Det är med stor glädje som jag intervjuar Gunilla Jonsson, Michael Petersén och Daniel Granér som tillsammans med Gabrielle de Bourg skapat rollspelsboken Lund – den förbjudna kunskapens stad. Rollspelsboken är en så kallad settingbok för Call of Cthulhu Sverige, innehållandes bland annat beskrivningar av Lunds historia och geografi, särskilt anpassade regler för att spela studentutredare samt mystiska hemligheter och agendor för det otänkbara och fruktansvärda som gömmer sig under ytan i staden. 

Intervju med författare till Lund – den förbjudna kunskapens stad 1
Från vänster: Michael Petersén, Gunilla Jonsson och Daniel Granér.

Vill ni dela med er av er första spelupplevelse? 
Gunilla och Michael: Minnet är lite dimmigt, så här 45 år senare. Vi började spela tillsammans med andra medlemmar i Södertälje Tolkiensällskap, i ett hus på friluftsmuseet Torekällberget. Ett av de första äventyren var Keep of the Borderlands till Dungeons & Dragons – ett osannolikt grottsystem där olika monster bodde sida vid sida i en oöverskådlig labyrint. 

Daniel: Det är minnen av Drakar och Demoner från lågstadietiden. Jag minns min tidiga fascination för de ovanliga tärningarna: speciellt den vackra T8:an och den originella T4:an. Jag gjorde en rollperson (“gubbe”, sade man då) och älskade layouten på rollformuläret. Jag minns att vi spelade äventyret “Spindelkonungens pyramid”. Inte mycket hanns med, men jag blev fångad av stämningen. 

Vad var det som fångade ert intresse för rollspel?  
Gunilla och Michael: Vi träffades i Tolkiensällskapet och var science fiction-fans båda två, så möjligheten att gestalta genrehistorier i spel var lockande. Vi var väldigt nördiga båda två … 

Daniel: Jag skulle nog säga att det var friheten och fantasin. Jag blev fascinerad av att man som spelare kunde låta sin rollperson göra så mycket (inom karaktärens egna begränsningar), vilket skilde sig mycket från sällskapsspel och den tidens tvådimensionella dataspel. Spelvärldarna inspirerade fantasin, men tvingade också spelledare och spelare att bli kreativa. Dessutom: känslan av att själv vara huvudpersonen; det finns ingen annan form av narrativ som drar in en så i berättandet.  

Vad spelar ni helst för typ av rollperson i Call of Cthulhu?  
Gunilla och Michael: Gunilla är nästan alltid spelledare och tar gärna skepnad av den yttre guden Nyarlathotep. Michael gillar att spela ockultist och/eller överklasstropp. 

Daniel: Jag gillar att spela blåögd realist som tänker att “det finns säkert en naturlig förklaring” eller “varför ska jag ta med vapen, det verkar onödigt”. Det blir alltid spännande, och ofta dråpligt!  

Vad var det som fick er att ta steget från att spela rollspel till att skapa egna?  
Gunilla och Michael: Fredrik Malmberg, chefen för Äventyrsspel, bad Michael att skriva rollspelet Mutant. Vi skrev det tillsammans och fick blodad tand. 

Daniel: Jag och mina kompisar började nog genast hitta på egna spel i kombination med att vi började spela. Det tror jag är ganska vanligt. Det var mycket DIY redan då: man skapade egna spel, egna regler, egna världar. Jag tror att vi blev så inspirerade av de häftiga spel vi spelade att vi genast ville testa att göra egna. Det var ett sätt att utforska mekaniken i rollspel, tänker jag. Drömmen att publicera egna alster fanns tidigt hos mig.   

Om ni fick ge ett råd till nya spelutvecklare som vill skapa sitt första rollspel, vad skulle det vara? 
Gunilla och Michael: Börja i liten skala, med enkla och stringenta regler som passar spelidén. Gå inte över ån efter vatten, utan använd gärna befintliga licensfria regelsystem som FATE, 2D20, Basic Roleplaying eller Powered by the Apocalypse. Välj en miljö du förstår och känner för, snarare än en du gissar är kommersiellt gångbar. 

Daniel: Om man vill använda ett brett spelsystem, typ BRP, så kan man ju göra det för att det är så universellt och anpassningsbart. Men om man vill att spelsystemet ska korrespondera med spelets koncept och den känsla man vill ha, ska man fundera på hur detta bäst uppnås. Jag tänker på väldigt gamla spel som West End Games Star Wars-rollspel och TSR:s Marvel Super Heroes; de lyckades väldigt bra med att skapa regler som passade konceptet från filmerna respektive serierna. Sen får man speltesta skiten ur det, ändra och slipa.  

Vad är era bästa tips till spelledare som ska leda en grupp i Lund – den förbjudna kunskapens stad? 
Gunilla och Michael: Läs igenom stadsbeskrivningen så att du kan använda den för att löpande få nya uppslag. Besök om möjligt Lund, det ger väldigt mycket eftersom staden har kvar så många hus från 20-talet. Stäm av med gruppen vilken ton ni vill ha på äventyret. Boken är inriktad på studenter och det akademiska, men det går lika bra att skapa äventyr för luffare, poliser eller kriminella. Och ansträng dig så att alla känner sig välkomna. 20-talets Lund var inte sällan en mansdominerad och rasistisk stad med stora sociala klyftor. Låt inte någon spelare utnyttja det för att sätta sig på dem som spelar kvinnor, queera eller andra karaktärer från utsatta grupper.  

Daniel: För det första: läs vår bok! Den är skriven speciellt för dig som är spelledare! Välj också ut de delar som du tycker att spelarna ska läsa, om deras karaktärer är hemmastadda i staden. Äventyren i boken är skapade för att introducera Lund som spelplats, använd gärna dem. För det andra: besök Lund (om du kan)! Promenera runt i de centrala delarna av staden och skaffa förstahandsintryck av viktiga platser som Domkyrkan, Lundagård, AF-borgen, Grand hotel, Kulturen med flera. För det tredje: lär känna staden ytterligare genom att läsa skönlitteratur som utspelar sig i Lund på den tiden du vill spela, samla på dig bilder, studera kartor, besök Lunds kulturportal på nätet.  

Finns det någon lokal skräckhistoria eller myt från Lund som varit särskilt inspirerande vid skapandet av denna bok? 
Gunilla och Michael: Vi har låtit oss inspireras av historien om likkistorna som arkitekten Helgo Zetterwall smugglade ut ur domkyrkan när den skulle renoveras på 1870-talet. 

Daniel: En hel del! Historien kring slaget vid Lund 1676 var en synnerligen skräckinjagande och brutal händelse som gav ekon långt ut i Europa, och den har inspirerat en central del i den fiktiva bakgrund som målas upp i boken. Sedan har vi Lunds hospital, och därifrån finns historier om många verkliga och tragiska människoöden. Men vi har också använt några berättelser som genom historien gett staden en viss karaktär: mordet i studentkasernen Locus Peccatorum (Syndernas hus) 1829 och mysteriet med “varulven i Lundagård”.  

Finns det andra svenska miljöer som skulle passa bra för Call of Cthulhu? 
Gunilla och Michael: Alla miljöer är bra! Gärna miljöer som spelarna känner till. Vi har tidigare t.ex. använt Nationalmuseum och Grand Hôtel i Stockholm, där nutida spelare kan känna igen sig och orientera sig. Platser med historisk signifikans alla känner till kan också vara spännande. 

Daniel: Ja, definitivt! På väldigt många platser i Sverige finns intressanta historier; det är egentligen bara att börja researcha så hittar man säkerligen massor! Men om jag skulle välja ut några specifika områden skulle jag säga: Gotland (att åka dit idag känns som att komma till en annan värld, så hur skulle det inte vara på 20-talet?) och Värmland (tänk Selma Lagerlöf möter H P Lovecraft!) samt den svenska fjällvärlden.   

Hur ser ni på den ökande populariteten för digitala rollspel och onlinespelande? Finns det några planer på att släppa Lund – den förbjudna kunskapens stad till exempelvis Roll20, Foundry eller Alchemy?  
Gunilla och Michael: Vi spelar bara undantagsvis digitalt, men det är kul att det får hobbyn att växa. Eloso förlag får svara på frågor om utvecklingsarbetet med spelet. 

Daniel: Jag har nog för lite kunskap och erfarenhet av digitala rollspel, men onlinespelandet är här för att stanna, det är jag säker på. Onlinespel har rimligtvis lett till att det spelas ännu mer nu än före pandemin. När det gäller släppandet av Lundaboken i andra former och sammanhang så måste nog den frågan besvaras av Jonas Olanders och Adrian Madden på Eloso förlag.  

Finns det några andra projekt eller idéer ni arbetar med som rollspelsentusiaster kan se fram emot? 
Gunilla och Michael: Vi jobbar på en kampanj baserad i Berlin till rollspelet KULT och en kampanj till Drakar & Demoner: Ensamma vargen. Tillsammans med Gabrielle de Bourg har vi ett halvfärdigt Call of Cthulhu-projekt, kampanjen Drömmar om hunger och köld, som tar med utredarna på en resa genom Sverige. 

Daniel: Jag håller på att skriva en serie äventyr som jag hoppas ska utveckla Lund – den förbjudna kunskapens stad, med fler platser, personer och aspekter av både staden och landskapet runt om. Två av dessa spelades på förra årets spelfestival i Lund (Lund1923): ”Under Lundagårds kronor” (som vann Rollspelsgripen för bästa scenario) och ”Att tämja skuggor” (som spelades på scen av Anders Jansson och hans grupp). Hur äventyren ska bli tillgängliga är en annan fråga! Sedan ser jag mycket fram emot del tre i Lundaprojektet: äventyrsboken Skuggor över Skåne som Gunilla Jonsson, Michael Petersén och Gabrielle de Bourg skriver och som jag kommer att stötta så mycket jag kan. Den kommer ut 2025 om allt vill sig väl.

 

Vill passa på att tacka Gunilla, Michael och Daniel för en väldigt fin intervju. Lund – Den förbjudna staden släpps den 22 november 2024 och ni hittar den i Eloso Förlags webbshop. Mycket nöje!

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here