Att vara det inledande numret på en stor mässa som E3 går med största sannolikhet hand i hand med en hel del stress. Publiken förväntar sig en storslagen start på vad som komma skall, och den som inleder har möjligheten att leverera detta. Årets första presskonferens på E3 kan däremot med lätthet beskrivas med ett enda ord – ljummen.

EA gav plats till några nämnvärda indietitlar som på egen hand ser fantastiska ut. Att se dessa mindre utvecklare få gott om tid på scenen för att prata om sina egna spel är alltid trevligt och deras entusiasm och glädje att vara där smittar av sig. Jag älskar dem. Men utöver det hade EA inte särskilt mycket att komma med i min mening ärligt talat. De hade ett konstigt utannonserande av ett Star Wars-spel, massor med sport i vanlig ordning och en tondöv visning av ett mobilspel. Det bästa de hade att komma med var väl Anthem antar jag, men det räddade inte direkt hela showen i min mening.

Innan vi går igenom allt som visades punkt för punkt så vill jag även påpeka en sak. EA försökte att skapa en del positivitet kring sig själv genom att gång på gång påpeka hur deras spel inte kommer att ha lootboxes framöver. Publiken applåderade vilt över detta, men jag vill däremot personligen tackla detta på ett annorlunda vis. De tillsammans med resten av spelindustrin sköt sig själva i foten förra året genom att gå för långt med sina vidriga lootbox-metoder och de bör hållas ansvariga för detta. Det här är inte någonting EA ska ha en klapp på axeln för eller berömmas över. Från mig får de en nickning och inget mer.

 

Battlefield V får ett Battle Royale-läge

Ingen överraskning här direkt. Efter framgångarna med Fortnite och PUBG utvecklar varenda jävel och deras farmor spel som följer Battle Royale-trenden. Jag tycker inte tvunget att det är negativt förstås. I mina ögon är det bara ännu ett spelläge som alla nu verkar kunna uppleva i spelen de själva föredrar, och det är bara en bra sak.

Tråkigt nog hade de inte någonting speciellt att visa av detta spelläge överhuvudtaget utan valde istället att endast prata om det i vaga termer. Vi kan däremot gissa oss till att spelläget kommer att involvera många spelare (gissningsvis hundra) som alla hoppar från ett plan ned på en karta där de sedan slåss för att vara ensam kvar. Ja, jag vet, chockerande.

Skämt åsido så kommer mer information att släppas ”senare”, vilket de aldrig riktigt specificerade innebörden av. Med tanke på att spelet släpps redan i slutet av året så kommer det förmodligen inte att dröja länge innan vi får veta mer om det här kalaset. Tills dess finns det gott om utgivare och utvecklare som kan utannonsera sina egna Battle Royale-spel under mässan! Hurra!

UEFA Champions League utannonserat för FIFA 19

Jag har absolut noll intresse för FIFA eller fotboll i allmänhet. Faktum är att det kan vara någonting av det tråkigaste jag vet. Den här gången var det däremot möjligt att tolerera. Ingenting kan bli värre än det året då de drog ut fotbollsstjärnan Pele på scen och intervjuade honom i vad som kändes som ett halvår. Jag har fortfarande mardrömmar av dessa mörka tider.

För er som bryr er däremot så har det hänt en rätt så stor sak för FIFA. Detta års upplaga av serien kommer för första gången att innehålla UEFA Champions League. Tidigare var detta en inslag exklusivt för Konamis fotbollsserie PES. En spelbar kampanj kommer även att vara en del av detta. Spännande för alla fotbollsintresserade och speciellt spännande för EAs feta bankkonton som kommer att svämma över i slutet av året.

EA Access Premiere är en grej

EA utvecklar sin betaltjänst vidare med nya cloud gaming-möjligheter. Vad detta innebär är att EA för en summa i månaden kommer att ge dig som betalar möjlighet att spela titlar på flera olika format dagen då de släpps. Lite som Xbox Game Pass. Prenumerationstjänsten kommer har utlovats innehålla spela som FIFA 19, Madden, Anthem med mera.

Nämnvärt är att detta är första gången på väldigt länge som Madden-serien kommer att vara spelbar på PC igen, vilket säkert någon därute är sjukt exalterad över. En streaming-tjänst kommer även att finnas tillgänglig senare, men ingenting är ännu sagt om det kommer att falla under samma summa som prenumerationen i sig. Det ska bli intressant att se om detta är en idé som fler utgivare börjar ta efter nu, och framförallt om det kommer att bli någon form av framgång överhuvudtaget.

Battlefront 2 är fortfarande ett spel som existerar

Efter förra årets lootbox-katastrof så är Star Wars: Battlefront 2 tillbaka för att försöka rätta till den skada som blivit gjord. För de som fortfarande spelar spelet så är det massvis med saker på väg till er. Nya kartor, karaktärer och spellägen kommer att introduceras under spelets kommande säsong, och den är baserad på allas favoritfilm i serien – Clone Wars!

Star Wars: Battlefront 2 kommer att få kartor baserade Geonosis (som för övrigt ska vara skitstor uppenbarligen) och andra spännande platser. Du kommer även att kunna spela som flera nya hjältar och fiender såsom General Grievous, Obi-Wan Kenobi och Count Dooku! Anakin kommer också att vara med på ett vänster och hatar säkerligen sand precis lika mycket som vi kommit att förvänta oss (gör det till en voice line DICE).

Spelare kommer även att kunna teama upp lättare med vänner i framtiden genom introduktionen av ett helt nytt Squadsystem. Utöver det kommer även ett Star Fighter-läge att läggas till som helt och hållet fokuserar på strider i luften och rymden. När kommer allt detta bli verklighet i spelet? Ingen aning. DICE återkommer helt enkelt antar jag.

Jedi: Fallen Order utannonserat?

Det här var en riktig konstig en för min del, väldigt lätt att missa dessutom. Under en relativt lugn del av presskonferensen där showens host tog sig tiden att leverera lite interaktion med publiken slängdes en bomb på oss. EAs Vince Zampella utannonserade Jedi: Fallen Order från ingenstans och till inga som helst applåder. Verkligen helskumt och emblematiskt för den här presskonferensens underligga upplägg.

Spelet ska tydligen utspela sig mellan den tredje och fjärde filmen när Jedi var jagade över galaxen. Inte nog med det vi fick även reda på att spelet kommer att släppas under slutet av nästa år. Visst, vi fick inte se ett dugg av det här spelet och endast höra om det ur Vince egna ord, men det här var väl ändå värt lite mer plats?

Unravel two utannonseras och släpps samma dag!

Jag var aldrig ett stort fan av Unravel, men jag kan absolut respektera vad det spelet försökte att göra. Många uppskattade verkligen det spelets garnpussel och mysiga plattformsvärld, så att det skulle komma en uppföljare är föga förvånande för min del. Uppföljaren kommer den här gången att innehålla co-op och därmed låta dig tillsammans med en vän ta dig genom äventyret. Ska jag vara ärlig så ser det ut som någonting som hade kunnat få mig att faktiskt gilla det här.

Martin Sahlin som skapat huvudkaraktären Yarny stod återigen på scenen och stal verkligen showen som vanligt. Den pojken är så fruktansvärt charmig. Han hade dessutom assnyggt nagellack på sig vilket gjorde mig glad personligen. Bästa delen av showen utan tvekan och jag vill helst att Martin ska ersätta alla andra presentatörer på E3 framöver.

Bäst av allt för de som älskade det första spelet är att Martin överraskade oss inte bara med uppföljaren utan även det faktum att spelet är ute nu. Ja, redan nu. Du kan köpa det med dina egna pengar nu på en gång om du vill. Wow. Fränt.

Sea of Solitude släpps 2019

En annan liten indiepärla som visades under showen var tidigare utannonserade Sea of Solitude. Jo-Mei Games fick lite tid att presentera tanken bakom spelet och dessutom visa upp en helt ny trailer för spelet. Det ser riktigt jävla skarpt ut och har en visuell stil som jag tror kan tilltala väldigt många med sina vackra färger och mörka inslag.

Spelet kommer att släppas tidigt 2019, men vilka plattformar som det kommer att släppas på har ännu inte helt avslöjats. Jag hoppas på Switch. Såklart att jag gör.

Command & Conquer: Rivals utannonserat

E3 är generellt rätt så spännande, även för en bitter och cynisk gammal räv som jag. EA däremot har en tendens att lägga tid vid de märkligaste saker och framstår ofta som rentav tondöva. De har en förmåga att lägga tid på saker som verkligen ingen vill se. Command & Conquer: Rivals är ett perfekt exempel på detta.

Command & Conquer: Rivals är ett nytt RTS-spel som presenterades med två kommentatorer som gjorde sitt allra bästa för att få en långsam och minst sagt tråkig strid mellan två spelare att se rolig ut. De lyckades inte. Det var utdraget, långsamt och bara inte roligt att titta på. Spelet kan mycket väl vara superskoj, men den här presentationen sålde med största sannolikhet inte någon på deras spel. För att inte tala om att det är ett mobilspel.

Att det är ett mobilspel behöver förstås inte vara en dålig sak, men EA har lite av en negativ historia här som talar för vad vi kan förvänta oss. De har sedan tidigare mördat en annan klassisk PC-serie, Dungeon Keeper, med ett uruselt och pengasugande mobilspel, så låt oss säga att jag inte är särskilt hoppfull. Bara det faktum att detta är vad en älskad serie kommit till att bli är nog tillräckligt för att många ska skaka på huvudet.

Det finns i dagsläget inget släppdatum för Command & Conquer: Rivals, men det kommer att släppas för eller senare till iOS och Android. Android-spelare kan däremot redan nu spela en ”pre-alpha”-version på sina telefoner. Så det är väl spännande antar jag. Njae, jag tror jag hoppar över det.

Och så har vi förstås Anthem

EAs största kommande spel är utan tvekan Biowares multiplayer rollspel Anthem. Det är ett av de där ”service”-baserade spelen som är tänkt att kunna upprätthålla spelares intresse under lång tid för att fortsätta pumpa pengar ur dem även efter avgiften för spelet. Lite som Destiny och The Division. Det är väl okay antar jag, så länge de faktiskt levererar. Jag tänker förhålla mig aningen skeptisk till Anthem, men det de visade har om inget annat potential.

Anthem ser fortfarande imponerande ut förstås och har all möjlighet att vara den där Destiny-mördaren som folket verkar hoppas på att det ska vara. Anthem kommer att utspela sig i ett delat universum där alla spelare kommer att uppleva samma värld tillsammans. Här kan du förstås teama upp med vänner och spränga både stora och små fiender för att samla loot och med tiden bli ännu starkare. Rätt så basic stuff. Vad som gör Anthem lite mer intressant för min del är hur rörlig du är i din så kallade Javelin-dräkt. Du kan flyga och göra fräna undanmanövrar både på land och i luften.

Möjligheterna att anpassa din Javelin-dräkt visades även upp lite snabbt och det kommer att finnas mikrotransaktioner i spelet som ger dig kosmetiska föremål i detta syfte. De var däremot måna om att påpeka att detta inte handlade om lootboxes eller föremål som gav spelarna något form av övertag. Jag refererar tillbaka till början av denna text antar jag. Åtminstone kommer jag att veta vad jag köper, och det bör vara en självklarhet.

Spelet ser hur som helst lovande ut, men jag vill däremot förhålla mig skeptisk som sagt eftersom jag har blivit bränd tidigare av sådana här spel. För sanningen är att allt som visas på E3 bör tas med en nypa salt. Alla dessa inslag som ‘ser’ coola ut är bara det på pappret. Det finns inget bevis för att det i slutänden, när vi har det i våra händer, är så coolt och spännande som det presenterades att vara. Destiny och Destiny 2 visade upp massvis med sådana koncept som dessvärre aldrig riktigt levererade, och jag tycker att det bör hållas i åtanke även här.

Anthem fick äntligen efter många om och men ett datum också. 22 februari 2019 släpps det här nya Bioware-äventyret på PC, Xbox One och Playstation 4. Det är med andra ord inte allt för långt kvar tills vi får reda på om det lever upp till det som än så länge visas. Låt oss hålla tummarna.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here