Information
- Typ: Rollspel
- System: År-noll motorn (uppdaterad version)
- Utgivare: Fria Ligan
- Författare och illustratörer: Tomas Härenstam, Joe LeFavi, Martin Grip, David Brasgalla, Eelco Sebring, Gustaf Ekelund och Christian Granath.
- Genre: Science-fiction
- Antal spelare: 3-7 inklusive spelledare
- Format: Box
- Antal sidor: 60 sidor
- Utgivningsdatum: 2024-03-15
Damma av din detektivhatt för vi har ett nytt brott att lösa i äventyrsboken Case File 02: Fiery Angels! Ett fall behöver lösas genom gammalt hederligt polisiärt arbete och i bakgrunden ställs frågan om vad det egna samvetet mäktar med, för vart går gränsen egentligen mellan människa och maskin och vad är du i slutändan villig att göra i kampen att skipa rättvisa?
”That Voight-Kampf test of yours. Did you ever try to take that test yourself?” ― Citat hämtat från filmen Blade Runner (1982).
Filmen Blade Runner tog må hända inte världen med storm när den först släpptes men har med åren växt till sig och anses nu vara både en kultklassiker och även en inspirationskälla till senare verk inom och utanför den egna genren cyberpunk. Världen som gestaltas är löst baserat på Do Androids Dream of Electric Sheep? författat av Philip K. Dick, som beskriver en dystopisk framtid efter ett kärnvapenkrig där gränsen mellan människa och maskin ställs på sin spets. Det känns naturligt att ett sådant spännande koncept gör sig väl som rollspel och mycket riktigt så släppte Fria Ligan år 2022 både rollspelet Blade Runner RPG (recenserat här) och den första äventyrsboken Electric Dreams.
Nu återvänder vi till dystopiska USA genom Fiery Angels. Precis som för föregående äventyr finns det mycket roligt att hitta i lådan. Förutom själva äventyrsboken har vi även elva handouts så som nyhetsklipp och bilder från brottsplatser, sju kartor, fjorton bilder på spelledarpersoner samt ett kuvert där spelarna kan förvara det bevismaterial de samlar på sig. Att ha så mycket kringmaterial att visa spelarna gav en extra guldkant på spelledarupplevelsen och det polisiära arbetet får för spelarna en större betydelse när de faktiskt håller i bilder från brottsplatsen. Däremot upplevde jag det lite rörigt under spel att hålla reda på vilken handout jag skulle ge ut utan att lusläsa texten för den specifika scenen mitt under spel. En uppmaning till er andra spelledare är att skapa en förteckning utifrån scen för att få det lite mer överskådligt, alternativt stryka under med färgpenna i äventyrsboken.
Överlag är äventyrsboken och medföljande handouts tryckta på papper av god kvalitet som torde klara sig från de flesta repor och rivor. Däremot kommer jag vara försiktig med äventyrsboken när jag bläddrar i den då jag vet med mig att några sidor lossnat från äventyrsboken i startboxen Chariot of the Gods tillhörande Alien (även det utgivet av Fria Ligan). Jag tycker inte att jag varit överdrivet våldsam med häftet men möjligtvis fick jag ett måndagsexemplar eller så är det något tokigt med limmet. Inget som hindrar mig från att köra äventyret flera gånger men ett medskick till oss som sliter våra rollspelsböcker med hälsan.
Trots en fullspäckad låda med välskapta handouts medföljde det till min förvåning inga färdigskapta rollpersoner som är så vanligt med dessa typer av lådor. Spelarna uppmanas istället att använda rollpersonerna från det första äventyret alternativt skapa sina egna. När vi på MYO spelade äventyret använde vi både färdigskapade och egenskrivna rollpersoner, och att blanda på det sättet fungerade mycket väl. Det var fint att komma tillbaka till rollpersonerna och spelvärlden som vi börjat bekanta oss med i första äventyrsboken.
När det kommer till själva handlingen är spänningen i toppform. Det hela börjar med ett förhör av en individ som försökt bryta sig in i Wallace Corporation och det tar inte lång tid innan situationen urartar sig. Rollpersonerna behöver under tidspress lösa fallet med inbrottet innan äventyrets onding skrider till verket. Något som spelledaren behöver vara lite försiktig med är den hårfina gränsen av att ge ut ledtrådar i lagom mängd. Detta är trots allt en deckare och som för så många andra mysterier kommer det finnas spelgrupper som löser fallet på fem röda medan det för andra kommer ta lite längre tid. Det hela är helt avhängt på hur tärningarna slår och vilka ledtrådar som hittas i vilken ordning. Jag upplevde dock äventyrsboken som lite för generös i början av äventyret eller så var det jag som la betoningen fel när jag presenterade informationen. Mina spelare tog inte lång tid på sig innan fallet var löst. Vissa ledtrådar kan med fördel omplaceras för att få äventyret något längre, vilket skulle få handlingen att skina lite extra. Utan att säga för mycket kan det bli väldigt roligt med en viss spelledarperson om man är något sparsam med vissa ledtrådar i början.
Jag är glad över att återigen kunna sjunka in i en polisdeckare i rollspelsformat och äventyret Case File 02: Fiery Angels levererar mer än väl på premissen den sätter upp. Fiery Angels är fristående men lämpar sig väl att spelas efter det första äventyret. Det här är kort och gott futuristisk noir när den gör sig som bäst. Mycket nöje!
Plus
- En fantastisk spelvärld med ett spännande fall att lösa.
- Vacker äventyrsbok med evokativa handouts.
Minus
- Inga medföljande färdigskapta rollpersoner särskilt anpassade till handlingen.