Spelinformation
- Finns till plattform: PlayStation 4, Xbox One, PC
- Utvecklare: Dimps
- Utgivare: Bandai Namnco Entertainment
- Genre: J-TPSRPG (japanese third person shooter roleplaying game)
- Antal spelare: 1-8 (onlinestöd)
- Språk: Japanska
- Släpps: 2018-02-23
“Your choice is faster and heavier than a bullet.”
Sword Art Online – Fatal Bullet är baserad på den omåttligt populära japanska animeserien SAO – Sword Art Online. En historia där man följer ensamvargen och top-gamern Kirito, vars öde förseglas tillsammans med ett tusental andra spelare i det nysläppta virtual reality-spelet SAO. Där får de reda på att enda sättet att komma ut ur spelet antingen är att ta sig till level hundra i dungeon-tornet Aincrad, eller förlora på vägen och därmed även förlora sitt liv i verkligheten…
Det är med andra ord en gamers våta dröm fyllt med action och spänning och en bra grogrund till lovande spelkoncept. Det har hittills släppts ett flertal spel inom franchisen och med den tionde titeln Sword Art Online – Fatal Bullet vill man nu ta steget in till den senaste VR-världen: GGO – GunGaleOnline.
GGO, som andra säsongen av animen utspelar sig i, infinner sig långt efter tragedin med SAO. Med en ny, garanterad hundraprocentig säkerhet lockar de gamers till en allvarligare typ av spelvärld. En mörk, futuristisk vilda västern med alla dess tänkbara skjutvapen, bomber och lasersvärd(!). Endast de bästa spelarna får ära och berömmelse – och inte minst vinstpengar, något som självklart motiverar spelare till att göra vad som än krävs för att stå som slutgiltig vinnare.
Det är just här Fatal Bullet skulle kunna skina, långt över de vanliga mainstream skjutar-spelen vi är så vana vid i västvärlden… men frågan är om det ens lyckas urskilja sig från dem?
Som ett fan av animen hade jag förhoppningar om vad spelet skulle innehålla: som en nyanserad karaktärskreation, coola futuristiska miljöer, varierande och intressant designade fiender och kanske främst en tilltalande story. Men det tog inte lång tid in i spelet förrän mina förhoppningar sköts ner brutalt – som av en sniper i ett bakhåll.
Storyn var en oväntat stor besvikelse då den till skillnad från sin inspirationskälla är oerhört intetsägande; både för någon som har sett serien men nog också för den som för första gången får träffa Kirito och hans vänner. Jag fann mig själv trycka förbi mestadels av konversationerna vilket jag vanligtvis aldrig brukar göra i spel. Men jag var trots allt inte orolig för att missa något, speciellt inte mer av den till synes oändliga info-dumpingen som de första två timmarna av spelet fick mig att genomlida. Ja, du läste rätt… två… timmar. Jag gav nästan upp på vägen, men tanken att i slutet av havet av text och japanska kunna få spela en strid med ett lasersvärd likt Kirito i animen fick mig att fortsätta kämpa.
Och det är just där som spelets hjärta och fokus ligger; i eldstriderna. Bland suset av kulor och gnistor från lasersvärden. Striderna är snabba, actionfyllda och stundvis riktigt uppslukande oavsett om du spelar mot elektroniska monster eller andra spelare. Spelmekaniken är lätt att ta sig in i som nybörjare tack vare en generös Aim-assist och Run and Gun-teknik. De mer erfarna kan även utveckla en mer avancerad spelstil med bomber och fällor, vilket kan bli en riktigt kul komponent i ett flerspelar-läge där det krävs flera taktiker för att vinna. Likaså hos de intensiva bossfighterna.
Striderna har ett bra flow, men jag anser att det ibland störs av begränsningen av ammunition; man kan behöva avbryta mitt i ett kulregn vilket känns helt absurt! Jag fann mig själv ett flertal gånger med slut på ammo (trots att jag fyllt på innan uppdraget) mitt i en het strid, vilket gjorde mig tvungen att välja emellan antingen att 1) förlita mig på att mina två AI-partners skulle ta över, eller 2) helt enkelt låta mig själv förlora och börja om på nytt. Ingen av valen kändes lockande. (Enda sättet att helt undvika detta är att spela med lasersvärd som vapen.)
Vad som däremot känns lockande var att hela tiden levla upp och förbättras, både med sin karaktärs kills men också genom att uppgradera sin arsenal av vapen; jag fann detta utvecklingssystem mer intressant och djupare än i de flesta andra spel i genren och vägen till att hitta sin alldeles egna spelstil är kul att upptäcka.
Sword Art Online – Fatal Bullet har en välförtjänad hype och ett bra team bakom sig som skulle kunnat nå en större publik med sin färgsprakande karaktärsensemble i en annars mörk och ödslig genre som i TSRPG – om de bara lagt mer tid och finess på att skapa och förena en lika djup story som med det stridssystem de utvecklat.
(För den som är ett inbitet fan av animeserien – speciellt Phantom Bullet Arc – skulle jag rekommendera detta spel, främst med tanke på det s.k. ”Kirito Mode”, en side-story där man spelar som Kirito och försöker förgöra den ökände Death Gun, som ju är skurken i serien. Spelläget ger ett extra djup till originalstoryn och har en tjusig CG-film som inte bör missas!)