På min ena hand kan jag räkna de spel jag spelat genom åren där jag fått spela som en kvinnlig protagonist, där majoriteten är RPG-spel, och det finns en extrem mängd där jag fått spela som manlig. Allt från Resident Evil till Ratchet & Clank, det finns en överväldigande mängd spel där mannen står i det centrala fokuset. Det finns ju självfallet en historisk kontext till det, tv-spel var riktat till unga grabbar och inte till tjejer. Jag kan väl därför förstå varför många gamla klassiker har en manlig huvudroll, men vi lever inte på 80-talet längre.
I dagsläget finns det en sådan bred mängd av människor som spelar tv-spel, det är inte bara 12-åriga pojkar med en snapback-keps och skev världsbild. Det är inte så konstigt att vilja se fler protagonister som representerar verkligheten, särskilt inte när det kommer till RPG-spel. Världen brinner inte ner för att du kan välja en kvinnlig karaktär.
Det blir extra bisarrt när ett spel är så gigantisk, som exempelvis Star Citizen som har över 70 olika rymdskepp och fordon men saknar möjligheten att skapa en kvinnlig avatar. Det fanns inte med i första upplagan, och har snackats om men inte skett, och desto längre tid det går desto mer undrar man om vart skon klämmer. Varför är det så svårt med den kvinnliga formen? Flyr pojkarna sina tv-spel när de ser att man kan välja en kvinnlig kropp? Tar de fram högafflarna och skriker i panik över att det finns ett alternativ till? För himlen vara nådig att du inte behöver vara den snubbigaste snubben som snubbat sig igenom snubbevärlden, för det har man ju inte alls gjort i ungefär tio år? Om jag så har lönnmördat min väg igenom Italien eller jagat bovar i rymden så har jag inte höjt ögonbrynen särskilt högt över att det är en manlig karaktär, för det har ju bara varit så.
Det är inte orimligt att vilja ha möjligheten att få spela som en kvinnlig karaktär, särskilt när det är en Open World-miljö. När man kan få välja sitt egna äventyr så kan jag väl åtminstone få välja den kropp jag vill spela i? Det är en sådan simpel sak, så oerhört simpel. ‘’Men när jag fått spela som kvinna då? Betyder inte det nåt?’’ Kan som sagt räkna det på min ena hand, så att få spela som Lara Croft (som är en av världens mest sexualiserade karaktärer) en gång och sedan gå över till dina ordinarie spel där du kan välja vilket du vill och genast vara tillbaka i den trygga mansrollen är inte jämförbart.
Jag vill bara ha alternativet, jag kräver inte mer av ett spel. Bara att kunna få välja den kvinnliga formen, det är inte mer än så. Det skulle vara kul med fler kvinnliga protagonister, bara några fler, för vi har ju ändå bevis på att det inte behöver vara en macho-riddare-på-en-vit-häst-hjälten för att det ska bli bra. Tomb Raider, Portal och Bayonetta för att nämna få, så kom igen nu för tusan. Det är bara en form vi vill ha, utvecklarna ger oss degen så kan vi baka den själva. Men vi behöver fortfarande deg.
Sååå mycket detta!
Star Citizen hade akvariefiskar 2015 men fortfarande inga kvinnliga avatarer.