• Utgivare: Sagoskog spelproduktion
  • Designers: Martin Broger Höglund
  • Konst Dean Spencer
  • Genre: Fantasy
  • Antal spelare: 3-6 inklusive spelledare
  • Utgivningsdatum: 20 november 2023

För länge länge sedan under en tid av farsoter och isolering, en era känd som covidia, recenserade jag indierollspelet Dimmor & Borgar, en kärleksfull snegling tillbaka till rollspelens barndom och ett verktyg för att återuppleva den tiden. Spelet kan också introducera nya spelare till hur rollspel fungerade när vi gamla rollspelsveteraner förälskade oss i hobbyn. Här kommer nu andra utgåvan av spelet och Martin Broger Höglund, utan stöd från stora producenter, har bibehållit sin kärlek och passion för rollspelstraditionen.

Dimmor & Borgar, Rollspelsnostalgi i reviderad ny upplaga 2I denna uppdaterade utgåva känner vi igen mycket från den tidigare versionen, inklusive dess lättförståeliga instruktioner för att skapa egna äventyr och använda en treaktsformel, något som jag tidigare berömde. Det är i stort samma spel men det har polerats och givit mer fokus till sin miljö.

Spelvärldens kultur som hämtat inspiration från den fornnordiska historian har nu tagit en ännu mer framträdande plats. Den är tydligt vävd genom spelets struktur. Dessutom har en lätt justering gjorts gällande spelets yrken (eller klasser, som andra spel skulle kalla det). Barden har blivit en skald, munken benämns nu som nunna (du är dock inte tvungen att lägga någon vikt alls vid din rollpersons kön, spelet är tydlig på den punkten) och druiden har blivit en örtmästare. Till synes kan dessa förändringar verka små men tillsammans med en ökad betoning på låg-fantasy känner jag att den nya uppsättningen ger en ökad naturkänsla och realism till spelets värld.

Dimmor & Borgar, Rollspelsnostalgi i reviderad ny upplaga 3Konsten i den nya utgåvan är också något som förtjänar speciell uppmärksamhet. Dean Spencers illustrationer är en stämningsfull uppdatering som osar av 90-tals nostalgi. Den grafiska formgivningen känns även den mer polerad, även om jag har en liten önskan om större textstorlek för enklare läsbarhet (jag behövde putsa mina glasögon och tända en extra lampa när jag öppnade boken, gammal tant som jag är). En annan liten nackdel är att kartorna nu är svartvita och något grumliga, vilket är en förändring från den tidigare skarpare färgvariationen.

Det är värt att nämna att tack vare att Dungeons & Dragons regler nu hamnat under creative commons, finns nu möjligheten att skapa och dela eget material till Dimmor & Borgar, inspirerat av Dungeons & Dragons, vilket ytterligare stärker kopplingen till 90-talets rollspelande kultur och hemmabyggd kreativitet.

Dimmor & Borgar, Rollspelsnostalgi i reviderad ny upplaga 4

Sammanfattningsvis är den nya utgåvan av Dimmor & Borgar en lyckad uppdatering som förbättrar flera delar av spelet – med en tydligare nordisk känsla, nya yrken, och förbättrad konst, vilket gör det till en varm och kärleksfull hyllning till rollspelens tidiga år. Den största styrkan ligger fortfarande i dess förmåga att välkomna nya rollspelare att uppleva och utforska klassisk rollspelsmagi utan irriterande pekfringrar och en pretentiös det-var-bättre-förr-attityd.

+

Fin konst

Kärleksfull nostalgi…