Projektet ”Women in Gaming” söker belysa att kvinnor, speciellt kvinnor av färg, fortfarande är underrepresenterade i spelutvecklarindustrin, genom att dela med sig av deras historier, information och erfarenheter från dess kvinnliga veteraner.
Initiativet hoppas att uppmuntra fler kvinnor att söka och ta upp roller i spelindustrin genom att belysa flertalet av de redan existerande kvinnliga veteranerna i sina roller som; utvecklare, tekniker, kulturutvecklare och HR, marknadsförare och producenter i fältet. Detta genom att ge dem en plats att dela med sig av sina allmänna och personliga erfarenheter i ämnet i form av intervjuer i hashtagen #SheTalksGames på Facebook.
I intervjuerna talar de olika kvinnorna om hur de arbetar för diversitet och en mer inkluderande spelkultur på företagen och vilken attityd man bör hålla för att det ska lyckas.
Facebooks COO Sheryl Sandberg deltar och förklarar i en av dessa videor att vi behöver använda oss utav vår befolknings fulla talang och potential för att kunna skapa titlar, arbeten och verksamheter som tilltalar alla.
“Our mission is to champion diversity in games, encourage more women into leadership positions and work together to inspire change.” -Sheryl Sandberg COO, Facebook
Fler kvinnor som deltagit i Women in Gaming är bland annat Natalie Mellin, Global Employer Brand Manager från speljätten King (utvecklarna av bla Candy Crush Saga), Kati Levoranta, CEO från Rovio (utvecklarna av Angry Birds) och Erin O’Brien, Culture Developer från Gram Games (utvecklarna av bla Top Eleven).
Facebook har i samband med detta också upptagit samarbete med andra organisationer så som European Women in Games conference och Women in Games WIGJ för att stödja kvinnor i industrin på spelkonferenser och events samt att Facebook även delar med sig av research, rapporter och forskning över den aktuella procentuella mångfalden av ”gamers” som identifierar sig som kvinnor såväl som kvinnor i spelbranschen.