Fortsätter Riot att leverera overpowered champions till sin uppsättning eller är det nya tillskottet, Kai’Sa, en rör(l)ig massa?
League of Legends 140:e karaktär publicerades i tisdags på League of Legends officiella hemsida.
Hennes namn är Kai’Sa och kallas “Daughter of the Void”. Historien berättar om en flickas kamp för överlevnad, som kom att bli hälften människa och hälften “void hunter”. Hon är kluven mellan de två världarna; den som födde henne, och den som gjorde henne.
Detta finner jag intressant då hon dras mellan de primära instinkterna av förstörelse från “the Void” och precisionen och listen hos en mänsklig jägare.
Kai’Sa’s passiva förmåga består av två delar; Caustic Wounds som applicerar staplar av plasma som i sin tur ger bonus magic damage, och Living Weapon som utvecklar/förstärker hennes förmågor. Living Weapon anpassar sig till den spelstil som spelaren väljer. Den är delvis baserad på level men också på stats från de föremål man köper.
Här nedan kan ni läsa mer om Kai’sas olika förmågor:
Q: ICATHIAN RAIN – Kai’Sa avfyrar missiler som jämnt fördelar skada mellan de närmaste fienderna. Om endast en fiende träffas kommer denna förmåga att göra mindre skada.
Living Weapon: Icathian Rain avfyrar betydligt fler missiler om karaktären har tillräckligt med bonus attack damage.
W: VOID SEEKER – Kai’Sa avfyrar en stråle av void energi som avslöjar position på den första fienden som träffas. Void Seeker gör magic damage och applicerar staplar av plasma.
Living Weapon: Om karaktären har tillräckligt med bonus ability power gör Void Seeker mer skada och minskar cooldown om den lyckas träffa en fiende.
E: SUPERCHARGER – Kai’Sa laddar upp och ökar kort sin rörelsehastighet men förlorar förmågan att attackera. Efter att ha laddat upp ökar hennes attack speed i ett par sekunder. Vanliga attacker reducerar Supercharger’s cooldown.
Living Weapon: Om karaktären har tillräckligt med bonus attack speed blir karaktären osynlig när Supercharger laddar upp.
R: KILLER INSTINCT – Kai’Sa färdas i snabb hastighet mot en fiende som har blivit märkt med plasma och får under en kort stund en sköld.
Kai’Sa är en hybridkaraktär med ett kit som utgörs av både magic damage, attack damage och attack speed.
Kai’Sa skulle kunna vara en ny overpowered karaktär, men är de hybridföremålen som finns tillgängliga tillräckliga för att Kai’Sa ska kunna uppnå sin fulla potential? Eller kommer spelare tvingas välja mellan ett eller kanske två områden; magic damage, attack damage och/eller attackspeed? Och vilket är i så fall mest gynnsamt?
Kai’Sa har kallats för ”The high-risk, high-reward void marksman” och det har diskuterats en del gällande vilken lane Kai’Sa kommer att spelas på.
Mitt första intryck var att hon skulle vara en roaming midlaner, eller kanske en jungelkaraktär, eftersom att hon har en hel del rörlighet.
En del menar att hon skulle vara en ny ADC, vilket skulle kunna synkroniseras väl med en support med crowd control då Kai’Sas passiva del, Caustic Wounds, drar nytta av de allierades crowd control.
Trots att Kai’Sa har en del rörlighet undrar jag om det är tillräckligt för en ADC karaktär, eftersom att hon själv saknar crowd control och hennes rörlighet känns aningen för svag.
Kai’Sa finns förmodligen redan tillgänlig på the Public Beta Environment (PBE), vilket betyder att hon kommer släppas live 7 mars i patch 8.5 om det rullar på enligt samma schema som föregående karaktärssläpp.