Biowares kommande ambitiösa stortitel Anthem är ett sci-fi-rollspel som utspelar sig i en dynamisk öppen värld där du som spelare iklädd en mekanisk stridsdräkt slåss mot monster. Spelet visades upp för första gången upp under Microsofts E3-presentation 2017 med en minst sagt intressant trailer. Planen var då att spelet skulle släppas någon gång under sista kvartalet 2018, men enligt en rapport från Kotaku har spelet nu blivit försenat till början av nästa år.
Denna försening ska bero på att en stor press lagts på Bioware att leverera en riktig succé efter stora misslyckanden från utgivaren EA, men även från studion själv i form av Mass Effect Andromeda. Med detta i åtanke har Bioware skiftat fokus för att lägga all energi på Anthem och majoriteten av studions anställda ska nu vara flyttade till projektet säger en källa till Kotaku.
Mindre team arbetar fortfarande med MMORPG-spelet Star Wars: The Old Republic och den kommande upplagan av rollspelsserien Dragon Age. Angående den sistnämnda berättas det även i rapporten att Bioware omvärderat sitt förhållningssätt till titeln efter EA’s förväntningar om spel som en service. Projektet som ännu inte officiellt blivit utannonserat ska under förra året ha startats om i syfte att implementera fler ”live”-element för att bemöta dessa förväntningar. Detta i samband med problem att integrera Frostbite-motorn har lämnat en del anställda oroliga över att deras öde ligger i huruvida Anthem blir en succé eller ej.
Med Mass Effect Andromedas problemfyllda utveckling, pågående skandaler gällande EA’s Battlefront 2 och hur direkta konkurrenter så som Destiny 2 hamnat i blåsvädret för sitt bristande innehåll så låter pressen Bioware känner rimlig. Att mycket skulle hänga på Anthems succé är knappast överraskande, men förhoppningsvis kan pressen på Bioware översättas till någonting positivt som i slutänden innebär att titeln kommer att lyckas. Jag håller tummarna.