• Författare: Howard Philips Lovecraft
  • Illustratör: François Baranger
  • Utgivare: Fria Ligan
  • Släpptes: 24e November 2020
Jag har redan köpt Vid Vansinnets Berg två gånger tidigare, en gång i en samling av Lovecrafts klassiska verk och en gång som ljudbok. Varför skulle jag köpa den igen?

Howard Philips Lovecraft har varit död sedan 1937 och hans verk är nu allmän egendom, det går bokstavligt talat att få tag i alla hans böcker på nätet via en googling, helt gratis, om någon vill sälja de här historierna, vilket det numera är fritt fram att göra, vill det till att tillföra något nytt och intressant. Du kanske kan göra en film eller TV-serie, som Underwater eller Lovecraft Country, eller, om du är konstnärligt lagd, släppa en enormt vackert illustrerad konstbok. Jag säger konstbok men det här är egentligen en illustrerad utgåva men bilderna är så otroligt imponerande att jag ser dem som viktigare än texten, vilket i och för sig är rimligt eftersom texten är gratis.

Vid Vansinnets Berg är en novell från 1931 som handlar om en vetenskaplig expedition till Antarktis där väl bevarade exemplar av uråldrigt liv har funnits, både flora och fauna. Huvudgruppen tappar kontakten med en grupp som reste i förväg och de upptäcker att något katastrofalt har hänt i deras läger. Som vanligt i Lovecrafts böcker berättas historien i form av dagböcker eller rapporter och vi får långsamt lära oss om en förhistorisk civilisation, äldre än mänskligheten själv och vår plats i världen blir mer eller mindre självklar. Är vi ens forskare eller är vi en övermänsklig forskares projekt? Jag ska egentligen inte recensera historien, är du intresserad har du förmodligen redan läst den flera gånger. Jag har tidigare nämnt att jag inte tycker att Lovecraft var en särskilt bra författare, och skulle jag skriva ner all konstruktiv kritik jag kunde komma på skulle det ta resten av året, men jag kan inte heller neka att det finns något i hans verk som är otroligt fängslande. Han kanske inte var så bra på karaktärsutveckling eller struktur men han hade en djup och levande fantasi som genomsyrar varje sida och trots att det bara är en styrka bland många brister är den så pass stark att den har gjort honom näst intill ikonisk och jag måste erkänna att det inte är helt oförtjänt. Det är lätt att leva sig in i många av hans historier och Vid Vansinnets Berg är en av de bästa. Det mörka och fruktansvärda kosmiska perspektiv som plågade hans mardrömmar och mänsklighetens hopplösa obetydlighet är något de flesta människor kan relatera till, detta och rädslan för det okända gör det lätt att förstå varför Lovecraft är ett av de största namnen vi har inom skräcklitteratur. Men vidare till boken framför mig, Vid Vansinnets Berg volym 1, illustrerad av François Baranger och utgiven av Fria Ligan som tar berättelsen till en helt ny nivå med otroligt vackra målningar, och det är inte en och annan bild vi pratar om här, varje uppslag är en vacker tavla och originaltexten blir bara en liten beståndsdel i det nu visuella historieberättandet. Vill du sälja en gammal text som egentligen är gratis är det här helt rätt sätt. Den naturalistiska stilen tar det extra steget och transporterar läsaren in i den hemska berättelsen, miljöerna och karaktärerna kommer till liv med verklighetstrogen ljussättning och skuggor. Min text kan inte göra detta rättvisa, är du en beundrare av Lovecrafts verk så måste den här boken vara med i din samling. Det bara är så. Som du kanske förstår i titeln så är detta inte hela berättelsen, den fortsätter i en andra volym som jag väntar spänt på. Jag har redan läst den så jag vet vad som väntar, men att se bilder på det av den här kalibern gör att jag kommer få mardrömmar redan i förväg.