
- Finns till plattform: Oculus Quest, Oculus Quest 2, Oculus Rift
- Utvecklare: MyDearest
- Utgivare: MyDearest
- Genre: VR Graphic Novel
- Släpptes till Oculus Quest: 3e december, 2020
- Testat på: Oculus Quest 2
Mitt första intryck av Tokyo Chronos: Altdeus var inget särskilt. Jag förstod inte hur jag skulle spela det eller vad jag hade att vänta mig. Det påstår sig vara en uppföljare men har inga egentliga band till storyn i förra spelet utan utspelar sig 200 år senare och inom en helt annan genre. Det började med lite skumt utforskande av ett svartvitt rum med viss rekvisita i färg, i konstnärlig anime-stil. Sedan fick jag bege mig ut på uppdrag i min stora fjärrstyrda robot för att bekämpa en stor Meteora, en underlig främmande livsform som har i stort sett ödelagt hela jorden och tvingat mänskligheten att flytta ner och bo i underjorden. Actionsekvensen var engagerande men det var inte mycket mer än att bara följa timingen med sina rörelser, det är extremt generöst att kalla detta för en mech-strid. Sedan blev det mer långdragna dialoger, där spelkaraktärer förklarar spelmekaniken in i minsta detalj, de förklarar till och med hur och varför vi kan ha dialogval, något du absolut inte behöver veta. Att det ens finns en in-game-förklaring är märkligt och att karaktärerna spenderar flera minuter med att diskutera den förklaringen gav mig en kulturkrock som heter duga. Sedan blir det mer utforskande i en ganska svårnavigerad omgivning, jag hade ingen aning hur jag skulle gå vidare utan att undersöka varenda liten del av utrymmet. Jag begrep inte varför jag gjorde något av det här.



Jag tror faktiskt inte jag behöver förklara mer än så, om du är den typen av person jag tror kommer att gilla Tokyo Chronos: Altdeus så har förmodligen den här texten övertygat dig. Om du kliar dig i huvudet och undrar vad jag pratar om så är det nog inget för dig. Personligen kommer jag nog spela igenom det ett par gånger till.