Recension: Destiny 2 Forsaken 1

Testad plattform: PC
Finns till plattform: PC (Battlenet),  Playstation 4, Xbox One
Utvecklare: Bungie
Utgivare: Activision
Genre: Äventy, FPS, MMO, RPG
Antal spelare: 1, Co-op, Multiplayer Online
Släpps:  2018-09-04

Cirka ett år efter Destiny 2 releasen kommer äntligen den stora expansionen vi alla har väntat på: Forsaken.

Jag ska vara ärlig med er; Jag spenderade nästan 3000 speltimmar på Destiny 1 och hade stora förväntningar när Destiny 2 anlände. Hade Bungie lärt sig av sina misstag från Destiny 1? Hade dom lyssnat på sina spelares önskemål inför releasen av Destiny två?
Svaret blev både ja och nej. Visst presenterade dom ett mycket bättre historieberättande i Destiny 2, samt vissa efterlängtade förändringar var genomförda. Men jag ljuger om jag säger att jag kände mig sugen på att spela vidare efter att jag hade spelat igenom storyn, gjort mina quests och raiden. Destiny 2 kändes inte som en uppföljning eller ett nytt spel, det kändes som en expansion med saker jag redan hade upplevt i Destiny 1.
Så jag slutade helt enkelt att spela.

När första och andra expansionen till Destiny 2 kom loggade jag in förväntansfull med förhoppning om att dessa skulle sparka liv i min livsglädje för Destiny 2 igen.
Efter att ha spelat igenom storyn på 1-2 dagar blev det dock samma visa igen och Destiny fick återigen läggas tillbaka på bokhyllan.

Sedan hände det! Bungie presenterade den kommande stora expansionen: Forsaken och min nyfikenhet väcktes för tredje gången gillt!
Bungie genomförde en live stream på Twitch om Forsaken.
Där  presenterades förbättringarna vi alltid hade eftersökt, storyn, samt mer därtill.
Jag har nog aldrig blivit så förväntansfull inför en expansion som jag blev för denna!

Så kom den stora dagen. Dagen då jag skulle Starta Destiny 2 igen och spela Forsaken.

Forsaken har varit ute lite mer än en vecka och jag har hunnit att spela cirka 20 timmar under denna period. Hela äventyret börjar med att en av dom mest älskvärda karaktärerna i spelet blir mördad och jakten på hämnd blir huvuduppdraget i expansionens kampanj.

Kampanjen bjuder på mycket: spännande uppdrag och gripande handling.
Spelet är som vanligt visuellt fantastiskt och alla cinematics likaså! Vill inte berätta för mycket om handlingen här, utan tycker att ni bör uppleva detta själva för att få den bästa upplevelsen.

Recension: Destiny 2 Forsaken 2

Så därför bjuder jag istället på lite mer fakta om nyheterna som kommer med Forsaken: Det finns två nya destinationer att upptäcka. Den ena heter Tangled Shore och den andra heter The Dreaming City.

Huvud Kampanjen utspelar sig främst i Tangled Shore, för att mot slutet övergå till The Dreaming City. Utöver kampanjen i sig finns det massvis att utforska i Tangled Shore: Olika aktiviteter, quests, nya strikes, bounties, public events mm. Det känns som en oändlighet av valmöjligheter.
The Dreaming City som är nog utan tvekan det mest visuellt fantastiska som Bungie har skapat! En stad fylld av oupptäckta marker och hemligheter i varje hörn.
Ryktet säger även att Raiden som släpps till Forsaken kommer att utgå från The Dreaming City!

I The Dreaming City stöter vi även på en ny typ av fiende kallad Scorn. Scorn påminner till viss del utseendemässigt om Fallen, men även influenser av The Hive, dock så ger det ändå upplevelsen av en ny typ av fiende med nya abilities vi aldrig sett tidigare i spelet!

På tal om abilities så har det även släppts nio olika subclasses till Warlock, Hunter och Titans. En i varje kategori: Solar, Arc, Void – Ett efterlängtat tillskott!

Bungie har även gjort om vapen- och rustning systemet, samt ett nytt system för rolls av vapen och utrustning! Random rolls gör att varje vapen kan vara en riktig pärla!

Det har också släppts ett nytt tillskott i kategorin vapen, nämligen pilbåge. Nu kan man äntligen leva ut sina Legolas fantasier i Destinys värld! Pilbågen är nog något jag och flera kommer att använda flitigt.

Sen kommer vi till det här med att infusa vapen/rustningar för att få högre light level. Det är inte lika lätt att genomföra detta längre som vid Destiny 2’s release. Nu blir det svårare och mer kostsamt att infusa, så för snabb levling inför raiden rekommenderar jag att kasta din kära gamla 300 light exotic och legendary gear och farma hög light rare gear tillsvidare!

Den sista nyheten jag vill berätta om är det nya PVP/PVE-modet kallat Gambit.

Gambit är ett otroligt roligt och nytänkande tillskott i Destinys Crucible-system. Det fungerar som så att du och ditt lag på fyra personer blir teleporterade till en liten arena där du och dina kamrater ska döda fiender i PVE och samla motes som ni sedan samlar in för att spawna fram PVE mini bossar hos dina motståndare. Detta för att tillfälligt bromsa det andra lagets motes-samlande. Dom måste nämligen döda bossarna innan dom kan fortsätta samla in sina motes.

Under matchen har dessutom en från varje lag chansen att invadera motståndarna via en portal  som öppnas då och då för att döda motståndarna och således sakta ner deras framsteg. När du och ditt lag har kommit upp i ett visst antal motes så kommer den sista PVE bossen att spawna, och laget som dödar sin boss snabbast vinner rundan (Bo3)!

Detta är ett otroligt roligt crucible mode i min mening eftersom det bygger mycket på samarbete mellan dig och dina vänner!

För att sammanfatta min upplevelse av Forsaken expansionen kan jag säga att jag är långt ifrån färdig med Destiny 2. Jag ser fram emot att spela Destiny igen!
En spännande och gripande handling, spännande och frustrerande raider, outforskade marker och äventyr – allt detta som är något jag har saknat i tidigare expansioner.
Det känns som Forsaken har givit mig precis allt på min önskelista.. Förhoppningsvis håller det i längden och det dröjer ett långt tag innan jag lägger spelet på bokhyllan igen!

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here