Spelinformation
- Utvecklare: Acquire, Nintendo Entertainment Planning & Development
- Utgivare: Nintendo
- Genre: Action, Äventyr och Rollspel
- Antal spelare: 1 Spelare
- Släpptes: 07-06-2024
- Finns till plattform: Nintendo Switch
- Testat på: Switch
Bröderna Mario och Luigi är tillbaka i ett nytt spännande äventyr, där de hamnar på en flytande ö och måste hjälpa till att återställa de olika öarna som än gång varit sammankopplade men som nu skingrats. De tar oss med på en resa som visar att man gemensamt kan komma över det mesta och att ensam inte alltid är bäst.
Jag ska erkänna att jag inte riktigt visste vad jag gav mig in på när jag började spela detta spel eftersom jag inte hade full koll på vilka spel Nintendo skulle ge ut under 2024. Det är därför det var väldigt kul att hoppa in helt blind i detta spel.
Spelet börjar med att Mario och Luigi, samt ett antal andra karaktärer, blir införda mot sin vilja in i en portal som tar dem till ett mystiskt land vid namn Concordia. Mario och Luigi landar på en flytande ö, Shipshape Island, där de får reda på av Conni hur Concordia fallit isär i flera olika öar och att bröderna nu måste hjälpa dem att koppla ihop landet igen genom det gigantiska trädet Uni-Tree. Detta följer sedan med att du bland annat söker efter dessa öar, skjuter Mario och Luigi till dessa genom en kanon och fullföljer de olika uppgifter som varje ö ger dig.
Jag har lite svårt att beskriva detta spel som ett traditionellt Mario-spel då när man tänker på ett sådant ser framför sig de vanliga 2D versionerna där man springer omkring, äter blommor och svampar och hoppar på fienden. Mario- och Luigi-spelen följer dock inte dessa utan är mer likt, bland annat, Mario Odyssey med inslag av pokemon. Färgerna och grafiken är traditionella och fantastiska, något som jag personligen inte kan komma ihåg att jag någonsin varit besviken på när det kommer till Nintendos spel. Färgerna är alltid så vibranta och så starkt kopplade till individuella karaktärer att man alltid fylls av en nostalgisk och bubblande, lycklig känsla när man startar spelet och sätter igång.
Det enda som jag kan frustrera mig på när det kommer till kontrollerna och kameran är att man ofta fastnar i en vinkel där jag har svårt att urskilja vart man ska hoppa utan att ramla ner till nivån under. Det är svårt att få djupseendet att registrera var vissa saker är och ibland är de längre bort än man tror. Jag fann också ibland att de olika pusslens svårighetsgrader inte var konsekventa, att det kunde vara väldigt enkelt i ena sekunden enbart för att bli svår i nästa.
Det må inte vara ett spektakulärt nytt spel som slog mig med häpnad, men jag fick en mysig upplevelse som jag kunde krypa upp i soffan med tillsammans med en mugg varm choklad.