Spelinformation
- Finns till plattform: PC
- Utvecklare: Ice Code Games
- Utgivare: 1C Entertainmen
- Genre: RTS
- Antal spelare: singleplayer
- Släpps: 2019-01-31
Re-Legion är ett spel från den relativt nya utvecklaren Ice Code Studios. Det är ett strategispel som i grund och botten är en kärleksbetygelse till cyberpunk-kulturen samt till specifika spel som Syndicate och Shadowrun. Visuellt är det samma mörka gränder och neon-färgade reklamskyltar som är typiska för genren.
Spelets huvudmål är att befria en nedtryckt och hjärntvättad befolkning från greppet av namnlösa storföretag med hjälp av en nystartad religion. Spelets protagonist, Elion, är enligt spelets egen beskrivning en karismatisk ledare som kan konvertera trolösa med några väl valda ord. Med hjälp av dessa förmågor och en kärngrupp av både sanna troende och mera självständiga men pragmatiska specialister leder Elion sin kult på vägen till en enorm organisation.
För att bygga upp sin religion börjar man med att välja en av tre heliga övertygelser, som i sin tur ändrar kultens inriktning fundamentalt. Allt från en mer eller mindre pacifistisk religion som konverterar med hjälp av gudstjänster till blodtörstiga extremister som hatar otrogna. För att bygga på detta väljer man teser som påverkar hur kulten beter sig och vilka krafter och anhängare som är tillgängliga.
I början kan man inviga de konverterade till kulten och på så sätt förstärka deras tro för att skapa trupper som kan strida mot storföretagens robotvakter och utföra andra sysslor för kultens välmående. Senare finns det också mer specialiserade trupper tillgängliga, för ett dyrare pris och beroende på vilka teser man valt.
Det är också möjligt att ta över byggnader och konvertera dem till kultens användning. Det här ger möjlighet att uppgradera de olika typerna av kultmedlemmar och deras förmågor.
Medan en hel del känns rätt i Re-Legion finns det även flera problem. Intrigen förs framåt främst med hjälp av dialog som stundtals faller väldigt platt och dessutom plågas av skrivfel och vad som ibland känns som konstiga översättningsfel. Klichéerna är också många och även om de i viss mån hör till genren så hjälper det inte direkt då resten av dialogen inte är speciellt bra.
Även grafiken är något föråldrad och det finns en del saker som bryter stämningen, som till exempel att det finns färdiga huvudkvarter och religiösa monument man kan konvertera till sin kult i en stad som beskrivs som totalt icke-religiös. Miljön är för övrigt väldigt steril och det enda liv som finns är de intetsägande och anonyma individerna som rör sig omkring i väntan på att bli konverterade.
Kontrollen över de stora grupperna av anhängare man senare kontrollerar är också problematiskt då de ibland verkar ha ett eget liv. Dina trupper attackerar gärna fiender trots att de finns i områden man inte kan se, vilket ofta leder till kaos och att du förlorar anhängare i onödan. Striderna är snabba och brutala och det känns ofta som att man har väldigt liten kontroll över vad som egentligen händer.
Det finns definitivt potential i konceptet trots dessa problem och utvecklaren har redan meddelat att de jobbar på ett flerspelarläge och förbättringar till spelet i allmänhet.