• Utgivare: Fria Ligan
  • Speltid: 90-180 minuter
  • Speltyp: Sammarbete
  • Genre: Äventyr, Science fiction
  • Antal spelare: 1-5
  • Släpps: 2022-02-08

Verk som bygger på Simon Stålenhags konstbok Ur Varselklotet har dykt upp i recensioner av mig tidigare här på sajten; som rollspel, som TV-serie och nu som brädspel. För er som inte läst mina tidigare texter kan jag beskriva det snabbt och enkelt som en nostalgisk tripp till en science fiction-version av ett åttiotal som det kunde ha varit. I detta spelar du och dina vänner som en grupp med barn som löser mysterier tillsammans samtidigt som de måste hinna göra läxan, gå ut med soporna och komma hem i tid till kvällsmat.

Konceptet är hur mysigt som helst och jag älskar både rollspelet och TV-serien. Fria Ligan har varit noga med att även detta spel ska förmedla känslorna från de tidigare verken, den underliga blandningen av förundran, fantasi och vardag från Simons design återfinns i världens beskrivningar och element av handlingen i världen det utspelar sig i. Det är ett samarbetsspel där alla spelare tillsammans ska lösa ett mysterium som finns förskapade på scenarion genom att övervinna rykteskort i högre takt än de misslyckas mot mysteriets utmaningar. Varje rykte de löser för dem närmare vinst men varje misslyckande för dem närmare förlust. Olika scenarion har lite olika premisser och svårighetsgrader men jag har upplevt att alla scenarion kräver att spelarna håller koll då förlusten aldrig är jättelångt borta.

Tales From the Loop the board game 2

Precis som i rollspelet har alla karaktärer lite olika talanger och svagheter samt en ikonisk ägodel som underlättar för att lösa rykteskort. Ungarna måste slå tärningar med samma system som rollspelet, en näve 6-sidiga tärningar och minst en tärning måste visa en sexa. Misslyckas man kan man få rulla om mot en negativ konsekvens. Spelet kan vid första anblick verka ganska avancerat men om du spelat rollspelet är du redan halvvägs där, vilket faktiskt är väldigt mysigt. Det får mig att känna mig som del av en historia på ett starkare sätt än jag brukar göra i brädspel. Vissa kort går att lösa utan att slå tärningar om karaktärerna har med sig rätt föremål och utrustning vilket också stärker känslan av ett narrativ.

Som jag nämnde tidigare måste alla också sköta sin skola, sina sysslor och vara hemma i tid för att inte få färre tidsresurser i nästa runda. Har du gjort dina föräldrar sura kan du få utegångsförbud vilket gör dina möjligheter nästa runda väldigt begränsade om du inte lyckas fjäska för dem och återigen komma i god dager. Är du mammas lilla favorit kan du dock till och med få skjuts någonstans och slipper slösa tidsresurser på att ta dig från punkt A till punkt B. Ta dock inte detta privilegium för givet för då kan även mamma bli lite grinig på dig.

Du rör dig på samma karta som i rollspelet (den svenska varianten vid mälaröarna. Den amerikanska versionen som utspelar sig i Nevada finns ännu inte att köpa) och kartan känns väl igen. Vissa områden ägs av det läskiga företaget Riksenergi och har lite högre säkerhet omkring sig, vilket gör säkerhetsrobotarna som spatserar runt lite extra alerta.

Just det ja, spelet har så klart robotar vad hade du väntat dig?

Tales From the Loop the board game 3

Det finns ett gäng robotar med olika förmågor och svårigheter som ni måste akta er för eller övervinna på olika sätt. Omständigheterna ni befinner er i kan få deras svårighetsgrad att variera. Dessa robotar är jättesnygga spelpjäser även om du inte köpt den dyra versionen med målade figurer. Du kan ju såklart välja att måla dem själv om du är har det intresset.

Hur ni hanterar resurser och löser problem är lite mer avancerat än fia med knuff men spelets instruktioner är lätta att följa och första gången ni spelar är det bara att följa punktlistan tills ni lärt er flödet. Tales From the Loop är ett kärleksfullt designat brädspel med ett unikt sätt att ta sig fram och främjar en historia på ett sätt som underhåller vare sig du är insatt i världen sedan tidigare eller inte. Att allting ser rent bedårande ut är såklart också en fördel. Se till att sätta på ett ”blandband” (inte playlist, vet hut din yngling) med era favoritlåtar från 80-talet, öva er på att gnabbas som äventyrslystna skolbarn och sätt igång! Ni kommer ha det väldigt trevligt!

+

Innovativt

Vackert