Spelinformation
- Finns till plattform: PC, Xbox One
- Utvecklare: Destructive Creations
- Utgivare: 1C Company
- Genre: Strategispel
- Antal spelare: 1
- Släpps: 2018-05-22
Ancestors Legacy är ett strategispel som trots en del problem lyckas bringa tillräckligt mycket nytt för att vara intressant. Det finns definitiva influenser från Company of Heroes och liknande spel med falanger istället för enskilda krigare, en karta som är indelad i zoner med olika resurser och en militärbas där man tränar och uppgraderar sina trupper. Har man spelat något av spelen i samma genre är det mycket som är väldigt vant, trots att miljön är väldigt annorlunda. Ancestors omfattar en bred tidsperiod, från vikingarnas tidiga plundringståg på de brittiska öarna till sena medeltiden i det tysk-romerska riket.
Fokus ligger på gott och ont på det militära medan allt annat tar en sekundär roll som för det mesta sköts automatiskt. Tar man över ett område räcker det med några tryck för att få produktionen upp igen, utan några som helst beslut av spelaren. Den egna basen sköts också mer eller mindre helt automatiskt. Då man väljer att konstruera en byggnad placeras den på en förutbestämd position. Detta gäller också rent defensiva byggnader som torn, vilket betyder att de alltid finns på samma plats. Trots att det finns fyra olika falanger att välja mellan är byggnaderna och uppgraderingarna också identiska i allt utom det rent kosmetiska.
Striderna är Ancestors starkaste sida och trots att det finns få olika sorters trupper att välja mellan så är striderna både taktiska och visuellt givande. För att vinna krävs det att man tänker på var och hur man strider och det behövs ofta flankerande manövrar och smart användande av pilbågsskyttar för att komma igenom försvarslinjer. Även här är skillnaderna mellan de fyra falangerna främst kosmetiska och även om varje grupp har en egen unik trupp är de rent praktiska skillnaderna små.
Trupper som överlever några strider blir starkare genom ett simpelt men effektivt system som förstärker en av tre egenskaper – offensiv styrka, defensiv styrka eller hastighet. Då antalet trupper är små och varje trupp kan göra stor skillnad är det viktigt att vara försiktig och spela taktiskt. Trupper som är låsta i strid kan inte kontrolleras direkt, förutom en order att retirera vilket tvingar truppen att lämna stridsfältet tills deras moral har återvänt.
Enspelarkampanjen är indelad i två olika tidsperioder per falang med fem uppdrag per period, vilket betyder att det finns hela 40 uppdrag att spela igenom. De fem första följer vikingen Ulf Ironbeard och fungerar som en inledning i spelet. De introducerar mer avancerade element i en passlig takt.
Är man intresserad av tidsåldern och strategispel i allmänhet är Ancerstors Legacy värt ett försök men mera innehåll och större variation mellan falangerna skulle definitivt ha varit ett stort plus.