• Språk: Engelska
  • Släpps: 2021-04-18

När CAPCOM släppte Resident Evil Biohazard 2017 blåste dom nytt liv i den gamla skräckserien och nya som gamla spelare drogs in i den galna världen av Resident Evil.

Resident Evil Village utspelar sig några år efter Resident Evil: Biohazard och vi får återigen följa Ethan Winters som ännu en gång får sitt liv omkullkastat.

Resident Evil Village" blir läskigare än föregångarna | MovieZine

*Spoiler Alert*
Ethan och Mia har fram tills nu levt ett lugnt liv och stillsamt liv med deras nyfödda dotter Rosemary. Precis som vi sett i trailern för RE Village dyker Chris och hans team upp, skjuter Mia och kidnappar Rose och Ethan. En stund senare vaknar Ethan upp någonstans ute i skogen mitt i vintern, kravlar sig ut och möts av ett landskap jag skulle vilja påstå ser ut som något från Dracula. Kala, knotiga träd i ett vinterlandskap med en stort slott som definitivt skriker “livsfara, kom inte hit”.

Skräckelementet borta, de har valt att tona ner skräcken markant sedan biohazard. Mycket av det läskiga försvinner i och med att man i stora delar av spelet rör sig i utomhusmiljöer. Att du kan se långt och har stor yta att röra dig på gör att spelet inte alls blir lika läskigt. Miljöerna speglas alltid efter vilken boss som du har att gör med. Vissa är läskigare än andra och vissa miljöer har fler pussel än andra. men generellt sett är Resident Evil Village långt ifrån lika läskigt som förra spelet.

Spelet är i första person vilket var en otrolig hit för 7:an, men denna gång påminns vi mer om Call of Duty än ett skräckspel, mycket på grund av att spelet lägger mycket vikt på actiondelen, det är en konstant ström av fiender du i princip bara köttar dig igenom. Ett exempel är varulvarna du möter tidigt i spelet, de tar fruktansvärt mycket ammo för att få ner och dyker upp hela tiden. det blir en tradig pangpangfest utan slut och tappar fort charmen. Förutom detta är spelet uppbyggt på 5 olika sektioner, varje sektion har en egen boss och undersåtar. Varje del utspelar sig i olika miljöer men bygger på samma princip; Grotta runt bland halvdana pussel, döda allt som kommer i din väg och ta ner bossen.

Alla fem bossar utgör tillsammans ännu en knäpp familj som Ethan måste ta kål på. Denna gång är vi bara på ett nytt ställe och den här familjen har lite mer vad vi kan kalla superkrafter.

Se hur Resident Evil Village kommer rulla på din konsol. Vilken upplösning kommer du få uppleva Lady Dimitrescu i? | Feber / Spel

Allt eftersom vi rör oss genom spelet utforskar vi byn, letar och samlar på prylar i sann Resident Evil anda. Det blir en del backtracking och inventory management som vi sen långt i RE-serien är vana vid. Det är helt enkelt lite en del av charmen för Resident Evil. Det gäller att ha ögonen med sig för att hitta alla samlarobjekt och annat gott som finns utströsslat över byn.

En stor besvikelse med spelet är tyvärr det faktum att de valt bort VR. En del av 7:ans succe var just VR-läget, att få uppleva skräck på ett nytt sätt kändes helt magiskt och så rätt. Detta är nu är borta, vilket gör att spelet blir ännu mer som en variant av Call of Duty i en spooky kostym, vilket i min mening är rätt trist och urvattnat. Hade åtminstone själva VR grejen funnits kvar hade det ändå varit en cool och unik upplevelse.

Resident Evil Village – PS4- och PS5-spel | PlayStation SE

För att vara riktigt ärligt, blev jag redigt besviken på Resident Evil Village och det är inte för att spelet inte är snyggt grafikmässigt eller att spelmekaniken är kass, snarare tvärtom så är dessa delar supertajta. Utan det känns mer bara själlöst tråkigt nog. Det finns delar av spelet som är riktigt bra och en massa information som kommer fram som binder ihop Biohazard och Village med resten av RE universumet som gör det hela mycket mer intressant. Men ändå, så är min generella känsla av allt; “mjää helt okej spel.”

Men låt dig inte slås ner av min likgiltighet, testa spelet själv och skapa din egen uppfattning. Vem vet det kanske är precis din grej och du älskar det! Alla är vi olika och smaken likaså.