Spider-Man - Spektakulär superhjälteaction 1

 Spelinformation

  • Finns till plattform: Playstation 4
  • Utvecklare: Insomniac Games
  • Utgivare: Sony
  • Genre: Action
  • Antal spelare: 1
  • Släpps: 2018-09-07

I samband med släppet, och därmed även recensionerna, av Spider-Man till Playstation 4 kommer vi onekligen att se kritiker över hela spelmediet göra jämförelser med den gamla klassikern Spider-Man 2 från 2004. Bli inte överraskade om ni ser meningar i stil med “Spider-Man till Playstation 4 är det bästa Spider-Man-spelet sedan Spider-Man 2” yttras över nätet de kommande veckorna. Så vad vill jag ha sagt med det? Mest av allt vill jag bara vara lite retlig över hur förutsägbar spelmedia ibland kan vara. Jag är också delvis skyldig till det förstås, men skillnaden är att jag erkänner det. Skämt åsido så har de åtminstone rätt – Spider-Man är ett mycket bättre spel.

Spider-Man 2 var ett riktigt skitspel.

Insomniac Games har som tur är till skillnad från sina föregångare lyckats skapa den definitiva Spider-Man-upplevelsen. Deras senaste actionlir drar inspiration från andra vinnare i superhjälte-genren såsom Batman: Arkham Asylum samt sitt eget Xbox One exklusiva mästerverk Sunset Overdrive för att ge oss ett äventyr som heter duga. Som ett spel i en öppen värld är det inte särskilt unikt, men vad det saknar i originalitet gör det ofta upp för med andra kvalitéer som gör det värt att ta sig an. Framförallt om du gillar Spider-Man.

Spider-Man - Spektakulär superhjälteaction 2
”Att svinga sig från punkt A till B är någonting av det bästa spelet har att erbjuda. Det är simpelt, snabbt och framförallt väldigt tillfredsställande.”

Låt mig gå direkt på sak och svara på en fråga som jag gissar att många av er har på era tungor – är nätsvingandet i Spider-Man bra? Det är trots allt en av hjältens mest ikoniska och minnesvärda förmågor. Svaret är ja. Insomniac visade redan i Sunset Overdrive att de har en otrolig förmåga att göra det till en höjdpunkt att korsa deras världar, och New York City är inte ett undantag. Staden i sig agerar mest av allt bara som en kuliss för dig att färdas genom, vilket i de flesta spel skulle ses som någonting negativt. I Spider-Man är detta inte fallet.

Att svinga sig från punkt A till B är någonting av det bästa spelet har att erbjuda. Det är simpelt, snabbt och framförallt väldigt tillfredsställande. Varenda liten rörelse flyter in i den nästa och det märks att massvis med tid lagts ned för att få Spider-Man att kännas rätt både visuellt och att kontrollera. Arbetet har lyckligtvis inte varit förgäves. Fokus har lagts på att du som spelare konstant ska kunna vara i rörelse och förmågor som hjälper dig att hålla hastighet och altitud finns även tillgängliga för att du med lätthet ska kunna åstadkomma det.

Mellan det fenomenala nätsvingandet genom New York har vi självklart även en huvudberättelse som knyter det hela samman. Peter Parker är i detta äventyr en mer erfaren Spider-Man som redan varit med om en hel del, vilket är positivt då vi kan placeras i några riktigt fräcka sekvenser direkt när vi startar spelet. Tid ges inte på att förklara hur Peter blev Spider-Man och mer krut kan istället läggas på vad som faktiskt är viktigt – att vara Spider-Man! Det är inte ett litterärt mästerverk direkt, men det är en schysst superhjälteberättelse som i min mening gör Spider-Man precis rätt.

Spider-Man - Spektakulär superhjälteaction 3
”Peter Parker är i detta äventyr en mer erfaren Spider-Man som redan varit med om en hel del, vilket är positivt då vi kan placeras i några riktigt fräcka sekvenser direkt när vi startar spelet.”

Som många andra spel med öppna världar så har Spider-Man vad som vid det här laget skulle kunna kallas för obligatoriska ikoner utspridda över sin karta. Sidouppdrag av olika former, små samlarföremål att plocka upp och vågbaserade stridsarenor för att nämna några av dem. Insomniac har till och med pressat in radiotorn som låser upp mer av kartan när de aktiveras. Det är med andra ord vad man kan förvänta sig. Med det sagt är dessa sidoaktiviteter inte tvunget fruktansvärda tillägg. De är inte särskilt originella, men är varierade och underhållande nog för att ge dig anledning att ta dig an dem.

Många av sidouppdragen ger faktiskt en schysst “friendly neighbourhood Spider-Man”-känsla som sätter dig i mindre konflikter som fungerar bra i kontrast till huvudberättelsens mer storslagna strider mot seriens favoriter. För den som är ett fan av serien så finns det även en hel del påskägg att gotta sig åt där ute i New York.

En del av spelets sidoaktiviteter knyter även speciellt väl ihop med nätsvingandet. En av dessa aktiviteter är att ta fotografier av specifika landmärken i New York, vilket går att göra utan att överhuvudtaget stanna upp på din färd. Det kan låta som en relativt liten sak, men det gjorde samlandet av dessa bilder så mycket mer unikt och underhållande för min del. Jag önskar bara att det fanns lite fler möjligheter att göra det genom staden.

Spider-Man - Spektakulär superhjälteaction 4
”Precis som med svingandet genom New York City så finns det ett riktigt fint flyt i hur Spider-Man hanteras i striderna.”

Som tidigare nämnts drar Spider-Man också tydlig inspiration från Batman: Arkham-serien. Inte bara på grund av berättelsens struktur där klassiska element och fiender slängts ihop i en fanservice-tung bergodalbana, men framförallt på grund av sitt stridssystem. Precis som vid fallet med Spider-Man 2 kommer nog Insomniacs senaste tyvärr inte att lyckas undkomma jämförelserna med de senaste Batman-liren. Vilket lyckligtvis inte nödvändigtvis behöver vara något helt negativt då Spider-Man faktiskt gör det riktigt väl.

Precis som med svingandet genom New York City så finns det ett riktigt fint flyt i hur Spider-Man hanteras i striderna. Du utför enkla combos med dina knytnävar, avfyrar små nätskott och kan svinga dig snabbt till dina fiender. Det är väldigt simpelt, men självklart introduceras fler och fler fiendetyper som kräver att du tar hand om dem på speciella sätt. Vissa fiender måste täckas av nät och måste slungas upp i luften innan de kan få sig en ordentlig knogmacka. Till ditt förfogande har du även en hel del hjälpsamma manicker som Peter kan använda för att underlätta i striderna. För att krydda till striderna ytterligare så finns det också enkla stealth-mekaniker som låter Spider-Man smyga kring sina fiender och spinna in dem i nät när de minst anar det.

Ja, de flesta som läser detta känner säkert igen sig. Det är ett actionspel med en öppen värld som släppts under 2018. Det har vad en kan förvänta sig och produktionsvärdet är helt klart där, men vidare unikt är det som sagt inte. Vad Spider-Man gör har Insomniac däremot konstruerat mer än väl och de levererar ett Spider-Man-äventyr som jag tror att många fans av väggklättraren väntat på väldigt länge. Att svinga sig genom New York City och slå ned elakingar är underhållande, spännande och stundtals fantastiskt. Behöver du en dos av välgjord superhjälteaction trots alla Marvelfilmer som trycks ned i halsen på dig så är Spider-Man helt klart ett spel för dig.

Marvelfilmerna är helt okej, jag skojade bara.

 

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here