Spelinformation
- Titel: Call of Cthulhu: No Time to Scream
- System: Basic Roleplaying
- Författare: B.W. Holland, Bridgett Jeffries & C.L. Werner
- Utgivare: Chaosium
- Genre: Kosmisk Skräck
- Antal spelare: 2-7 inklusive väktare
- Sidor: 104
- Utgivningsdatum: 2024-09-26
“Allt var stilla, för stilla, och ekot av hennes steg mot det kalla golvet gjorde henne nervös. Hon gick längs den långa, vita korridoren där kropparna vilade bakom stängda dörrar. Plötsligt hörde hon ett svagt ljud, som om något skrapade mot golvet. Hon stannade upp och lyssnade noga. Ljudet kom från den andra änden av korridoren, där skuggan lekte med ljuset från hennes ficklampa. Med bultande hjärta gick hon närmare, varje steg kändes tungt. I nästa stund såg hon något röra sig i ögonvrån. Hon hann inte skrika på hjälp.”
Chaosium gör det igen! Endast veckor efter lanseringen av kampanjmodulen The Order of the Stone släppte de No Time To Scream, som innehåller tre ruskigt läskiga äventyr.
No Time To Scream är den perfekta boken ha i bokhyllan när man vill spela eller spelleda något enkelt, något man inte behöver spendera flera timmar eller dagar på att förbereda.
Dessa tre scenarion är skrivna för att spelas med starter set reglerna. Vilket innebär att de inte är regeltunga och att även att nya spelare och spelledare absolut kan klara av att köra igenom scenarierna utan några problem. De är tänkta att spelas som one shots, och till och med under en och samma sittning. Det finns smidiga tider som väktaren kan förhålla sig till för att lyckas med detta. Ett par av mysterierna går att utveckla och spela dem över ett par sittningar om man så vill! Men då kan väktaren behöva lägga till fler detaljer.
Boken rekommenderar att man är fyra spelare, det går dock att spela med både fler eller färre. Kikar man på Chaosiums egna genomspelning av Bits and Pieces, med den förträfflige Mark Meer, visar de till och med hur man kan spela som en viktig NPC.
Kapitel 1: A Lonely Thread
Det första scenariot utspelar sig i närheten av Arkham, Massachusetts under 1920-talet.
Scenariot har en rekommenderad speltid på cirka 1 till 2 timmar, där det står klart och tydligt hur många minuter varje del ska ta. Även i instruktionerna står det hur lång “i spel”-tid det tar innan något händer.
Kapitlet handlar om att utredarna blir inbjudna till en vän, Joshua Thomas, avsides belägna stuga. Så fort utredarna stiger innanför dörren märker de att något inte stämmer med deras kära vän.
Detta scenario trappas upp rätt fort, det är även ett farligare scenario. Utredarna behöver söka igenom stugan för att hitta ledtrådar, rummen är väl beskrivna och de står vad de behöver slå för tärningsslag för att hitta vissa saker. Det är inte ett väldigt svårt mysterium att lösa, hittar man ledtrådarna så står man inför ett flertal val. Och dessa leder till olika konsekvenser. Antingen så räddar man dagen eller så gör man inte det…
Kapitel 2: Bits and Pieces
Bits and pieces är ett actionfyllt och tidspressat Call of Cthulhu-scenario. Det utspelar sig under en natt i ett bårhus år 1927, och tar runt 2 timmar att spela igenom. Det kan ta 1 timme att spela igenom scenariot om man följer kapitlets tidsanvisning.
Utan att avslöja för mycket så ska utredarna hjälpa deras vän Dr. Lawrence Warwick med hans stora genombrott. Men han bjuder brådskande in dem när St. Mary’s Teaching Hospital, beläget vid Miskatonic universitetet, är stängt.
Bits and pieces är väldigt välskrivet och kan bli rätt komiskt, det är mycket som händer samtidigt och väldigt mycket som kan gå fel! Jag ser mycket fram emot att spela detta vid mitt spelbord. Alla handouts till detta scenario är riktigt välgjorda.
Kapitel 3: Aurora Blue
Aurora Blue utspelar sig under vintersolståndet, den 22 december 1932 i Alaska. Detta är under den period som alkohol var förbjudet. Här spelar alla som agenter för förbudsbyrån, så kallade ”revenuers”. Agenterna beger sig ut till en gård där det sägs tillverkas väldigt mycket olaglig alkohol. Gården befinner sig djupt inne i Chugach Mountains, nästan 100 km från närmaste storstad.
Aurora Blue spelas bäst med de förskapade karaktärerna. Och detta scenario har valbara extrascener, så kallade minnen, för att knyta ihop de färdigskapade karaktärerna till scenariots händelser. Jag vill inte avslöja för mycket, men jag tycker verkligen om den iden!
Detta är ett scenario som innehåller rätt många hemskheter, mer än de andra i boken. I början av kapitlet har författaren lagt till en ”Mature Content Warning”. Detta scenario skildrar kulturellt känsligt material, inklusive ren rasism och rasistiska konflikter. Även utredarnas minnen, som nämndes tidigare, kan skildra detta. Något som verkligen uppskattas är att författaren refererar till en sektion i boken Harlem Unbound, där de går igenom rasism i verkligheten kontra att spela på rasism i rollspel.
Övriga tankar
Jag uppskattar att varje kapitel börjar med en tydlig punktlista av scenario-strukturen ❤. Det är inte stycke efter stycke av bakgrundsinformation, utan en enkelt formulerad punktlista följt av ett kort stycke av information. Och ja, den lilla informationen räcker för att spela igenom dessa.
Till varje scenario finns det fyra färdigskrivna utredare, som alla har en bakgrund sammanlänkad med viktiga NPC:er och sina egna motiv. Men trots att de är färdigskrivna erbjuder boken utredarna att själva lägga ut 50 färdighetspoäng var man vill (förutom i Cthulhu-mythos). Alla färdigskrivna karaktärer har två olika porträtt, ett manligt och ett kvinnligt, där spelaren själv får bestämma sin utredares könstillhörighet. Det är även möjligt för dem som vill att skapa egna karaktärer med egna yrken och bakgrunder, boken tipsar även om vilka som passar scenariot bäst och hur man kan baka in viktiga NPC:er i bakgrunden.
En annan liten detalj jag bara älskar med Chaosiums senaste böcker är att de skriver mått i miles, feet, meter och kilometer. Alla måttenheter är tydliga, oavsett om man är från USA eller från Europa!
Alla scenarion har en epilog, och beroende på vilka val utredarna gjorde kan de få olika belöningar. Det var enkelt att följa händelserna, det är inte för många sidor eller för mycket bakgrundsinformation i mysterierna. Jag tror att dessa är perfekta att plocka upp, skumma igenom och sedan direkt spelleda med en grupp. Perfekta för oerfarna som erfarna väktare. De skulle till och med vara perfekta som konventäventyr!
Jag har verkligen inte mycket negativt att säga om denna bok, det enda jag kommer på är att konsten är av varierad kvalitet. Men det är inget som stör själva rollspelandet i mitt tycke. Så jag kan verkligen rekommendera denna bok! Den får fem av fem möjliga Elder Signs!