriva tjocka strategiguider till detta.

Grafiken är snudd på strålande och designen på byggnaderna har lite femtiotals rymderakänsla över sig. En kan dessutom zooma in väldigt nära och verkligen titta på vad ens robotar och människor gör hela dagarna (lite som i Sims 4). Robotarna kan var det sötaste jag sett och det är en speciell känsla att på nära håll se sina första kolonister kliva ur raketen.

Lite lätt studsande tar mina kolonister sina första steg på Mars yta

Oftast när jag spelar spel, så brukar jag köra utan musik och lyssna på något i mobilen istället. I Surviving Mars vill jag tvärtom höra musiken. Det finns ett antal radiokanaler att välja på och alla har sin respektive musikstil. Lite otippat har jag fastnat för countrykanalen. Banjo och en ödslig röd planet går tydligen väldigt bra ihop. Alla musik i spelet håller hög klass och radioreklamen är humoristisk och gjord med glimten i ögat.

Zoomar en in så ser det lite ut som en futuristisk variant av Sims 4

Jag har egentligen spelat spelet för lite för att kunna ge ett helt rättvist betyg. Det finns så mycket kvar att upptäcka (och det kommer att gå att utveckla mods till spelet med!) Men just i denna stund med tjugo timmar spelade av förhandsversionen som recensenter får ta del av så vill jag ändå ge det nio optimistiska kolonister av tio. Det enda negativa jag kommer på är att kontrollerna (på PC) inte är helt logiskt upplagda. Jag klickar på fel musknapp hela tiden och markerar saker när jag ska avmarkera dem och tvärt om. Även menyerna känns lite ologiska och det tog mig en bra stund innan jag lärde mig dem. Lite mer detaljerad och överskådlig statistik skulle jag inte heller tacka nej till. Det blir mycket scrollande över kartan för att hitta en resurs som en ser att en har, men inte kan hitta var en har lagt den.

Det tar en stund innan en hittar i interfacet

Så ställ fram mat till katterna, skicka iväg barnen till farföräldrarna och ta ledigt från jobbet. För tycker du det minsta om stadsbyggarspel och har en förkärlek för rymden så kommer du troligen älska detta spel. Det är en fröjd att se på, en fröjd att lyssna på och en fröjd att spela. Tills du dör. Och då vill du börja om igen.

Betyg: 9 av 10

1 KOMMENTAR

  1. Det hade varit så jefla cool med multiplayer, iaf 2 players, bygga oberoende av varandra på någon form av serverplattform, samma vore guld för cities skyline…

Lämna ett svar till Peter Avbryt svar

Please enter your comment!
Please enter your name here