Sea of Thieves – Ett råbarkat äventyr! 1
Design: Rhoald Marcellius

Spelinformation

  • Plattform: Windows, Xbox one (testat)
  • Utvecklare: Rare
  • Utgivare: Microsoft
  • Genre: Actionäventyr
  • Antal spelare: 1-4
  • Släpps: 2018-03-20

 

 

Sea of Thieves – Ett råbarkat äventyr! 2
Bildkälla: @NOOOEEEL

Gör som du vill för pirater är fria, du är en pirat! 

Öppna hav och fantastisk horisont är det en möts av i Sea of Thieves. Spelet utspelar sig på ett öppet hav fyllt av pirater. Meningen med spelet är att segla och bli en legendarisk pirat. För att uppnå detta behöver man som spelare ta emot kontrakt av de olika fraktionerna och sedan genomföra dessa. Uppdragen varierar något, men de består oftast av att döda fiender, hitta skatter eller leta upp exotiska djur.

Sea of Thieves – Ett råbarkat äventyr! 3
Bildkälla: @NOOOEEEL

Det viktigaste och roligaste med spelet är besättningen och samarbete är nyckeln till framgång. Styrman behöver assistans med sikten, då seglen täcker utsikten. Det krävs även bra koordination när det blir strid mot andra skepp. En bra garnison är också nyckeln för att ha roligt i spelet. Mycket tid går åt att fåna sig tillsammans med sina kompisar och ställa till djävulskap. Det är inte alltid det går som en har tänkt sig, men man har i alla fall roligt!

Spelet handlar om så mycket mer än att bara åka båt och sjunga sjömansvisor. Det finns uppdrag att genomföra och skatter att upptäcka. Dessvärre känns uppdragen aningen långtråkiga. I högre levlar är det näst intill samma objekt som tidigare fast snäppet svårare att lyckas med. Till en början är dessa ärenden spännande men ju längre in i spelet en kommer, desto mer inser man hur linjärt detta öppna spel kan vara. Denna öppna värld med oändliga möjligheter begränsas snabbt med ett problem, det finns inte så mycket att göra.

Sea of Thieves – Ett råbarkat äventyr! 4
Bildkälla: @NOOOEEEL

Ni som spelat Assassins Creed: Black Flag kommer säkert ihåg hur många uppgraderingar som fanns till fartyget. Man spenderade ändlös tid på att samla metallskrot som behövdes för att göra sitt fartyg livsfarligt. Detta hamstrande och snickrande gjorde båtäventyret helt fantastiskt. Men stora fartyg är inte alltid allt för att uppnå sagolika äventyr. Jag har alltid haft blandade känslor kring båtar i spel. Jag älskade att segla över havet i The Legend of Zelda: The Wind Waker. Öppet hav, fantastiska färger och oväntade karaktärer var allt som gjorde spelet fantastiskt. Sea of Thieves gav mig tillbaka den den mysiga känslan, men saknar djupet som Assassins Creed erbjöd. Spelet är vackert, mysigt och en perfekt miljö för att hänga med kompisar men det som sänker spelet är bristen på mål och avsaknad av känslan att uppnå något värdefullt.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here