• Typ: Fristående äventyr
  • System: Western IV
  • Utgivare: Åskfågeln
  • Genre: Thriller, drama, western
  • Spelare: 3-7 inklusive spelledare
  • Släpps: September 2021 
Cara Carmody grimaserade av smärta, ryggen bråkade ännu sedan fallet från klippan. När bröderna Skelton attackerade hennes hem överlevde hon mot alla odds, efter att skottskadad ha fallit 20 meter ner i floden. En del sade att hon haft änglavakt. Hon spottar vid blotta tanken. Vad är det för änglar som tvingar dig leva vidare efter att ha sett dina barn och din man mördas? Bröderna Skelton ska få betala för morden. Cara har samlat folk hon litar på omkring sig för att utkräva hämnd. Barndomsvänner, släktingar och vänner. Prisjägare, lagmän och spejare. Mördarna ska inte få komma undan.

Den röda änkan är det senaste äventyret till Åskfågelns Western IV och är en brutal historia om hämnd och intriger. Om du är en westernspelare har du inte precis lidit nöd på material då Åskfågeln har släppt en uppsjö av officiella äventyr, både med svindlande matinée-action och mörka historier om de allra hemskaste sidor hos mänskligheten. Som ni kanske förstod i ingressen så lutar detta äventyr mot den sistnämnda kategorin.

Western IV är ett väldigt sofistikerat rollspel som kan spelas på flera olika sätt och grundböckerna ger dig vad du behöver för allihop. Vill du spela med historisk realism är böckerna fulla med fakta och inspiration för att hjälpa dig och om du bara vill ha kul med lite pang-pang och tuggtobak funkar det också alldeles utmärkt. Spelet är i grunden ganska regeltungt men utformningen är sådan att så länge spelledaren är bekväm med reglerna behöver spelarna inte tänka så mycket på dem, vilket skapar en väldigt fin balans för hur jag personligen gillar att spela.

Teoretiskt sett är det möjligt att spela Den Röda Änkan utan grundböckerna men jag skulle verkligen rekommendera att åtminstone spelledaren investerar i dem då de förklarar reglerna och är fulla med fantastiska bilder av Lukas Thelin som kan ge en stark känsla av närvaro, till exempel finns det en detaljerad illustration av alla vapen som går att använda vilket faktiskt är till stor nytta när en spelare ska leva sig in i sin roll. Hur ser egentligen mitt gevär ut?

Som alltid när det gäller de officiella äventyren till Western får vi ett stort urval av spelarkaraktärer, i detta fallet sex stycken och alla är skrivna med detaljerad bakgrund, starka band till andra karaktärer och tydliga drivkrafter som alltihop leder till att spelarna lätt kan gestalta sina roller och driva på historien som inte bara är ett lättsamt äventyr utan en stark personlig resa för den roll du har valt. Det kan kännas lite stort med en grupp på sex spelare och en spelledare men när alla karaktärer medför så mycket skulle det kännas som ett slöseri att spela med en mindre grupp, även om äventyret är konstruerat för att kunna skala och modifiera för att passa just din gruppen som handen i handsken (eller hjässan i hatten). Det finns en grundstory, där huvudkaraktären Cara Carmody är ute efter hämnd, men sagan är vävd utav flera livsöden och alla karaktärers stigar vävs ihop till en episk berättelse. Är ni dock färre spelare förklarar boken, utefter vilka karaktärer som valts, vilka delar och avsnitt som kan skippas utan att storyn lider.

Det går även att trimma äventyret efter tidsbrist då det är fullt möjligt att spela hela historien i en sittning på 4-5 timmar men det skär i hjärtat att behöva säga det. Visst är det en bra säljpunkt för de som inte har så mycket tid eller inte riktigt vill fördjupa sig och det är fantastiskt att det ändå går att få ett bra äventyr men varje del i den här storyn är underbar så om ni har möjlighet skulle jag verkligen rekommendera att spela Den Röda Änkan som en kampanj som spänner över ett flertal spelmöten, snarare än bara en eller två kvällar.

Allting presenteras som vanligt vackert och stämningsfullt. Förutom karaktärsbladen med bakgrundshistorien får vi massor av handouts och kartor och som vanligt i dessa äventyr ingår en hel hög med porträtt av alla viktiga karaktärer och som en veteran i att beställa rollspelsbilder svartnar det för ögonen när jag tänker på hur mycket alla dessa konstverk måste ha kostat. Varje bok i den här rollspelsserien är värd att köpa bara som konstbok.

Är du samma sorts rollspelare som jag är så bara måste du prova det här äventyret, och alla andra som släppts till Western IV – även om du inte tidigare varit en westernentusiast. Förresten, om du råkar vara western-nörd men aldrig spelat rollspel borde du låta detta vara din inkörsport till rollspelshobbyn, det är faktiskt dags nu. Världen i Western IV är så tydlig och stämningsfull, systemet låter mig leva in i vem jag är och de förskrivna bakgrundshistorierna får verkligheten att tyna bort omkring mig och jag blir Tess Calloway, karaktären jag gestaltade när jag själv spelade det här äventyret (se bilden ovan). Allt detta och fantastiska bilder, vad mer kan jag önska?

Jo en sak faktiskt, detta är något jag skulle kunna lösa själv men de tidigare äventyren till Western IV hade något större karaktärsblad, då de även inkluderade definitionerna av de regler som var relevanta för just den här karaktären. Jag antar att förändringen handlade om att dra ner på tryckerikostnaderna men det var ett rent fantastiskt tillägg, särskilt om äventyret ska spelas på en eller ett fåtal sittningar eftersom drygt en timme annars kommer gå åt att förklara alla dessa regler individuellt till alla spelare innan spelet ens kan börja. Jag kommer själv skriva fusklappar att ge till mina spelare där jag skrivit av från regelboken så vi inte behöver skicka runt böckerna och läsa under tid vi istället kunnat spela. Så ja, om jag fick önska en sak så skulle det vara en extra handout per karaktär som förklarar karaktärens individuellt relevanta regler.

Du förstår, i denna värld finns två sorters människor. De som leder och de som spelar. Du spelar. Om du inte är spelledare då.. då leder du ju.. fasiken, jag försöker avsluta med ett westerncitat här. Suck. PANG!

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here