“Gärna avancerat, men inte komplicerat” – Carl Johan Ström, Helmgast

Statistik, Magi och Svensk Fantasy fyller snart 30 år - EON V 1
(Källa: Helmgast)
  • Typ: Rollspel
  • System: Obegränsat T6 system
  • Utgivare: Helmgast – Marco B, Paul D, Martin F, Niklas F, Petter N, Krister S, Anton W
  • Författare: Jens Klots, Axel martinsson, Sebastian Pagmert, Lukas Sjöström
  • Antal spelare: 2-6 spelare
  • Format: Inbunden, pdf 
  • Antal sidor: 255 sidor
  • Utgivningsdatum: år 2025

EON har smyckat folks hyllor och väckt rollspel till liv sedan år 1996. Senaste utgåvan, EON IV kom ut 2014, som introducerade en ny regelkärna och gjorde reglerna mer slimmade och snabbspelade.

EON är känt som ett av Sveriges största fantasyspel, och nog känns spelet mäktigt och fantastiskt, men EON bjuder även på en känsla av gråskala och djup som ibland kan saknas i andra fantasyrollspel. Den ena är inte riktigt ond och den andre är inte helt och hållet god.

Jag kan nog inte tala för mycket om hur otroligt vacker framsidan av dessa böcker är. Regelboken med den snötäckta hängbron, färgvalet av kalla färger, berg och moln som skymtar i bakgrunden men inte minst draken – eller rättare sagt drakarna – som närmar sig äventyrarna när de försöker ta sig över den riskfyllda bron.
Stämningstexten som finns på baksidan av boken målar upp detta scenario – från drakens perspektiv- och bringar ett djup men även nyfikenhet till boken i sig.

Så låt oss öppna !

Välkomna till EON V

Direkt i introduktionskapitlet förespråkas det mycket samspel mellan spelare och spelledare som för vissa kanske är uppenbart men som för många ändå inte alltid blir det. Därför uppskattar jag att EON V förtydligar spelledarens uppgift men även då spelarnas uppgift. T.ex. Spelledarens uppgift är att skapa världen men även att ge rollpersonerna en historia som passar till den världen. Spelarnas uppgift i sin tur blir då att förstå att spelledaren har sista ordet men även låta sina rollpersoner ta sig an världen som blivit skapad för dem.

Många rollspelsböcker tar upp de olika ansvar som läggs på spelledaren och spelare, men jag fann att Helmgast via EON V formulerade det på ett väldigt pedagogiskt sätt.

Statistik, Magi och Svensk Fantasy fyller snart 30 år - EON V 2
(Källa: Helmgast, Regelboken)

Med fokus på själva äventyret så har Regelboken tips gällande vad för spel man är ute efter, till exempel:
Uppdragsdrivet – det klassiska äventyret med uppdragsgivare och belöning i slutet
Karaktärsdrivet – rollpersonerna står i centrum
Platsbaserat – mindre linjärt, mer fokus på en särskild plats
Incident – enklare och kortare äventyr som bygger mycket på improvisation

 

Den stora vida världen

Mundana, världen i EON, är stor och efter alla expansionsmoduler som finns så är den väldigt välutvecklad. Regelboken ger en bra överblick över några riken som äventyren kan utspela sig i.

Något som jag inte direkt upplevt tidigare är de olika tabellerna för temperatur, regn, snö och vind. Det finns även en tabell för tideräkning. Detta kan uppfattas som lite skrämmande till en början men när man väl tittar lite närmre på det så kan det hjälpa att få världen att kännas mer levande och genuin.

När boken sedan presenterar de olika länderna som finns i Mundana finns det även en liten informationsruta där ytan, antalet invånare, huvudstad etc, står – lite likt när man kollar upp våra egna länder online. Annars så går dessa sidor in på ländernas geografi, historia & politik, samhälle & kultur och sen även äventyrsplatser – vilket jag uppskattar innerligt då det ger en hjälpande hand speciellt för en ny spelledare som vill göra sig trogen landet.

Statistik, Magi och Svensk Fantasy fyller snart 30 år - EON V 3
(Källa: Helmgast, Regelboken)
Statistik, Magi och Svensk Fantasy fyller snart 30 år - EON V 4
(Källa: Helmgast, Regelboken)

 

Förutom spännande länder att utforska så bjuder EON V och Mundana på andra plan av existens !

Det är din tur att rulla

EON V använder sig främst av T6, men även emellanåt T10 eller T100.

Något värt att lyfta gällande grundreglerna är det såkallade “obegränsade tärningsslag”  som innebär att varje rullad sexa på T6 rullas om samt att en till tärning läggs till i potten och rullas. Detta gäller varje gång siffran sex slås tills dess en annan siffra slås. Alla siffror adderas därefter ihop och simpelt sagt så ska ingen sexa adderas.

Detta system påminner om konceptet  Exploding Dice/Exploderande Tärning som likt denna får spelaren att rulla om det högsta antalet på tärningen.
Spelaren ska alltså slå över ett värde (T.ex 10), och antalet tärningar bestäms av bonusar och avdrag som ändamålsenliga verktyg och skador.

Passivt vs aktivt motstånd

Oftast när man spelar så har rollpersonen eller gruppen ett eller flera mål. Dessa presenteras som Utmaningar och Konflikter

Utmaningar är passiva hinder som måste övervinnas, t.ex bestiga ett berg, trycka falska mynt eller rädda någon ur ett brinnande hus, genom en kombination av tre färdighetsslag där utfallsnivån beror på hur mycket kontroll över situationen som etableras(eller agens).
Konflikter är, likt en utmaning, färdighetsslag men istället för en satt svårighetsnivå är det en levande varelse som utgör själva hindret och rullar alltså mot den som vill etablera kontroll över situationen med valda och passande färdighetsslag…

Statistik, Magi och Svensk Fantasy fyller snart 30 år - EON V 5
(Källa: Helmgast)

I stridens hetta…

Stridssystemet är metodiskt och noggrant för att simulera striden i flera steg där slugt spelande likt flervalssystemet sten-sax-påse kan ge ett taktiskt övertag och resursen utmattning avgör vem som stupar först (av utmattning) om inga tillräckligt allvarliga skador satt kombattanterna ur spel. Karaktärer slår endast om vem som agerar först ifall de väljer samma typ av handling, vilka i grunden är olika snabba och körs i flera faser.

Eon skiljer på saker i ens väg som behöver bekämpas med list och stål, genom att dra en distinktion mellan Motståndare (intelligenta varelser med kunskapsfärdigheter) och Varelser, det vill säga djur och monster som sällan går att resonera med. Dessa har heller inte träfftabeller, för att snabba upp striden skulle jag anta. När en varelse tagit tillräckligt mycket utmattning flyr, svimmar eller dör den. Undantaget är odöda givetvis.

…och dess efterdyningar

Återhämtning av kroppen är inte fullt så enkelt som att bli ordinerad att vila, ibland krävs extra insatser och komplikationer kan uppstå vid behandling såsom infektioner, förvärrade skador samt ersättning av förlorade lemmar som träben, glasögon och trätänder.

Skadad kropp, brutet sinne

Något som jag fastnade för direkt när jag läste innehållsförteckningen var kapitlet som benämns som Mentala Trauman. EON V kategoriserar mentala trauman som Nedbrytning och Skräck där Nedbrytning kan vara en hård förlust, sorg, pågående smärta men inte dödshotande. Där kommer Skräck in. Gällande Skräck så känner sig rollpersonen utsatt, maktlös, faran är direkt och i dennes ansikte.
EON V har ett system sen som påvisar hur illa traumat uppenbarar sig, hur avtrubbad rollpersonen är men även vad för efterverkningar denne kan få.

Jag uppskattar detta inslag då det uppmuntrar karaktärsutveckling på en emotionell och mental nivå. Hur förändras våra rollpersoner när det går igenom konflikter eller upplever något obehagligt?

Mystik och magi

Magisystemet som EON V erbjuder är väldigt stort och kräver ett par genomläsningar, regelboken har även ett förenklat magisystem som är aningen snabbare att snappa upp.
Vad som är spännande med Mundanas magi är att den är förankrad i världen och de övriga planen omkring den fysiska världen i olika aspekter/element vilka magikern lånar kraft ifrån för att använda sina besvärjelser och liknande. Dessa aspekter genomsyrar magikern och påverkar dem på sikt i större eller mindre grad och riskerar att konsumera dem i karaktärsförändrande sätt och rent ut sagt spektakulära händelser.

Från oss alla, till er alla…

EON V kan verka väldigt regeltungt men som skaparna väl noterar i början av Regelboken så ska inte nya spelledare vara rädda att själva ändra regler som i början upplevs som förvirrande eller svåra – eller ta borste från dem helt. Ett tips, som jag tycker gäller diverse rollspel, är att införskaffa spelledarskärmen då det både håller spelledarens tärningsrull och anteckningar hemliga men främst för de tabeller och lathundar för spelets regler som finns på spelledarens sida av skärmen.

Det jag vill säga är ni absolut ska inte känna er rädda för att ta er an EON V. Det finns så mycket möjligheter för spännande spel i världen Mundana, intriger, karaktärsutvecklande spel, interagera med de olika kulturerna i Mundanas länder. Rollspel är mer än regler och när folket är redo för att ta sig an reglerna för att utveckla sitt spel ytterligare så finns de välformulerade i Rollspelsboken för EON V.

I skrivande stund har jag endast läst igenom materialet och har ingen insyn som spelare eller ledare. Till recensionen av boken Rollpersonen ska jag ta tillfället i akt och själv skapa en karaktär och ge min personliga insyn i processen.

På återseende !

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here