Googles Project Stream ska göra något som försökts tidigare och misslyckats. Jag hörde talas om det första gången när en konsol vid namn OnLive var under utveckling. Konsolen skulle vara ett billigt alternativ till dyra konkurenter utan att förlora prestanda, genom att de tunga processerna skulle hanteras i molnet snarare än i konsolen i sig. Idén är smart men den kräver mer än vad internet kunde leverera på OnLives och alla efterträdares tid, ända tills, förhoppningsvis, nu.
Google är inte ensamna, jag vet att både Microsoft och NVidia testar liknande system men Google planerar att låta gamers streama spel direkt i en browser. Rent konkret betyder det att din dator bara behöver vara snabb nog att kunna streama video eftersom en server kommer att sköta prestandan. En handkontroll kopplad till din dator kommer att skicka kommandon ut i molnet och molnet skickar tillbaka ljud och bild till dig i realtid. Vad tjänsten kan komma att kosta återstår att se, det är ändå ganska mycket som krävs av de stackars servrarna om många spelare ska njuta av höga grafikinställningar.
Jag är fortfarande skeptisk, uppkopplingen behöver vara avsevärt snabb och stabil för att det ens ska vara värt att prova då spel kan bli rent utav ospelbara om bilden hakar efter eller det blir fördröjning i spelkontrollen. Skeptisim åsido dock, jag är glad att de jobbar på det, förr eller senare kommer någon lyckas och allt det här arbetet kommer ha fört tekniken framåt och vem vet, vi kanske är framme nu? Ta en titt på deras testvideo där de visar upp Assassin’s Creed Odyssey och bedöm själva.
Bild från businessinsider.com