- Plattform: PC (Early Acess)
- Utvecklare: Dapper Penguin Studios
- Utgivare: Kasedo Games
- Genre: Simulation / Strategi / Indie
- Antal spelare: 1 (multiplayer är under utveckling)
- Släpps: 2018-02-09
Har du alltid drömt om att bli en industrimagnat? Ligger du vaken om nätterna och funderar på hur en transporterar en produkt från punkt A till punkt B på smartast sätt? Då är Rise of Industry ett spel för dig. För bakom den vackra minimalistiska grafiken döljer sig ett komplext logistikspel. Spelet är fortfarande i Early Access-fasen på Steam men har redan mycket att bjuda på.
Till skillnad mot stadsbyggarspel som SimCity så bygger du inte själva städerna. Du bygger industrier som förser städerna med råvaror och produkter. Ju bättre du lyckas desto mer växer städerna och du kommer att märka att nya bosättningar och butiker öppnar. AI bygger också industrier vilket är trevligt (eller otrevligt) då det ger lite konkurrens.
Till en början måste du välja vilket område du ska specialisera dig inom: samla råvaror, jordbruk, industri eller logistik. Du kommer troligen att bygga inom alla kategorier, men den du specialiserar dig i tjänar du mer erfarenhetspoäng i. Erfarenhetspoängen använder du sedan till att låsa upp nya byggnader och uppgraderingar i teknikträdet. Poäng som du tjänar i inom jordbrukskategorin kan bara användas till att låsa upp jordbruksbyggnader osv.
Hänger du med än så länge? Bra, för det blir mer komplicerat. Det räcker inte bara med att samla in råvaror och tillverka produkter. Du måste även hitta städer som vill köpa dem och frakta dem dit. Ju kortare dina lastbilar, tåg eller zeppelinare(!) måste åka desto billigare blir det. Så om du ser en stad på kartan som t ex vill köpa fisk och ligger precis bredvid kusten så är det smart att bygga en fiskehamn där. Som nybörjare är det här mycket av tankeverksamheten kommer in. Jag satt åtminstone i 15 minuter och klickade runt på kartan innan jag satte ner min första byggnad (det blev en vetefarm). Jag startade om spelet minst tio gånger för att jag inte var nöjd med kartan (en kan skapa ett skräddarsytt spel och bestämma hur mycket berg, vatten mm det ska finnas på kartan).
Det blir ganska mycket att tänka i flera steg. Om jag t ex vill tillverka äppelsmoothies så behöver jag en matfabrik. För att göra smoothien behöver jag äpplen och då behöver jag en äppelfarm. Äppelfarmen i sin tur kräver att jag har en vattencistern någorlunda i närheten av farmen. Jag behöver även mjölk, vilket betyder att jag behöver en boskapsfarm som i sin tur behöver vatten och vete. Jag kan fortsätta i evighet, men jag tror du fattar poängen. Det krävs mycket tänkande innan en bygger något för att det ska bli bra. Det enklaste i början är att hålla sig till jordbruk och
En viktig aspekt av spelet är teknikträdet. Varje gång du säljer en vara så får du erfarenhetspoäng (kallas R&D Points i spelet) som du kan använda för att låsa upp nya byggnader och uppgraderingar. När du börjar är du på nivå 1 och du har 3-4 olika byggnader att välja på i varje kategori. På nivå 1 i logistikkategorin kan du t ex låsa upp: lastbilsdepån, asfaltsvägar och en lastbilsuppgradering. Först när du låst upp två eller tre av de alternativen så blir nivå 2 tillgänglig. Här gäller det att tänka till före, för det går inte att ångra sig. De första gångerna jag spelade låste jag upp lite allt möjligt och blev sittandes med fabriker som jag inte kunde använda förens långt senare (se matfabriksexemplet ovan).
Jag hatar och älskar det här spelet. För det mesta är det väldigt utmanande (speciellt i början), men lyckas en bara få en bra start så spelar det lite av sig självt. Du tjänar nästan alltid erfarenhetspoäng. Så om du vill kan du låta spelet vara på, ta en kopp kaffe, komma tillbaka och ha råd med nästan med vad du vill i teknikträdet. Pengar verkar inte heller vara något jätteproblem då det inte händer något särskilt när du går minus, mer än att din självkänsla får sig en törn. Samtidigt är det så snyggt att jag kan sitta och stirra på skärmen i timmar och fortfarande vara nöjd. Att försöka klura ut hur en maximerar transportrutter och tillverkningskedjor är också väldigt tillfredsställande när en väl lyckas. Efter fem dagars spelande känner jag att det fortfarande finns mycket att upptäcka och förstå.
Spelet är som sagt fortfarande i Early Access och en del byggnader saknar färg och en del finns inte tillgängliga än. Tutorialen som finns i spelet är i kortaste laget, men det finns en ganska bra hjälpsektion och en utmärkt receptbok där det förklaras hur en tillverkar alla produkter. Dessutom har utvecklaren bekräftat att multiplayerläge är på gång. Både ett samarbets- och ett konkurrensläge, vilket kan bli mycket intressant. I skrivande stund kostar spelet ca 230 kr vilket är på smärtgränsen för vad det innehåller idag för mig, men om det får ett väl fungerande multiplayerläge och har samma pris så kommer det vara mycket prisvärt.
Precis som många andra spel i den här genren så saknar det ett slutmål. Vad gör en när en har 100 miljarder på banken och industrier på hela kartan? Nu är det en bit kvar tills jag är där, men en dag kommer det att ske.
Betyg: 7 av 10