Spelinformation

  • Finns till platform: Playstation 4, PC (Steam) l Testat på PS4
  • Utvecklare: Level-5
  • Utgivare: Bandai Namco Entertainment
  • Genre: JRPG / Äventyr
  • Antal spelare: 1
  • Språk: Engelska / Japanska
  • Släpps: 2018-03-23
  • Fristående uppföljare till Ni No Kuni – Wrath of the White Witch (PS3)

“When two worlds collide; brought together by fate – they blaze their own path to freedom.”

Det var flera år sedan jag för första gången blev introducerad till den underbart vackra Ni no Kuni (japanska för ”andra världen”). Då som den unge pojken Oliver för att rädda invånarna och sin mor från den mörke Djinn Shadar.

Ni no Kuni var ett utav förra generationens absolut bästa spel och som kritikerrosats av såväl spelare som kritiker. Det var ett välkomponerat samarbete mellan de japanska legenderna Studio Ghibli och Level-5. De skapade ett spel med både filmmagi och spelglädje och jag likt många andra har knappt kunnat vänta på att få en uppföljare.

Men även om det vid första anblick tycks vara sig likt för den som återvänder till Ni no Kuni (nu ett par hundra år senare) så är det mycket som har förändrats. Ding Dong Dell – det annars fredliga och solskensrika kungadömet med den unge Evan Pettiwhisker Tildrum som prins – har nu fallit och blivit erövrat av den ondsinte muskungen Mausinger, som genom en våldsam kupp tagit över slottet samma dag som Evans kröning. Mitt i allt detta rådande kaos dyker Roland upp; en ofrivillig besökare och president ifrån vår värld, som hjälper Evan och för honom i säkerhet.

Och så börjar denna vackra vänskap och saga ta sin början…

Ni no Kuni ll handlar om den unge prinsen Evan utan sin krona som med hjälp av sina nyfunna vänner ska bygga upp ett helt nytt kungadöme. Vägen dit är lång och du som spelare likt Evan måste lära dig hur ett blomstrande kungarike ska skapas och skötas… och det visar sig vara mycket! Detta är ett av spelets många tjusningar – men också problem. Spelet vill nämligen vara allting på en och samma gång (och har tydliga influenser från ett flertal gamla och nutida japanska rollspel) vilket gör att det stundvis känns lite rörigt och tafatt, som att den försöker vara ultimat och originellt med hjälp av olika sammansatta komponenter från sina konkurrenter. Men trots detta så är varje del av dessa komponenter så väl utförda att de ändå lyckas få varsin plats i spelet.

Spelsystemet är djupt men samtidigt lättillgängligt då spelet till en början går igenom alla begrepp och tekniker som annars skulle kunna ha känts krångliga. Det passar såväl nybörjare som de mer erfarna spelarna av rollspel och följer det klassiska spåret som jag vet många skulle uppskatta.

Totalt är spelet ca 40 timmar långt och till och med längre för den som har lite samlar- och utforskar-mani som jag (hehe). Det är med andra ord ett lagom långt spel som alla borde avsätta tid för. Strunta i jobb, skola, barn som ska hämtas på dagis – nu har du ju trots allt ett kungadöme att sköta!

För att bli den bästa kungen Ni no Kuni någonsin skådat har du följande spellägen:

  • STORY MODE: då man följer huvudstoryn och utforskar världen (kräver äventyrslystenhet!).

  • SKIRMISH-MODE: då man i chibi/smått-format har befäl över ett gäng trupper av sitt folk för att erövra land och beskydda sitt kungadöme (kräver taktik-tänk).

  • KINGDOM-MODE: då man sitter på sin tron och ser över kungadömet och sätter sitt folk i arbete; allt ifrån att bygga ut, bygga till, sälja varor och uppgradera vapen (kräver affärssinne).

Utöver dessa finns även en rad fler olika saker att göra, bl.a: side-quests (för att få föremål och rekrytera folk till ditt kungarike), bountys (för att bli kvitt onda monster och få sällsynta artefakter) och s.k ”dream doors” (för att….ugh, vem vet.)

Men det som skapar sann spelglädje i Ni no Kuni ll är de nya, finslipade striderna.

De utförs till skillnad av sin föregångare i realtid – istället för att ge kommandon till ”familiars” på ett Pokémon-inspirerat vis får äntligen huvudkaraktärerna stå i centrum i de actionfyllda och färgsprakande striderna. I din arsenal har du ett flertalet vapen; både svärd/spjut (short range) och pistoler/besvärjelser (long range) till din hjälp vilket gör striderna riktigt dynamiska och underhållande, även vid repetition.

För er som förtvivlat utbrister: ”men familiars var ju så himla bra och söta!” (vilket jag också skulle ha gjort) så har jag goda nyheter: Higgledies!
Nu finns det istället för familiars ett par om än mer gulliga ”naturfenomen” som följer med dig på din resa men också i striderna. De springer omkring som färgglada M&M’s på slagfältet och säger till när de kan erbjuda en superattack – allt ifrån en komiskt stor kanon mitt i stridens hetta till en giftig förmörkelsebomb som skymmer allt i sin väg. Men de kan också ge dig extra magiskt beskydd och hela dig ifall du håller på att råka illa ut. De är alltså oumbärliga att ha med sig i strid utan att vara i vägen och kan snabbt ändra utkomsten till din fördel om du lägger din taktik rätt. Speciellt i bosstriderna.
(Min favorit higgle är förresten Tove, han är cool.)

Striderna är en ren fröjd att spela! Inte bara för det förbättrade stridssystemet utan också för det grafiska då samtliga animationer och specialattacker är i estetisk särklass – likaså spelet i sin helhet.

Ni no Kuni II är ett mästerverk i all dess prakt, som en tecknad film som man bara inte kan se sig mätt på. Det enda som kanske saknas är de traditionellt animerade filmsekvenserna av Studio Ghibli som var en höjdpunkterna med föregångaren. Men Level-5 har trots avsaknaden av Ghibli fått hjälp av karaktärsdesignern Yoshiyuki Momose och Joe Hisaishi (som båda var involverade i första spelet) för att återigen försöka skapa en cinematisk spelupplevelse… och de lyckas! Tillsammans ger dessa japanska legender liv till en underskön värld med vackra färgpaletter och drömlika motiv, ackompanjerat med mäktig symfonisk musik och trovärdiga samt relaterbara karaktärer på ett rent ut sagt magiskt vis.

Det är ett underbart spel att se och lyssna på men också väldigt belönande att spela. Tillsammans med Evan och hans vänner utforskar du ståtliga slott, gnistrande asieninspirerade städer, varma sandiga ökenlandskap, glittrande magiska skogar, guldskimrande grässlätter och mer därtill i resan till skapandet av ditt nya kungadöme.

Ni no Kuni ll innehåller ett spelmekaniskt djup, en fängslande story och en sådan konstnärlig triumf att spelet inte bara erkänns som värdig uppföljare till originalet utan också som en ny modern klassiker. Därför skulle jag rekommendera detta spel till alla. Gammal som ung, gamer som icke-gamer, erfaren som nybörjare.

Ingen kommer att kunna motstå Ni No Kuni ll: Revenant Kingdoms magiska saga.

… slut.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here