Utvecklare: Project Soul
Utgivare: Bandai Namco Entertainment
Genre: Fighting
Antal spelare: 1-2
Släpps: 2018-10-19

Sedan 2014 har det varit ganska tyst kring Soul Calibur-serien, bortsett från två olika free-to-play spinoffs (med varierande framgång). Men nu! Nu har serien återvänt, med bravur.

Soul Calibur 6 återgår till rötterna och är som en ‘soft reboot’ av hela serien. Det allra första spelet släpptes 1995, och då endast på arkadmaskiner, men sedan kom en omarbetad version för Playstation som släpptes året efter.
Som sagt, Soul Calibur 6 börjar om från början, dels för att introducera nya fans och välkomna tillbaka gamla fans till en riktigt snygg HD-version.
För er som är nykomlingar till Soul Calibur, så är det ett vapenbaserat fightingspel med massor av olika kombinationer av höga och låga attacker, häftiga specialattacker och att ta snabba strategiska beslut. Det går ganska snabbt att lära sig kontrollerna och lite grundläggande combos för att kunna komma igång, så det blir roligt att spela nästan med en gång.

Soul Calibur 6 - Hejdundrande hemkomst 2

Så vad kan en göra i spelet då? Nytt för detta spelet är ett andra story mode kallat Libra of Soul, där du denna gång skapar din egen karaktär som tar huvudrollen i historien. Genom berättelsens gång kommer din karaktär ställas inför val som påverkar vilken väg din karaktär kommer att ta mot berättelsens slut. Denna resa görs över nästan hela världskartan, från Indien till Storbritannien. Under resans gång kommer du stöta på och lära känna karaktärerna från spelseriens huvudstory.
I det första story modet, kallat Soul Chronicle, får spelaren följa de individuella historierna kring spelseriens karaktärer och hur de knyts samman med varandra och main storyn. Det finns många Soul Calibur-spel men de flesta av dem håller kvar vid samma tidslinje och historia.
Grundpelaren inom varje spel är de två olika svärden, Soul Edge och Soul Calibur. Soul Edge skapades av en namnlös smed, och under årens lopp blev svärdet dränkt i blod, hat och krig och utvecklade till sist en egen ondskefull vilja, som tar över sinnet på den person som vågar ta i det. En motpart till svärdet skapades, ett gudalikt och heligt svärd som hade kraften att stoppa Soul Edges ondska. Detta svärdet fick namnet Soul Calibur.

Utöver din egenskapade karaktär så finns det i nuläget 22 spelbara karaktärer att välja bland, men DLCs med ytterligare karaktärer har blivit tillkännagett så i framtiden kommer fighting-familjen att växa.
En återkommande sak i Soul Calibur-spel har länge varit gästkaraktärer. En eller flera karaktärer från andra medium gästar i spelet som spelbar karaktär och spelar en roll i story mode. Gäster från tidigare spel är bland annat Yoda och Darth Vader från Star Wars, Link från The Legend of Zelda och Ezio Auditore från Assassin’s Creed. Den som har fått äran denna gången är Geralt of Rivia från The Witcher-serien. Han slåss med sina två svärd och en del magiformler. Dessa vapen och denna fightingstil kan du använda på dina egenskapade karaktärer också, något som är nytt för detta spel.

Soul Calibur 6 - Hejdundrande hemkomst 3

Fokuset i Soul Calibur 6 ligger verkligen på single player-upplevelsen, med två olika story modes, Arcade Mode (spela mot 8 olika motståndare i rad) Versus Mode (spela mot datorn eller en kompis) och Training Mode (träna upp dig med din favoritkaraktärer). Givetvis går det att spela online också, antingen Ranked eller Casual. I Ranked spelar du online mot andra spelare och beroende på om du vinner eller förlorar blir du tilldelad poäng och hamnar på en rankinglista. I Casual är det lite mer avslappnat och du kan skapa egna rum för upp till 8 stycken spelare, och på så sätt kontrollera lite mer vilka du spelar med. Perfekt om du vill spela tillsammans med ett gäng kompisar.

Där jag spenderade majoriteten av min tid, förutom i Libra of Soul, var i karaktärsskaparen. Det är så otroligt kul att snickra ihop din egna karaktär med olika kombinationer av kläder och accessoarer. Egentligen är utbudet av kläder och frisyrer inte jättestort, så det känns som det borde vara rätt begränsat men det går att skräddarsy varenda liten del av din karaktär i näst intill oändlighet. Det finns en lång lista med olika mönster som du kan applicera på kläder och accessoarer. Du kan lägga på ansiktsmålningar om du vill, där det varierar från lätt vardagssminkning till detaljerade målningar som påminner om det en bad om som liten från båset med ansiktsmålningar på cirkus. Vapnet kan du såklart också välja, allt från ett enkelt svärd till gigantiska yxor och nunchaku. Varje vapen har såklart sina egna unika specialattacker och häftiga moves. Du kan bestämma rösten på din karaktär- välj från en lista med färdiga röster och lek sedan med spakarna för hur högt eller lågt pitchad du vill att rösten ska vara. Du kan till och med välja vilken färg rörelsemönstret efter karaktärens vapen ska vara, som sagt, möjligheterna är oändliga.

Soul Calibur 6 - Hejdundrande hemkomst 4

Innan jag började spela Soul Calibur 6 var jag inte särskilt bekant med spelserien överlag. Jag hade spelat ett tidigare spel i serien någon gång då och då tillsammans med en kompis som hade det, men inte mer än så. Med det sagt så känner jag mig ändå väldigt välkomnad i detta, för mig, nya territorium. Valfriheten mellan olika vapen och karaktärer och vilka olika sätt det går att spela på gör att det finns väldigt mycket att upptäcka.

Gillar du fightingspel, Soul Calibur eller bara känner för att kanske prova något nytt så är Soul Calibur 6 absolut något du bör titta närmare på.