Mosaic | Demo 1

 

Finns till plattform: Apple, Windows PC, Xbox One Playstation, Switch
Utvecklare: Krill bite Studio
Utgivare: Raw Fury
Genre: Äventyr, Indie, Atmosfär
Släpps: 2019
Testat på: Windows PC

 

Under årets E3 fick vi se en trailer för spelet Mosaic, som förhoppningsvis kommer släppas  nu under den sista delen av 2019. För att vara helt ärlig har jag hittills älskat det mesta som Raw Fury publicerat och den här demon av MOSAIC gjorde mig inte besviken!

MOSAIC är ett peka-klicka-spel och påminner mig mycket om Limbo och Inside med sin enklare spelmekanik och gråskaliga världs design. En speldesign som jag personligen älskar då det som händer i spelet förstärks och blir mer intensivt när omgivningen inte hela tiden konkurrerar med handlingen.

Mosaic-game-demo-02

Min karaktär vaknar upp av ett mobilalarm i en grå värld, urtvättad från färg. Precis som i verkliga livet har jag fått aviseringar om nyheter och meddelanden som alla vill ha min uppmärksamhet. Trött på skärmar och sociala medier bestämmer jag mig för att min karaktär inte ska vara en sån där som går omkring med en skärm i ansiktet hela tiden. 

Jag går omkring lite i lägenheten, borstar tänderna, klickar runt på i princip allt, tittar på högen med försenade räkningar på matbordet. Samtidigt plingar det i karaktärens mobil med en himla massa aviseringar. Jag tittar. Bara en massa nyheter om något företag. Känslan av samtidens påfrestningar är minst sagt påtaglig. Nej, ner med mobilen i fickan.

Jag lämnar genast lägenheten, det är tydligen dags att gå till jobbet. Till höger om mig kan jag ana lite orange färg i den annars grådaskiga omgivningen, exalterat styr jag min karaktär dit. Den oranga färgen blir allt mer intensiv, spelet fylls upp av gult, orange och rött ju närmare källan jag kommer. Tillslut kommer jag fram till ett fönster och förstår att det är solen som är påväg upp. 

Karaktären fullkomligt badar i de starka färgerna och ovanför huvudet på honom virvlar ett nystan av regnbågens färger. Det får mig att tänka, att det är så där det känns när hjärnan blir stimulerad på ett bra sätt.

Screenshot-game-demo-1När jag spelade igenom demon fick jag känslan av att spelet vill berätta om hur våra liv ser ut i dagens samhälle och hur inne i ekorrhjulet vi är. Att vi är mer lika robotar idag än det djur människan faktiskt är. Spelet  visar hur viktigt det är att vi bryter oss ur det vardagliga slitet och tittar upp så vi kan se allt det vackra som finns i världen runt omkring oss. 

Jag älskar indiespel, speciellt de som påverkar mig känslomässigt. Indiespel använder ofta spelet i sig som en kommunikationskanal för de svårigheter som finns idag och lyfter ämnen som annars kanske är tabu. Efter vad jag fått se hittills av MOSAIC så är jag väldigt taggad på vad som komma skall när hela spelet släpps. Hoppas ni också är det!

Mosaic-game-demo-03

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here