Smyg försiktigt, akta snubbeltråden, shhhhhh, du vill inte väcka draken. Skrap! Nej, du sparkade till en småsten. Du stannar upp och sneglar oroligt åt drakens håll. Draken öppnar ena ögat men somnar tack och lov om igen. Du fortsätter smyga ut med skatterna, men du känner en kista glida dig ur händerna… Clank! Draken vaknar med ett ryck och stirrar dig rakt i ögonen. FLYYY!
Clank!
Antal spelare: 2 – 4
Speltid: 30 – 60 min
Utgivningsår: 2016
Designer: Paul Dennen
Svårighetsgrad: Enkelt till medel
Pris: ca 500 kr
I Clank! är du en äventyrare som så snabbt och tyst som möjligt ska smyga dig djupt ner i ett grottsystem, stjäla de mest glittrande skatter, och så fort det bara går ta dig tillbaka upp till ytan helskinnad. Du gör detta samtidigt med dina motspelare som naturligtvis försöker hinna före dig till de dyrgripar som finns gömda i grottorna. När du tar dig ut måste du göra allt för att undvika draken som vaktar sina skatter, en drake som sover mycket lätt och har en extremt bra hörsel. Smyg!
En spelmekanism i Clank! är kortleksbyggande (deck building). Du börjar spelet med tio ganska mediokra kort på handen. Korten ger dig förmåga att förflytta dig i grottorna, slåss med monster, och, sist men inte minst, värdefull valuta med vilken du kan köpa fler och bättre kort till din lek. Sakta men säkert blir du mer och mer kapabel när din kortlek växer. Det finns också kort som har negativa effekter, som t.ex. för en massa oväsen. Vilka kort som finns till försäljning beror på slumpen, och “kortbutikens” sortiment förnyas hela tiden varefter kort köps. Inblandat bland de kort du har nytta av finns det även en mängd monster. De dyker upp med jämna mellanrum och de har en otrevlig förmåga att väcka draken. Slå ner dem så fort du kan.
En annan spelmekanism är påsbyggande (bag building). Varje gång du för minsta oväsen i grottorna (“Clank!”) så lägger du en eller flera bulleribångkuber i en svart sammetspåse broderad med en hotfull drake. Hur många kuber du lägger i påsen beror på hur illa du klantar dig: kanske bara en kub för ett lätt snubbel, men många fler kuber om du välter ner en hel plåtrustning i en djup stebrunn. Varje gång draken vaknar, och vill tugga på en spelare, dras ett antal kuber ur påsen. Ju mer oväsende du har fört, ju fler kuber har du i påsen, och ju större sannolikhet är det att du blir det utvalda offret. Försiktigt! Smyg!
Den sista spelmekanismen i Clank! värd att nämna är att du måste utmana ödet (push your luck) för att få höga poäng. De tjusigaste juvelerna ligger i de djupaste grottvalven. Dessa skatter är de som ger högst poäng i slutet av spelet, men det är svårt att ta sig fram till dem och ju längre ner du vågar dig, ju längre tid tar det att komma tillbaka upp till dagsljuset i igen. Om någon av dina medspelare nöjer sig med en mindre överdådig dyrgrip, en som kan hittas högre upp i grottan, går det mycket snabbare för dem att ta sig tillbaka upp till ytan igen. När den förste spelaren tar sig ut, då vaknar draken automatiskt, och hon är på ett uselt humör. Alla spelare som fortfarande är kvar i tunnlarna gör bäst i springa för livet, eftersom varje sekund i grottan nu är livsfarlig; draken är såå förbannad. Det här inslaget av racing är en av de bästa ingredienserna i Clank! Friskt vågat, hälften vunnet. Kanske.
Lite gnäll: Genom att noga välja vilka kort du köper så har du kontroll över vilka kort din lek innehåller. Det kan dock vara frustrerande svårt att bli av med dåliga kort i din kortlek. Leken växer hela tiden när du köper nya kort, men de riktiga stolpskottskorten – som ofta för oväsen och väcker draken – blir vanligtvis kvar i leken. Det finns ett fåtal kort som ger dig möjligheten att permanent kasta bort ett dåligt kort ur din lek, men det känns som det borde finnas fler sätt att krympa leken.
Hur mycket i spelet är ren tur? En del, för även om du (nästan) har full kontroll över hur din lek byggs upp så har du ingenting att säga till om när det gäller i vilken ordning du drar dina kort. Här är du utlämnad åt slumpen och du kommer ofta att svära högljutt och banka i bordet över din otur – naturligtvis glömmer du snabbt de gånger du har en helt osannolik tur. I det långa loppet jämnar turen ut sig och du kommer att ha kul. Spelet är enkelt och snabbt, fyllt med stön, svordomar och spänning. Spela!!