Logitech X52 Professional H.O.T.A.S. 1
  • Funkar till plattform: Microsoft Windows
  • Utvecklare: Saitek
  • Utgivare: Logitech
  • Typ: Hands On Throttle And Stick
  • Testat med: Star Wars: Squadrons & E.L.I.T.E. Dangerous

För några månader sedan recenserade jag Star Wars: Squadrons och även om jag älskade spelet i sig, trots några skavanker, kände jag att det var något som saknades och det var en ordentlig flygsticka.  

En seriös rymdsimulator kan vara en otrolig upplevelse men om du bara köper spelet doppar du tyvärr bara tårna i vad spelet faktiskt kan ge dig. Visst kan imponerande hårdvara som mekaniska tangentbord och gamingmöss förbättra känslan i vilket spel som helst men det här är en helt annan nivå. Med fler knappar än du lätt kan räkna, en stadig styrspak och ett rejält gasreglage blir skillnaden som natt och dag. Men smakar det så kostar det.
 

En bra H.O.T.A.S. (Hands On Throttle And Stick) må vara en rejäl investering men redan när jag packade upp spaken kändes det värt det. En blandning av metall och hård plast gör den tung och bastant, vilket med hjälp av sugpropparna, gör att den står stadigt på mitt skrivbord. Det sitter rattar och knappar överallt och skulle kunna bli överväldigande för den som bara vill spela enkla arkadskjutare, men komplexitet är faktiskt vad du betalar för här. Det finns även en knapp med ett skyddshölje, som hindrar dig från att trycka på den utan att först lyfta skyddet, inte en viktig funktion rent praktiskt men det gör en hel del för inlevelsen att behöva ta det extra steget för att kunna släppa bomberna. Logitech X52 Professional H.O.T.A.S. 2 Jag skrattade till när jag kopplade in stickan i min USB-port och den lyste upp som en julgran, det sitter LED-lampor överallt, lite onödigt kanske men det fyller faktiskt en viss funktion. Dels ska dina ögon snabbt hitta knappen du söker och ju fler sätt att hjälpa ditt öga skicka handen i rätt riktning desto bättre, kom ihåg att överkurs är hela poängen med en sån här styrspak. En annan funktion med färgat ljus är att med tanke på spelen du kommer spela så räcker inte alltid den stora mängden knappar till utan du har tre olika lägen att ställa in, detta skulle kunna vara för tre olika sorters rymdskepp som prioriterar olika funktioner, eller så skulle du kunna ha en inställning för start och landning, en för transport och en för luftstrid. Vilken knapp som gör vad byts alltså ut helt mellan olika lägen. Du kan snabbt byta mellan lägen genom att vrida på en ratt och både färgen på LED-lampan och en skärm på gasreglaget visar vilket läge du just ställt in.  

Apropå gasreglaget, det är svårt att förklara hur stor skillnad det gör att ha ett stort reglage att vila handen på och bestämma hur fort du ska flyga. En knapp för att snabba på och en till för att skala ner saknar helt precision, styrspaken på en gamepad kanske är lite bättre men bara lite. Visst, en mindre dyr joystick kan ha ett litet reglage som tar upp nivån ett helt steg men precisionen du får med ett reglage som det här gör enorm skillnad, du blir ett med ditt rymdskepp. I Star Wars: Squadrons till exempel, finns det en sweetspot i din hastighet där ditt skepp är mer manövrerbart och att blixtsnabbt hitta rätt läge med vänsterhanden medans högerhanden tar den där skarpa kurvan är skillnaden mellan en stackars biroll som blir nedskjuten och flygarässet som spelas av en filmstjärna.  

Tyvärr är det inte jättelätt att ställa in spelet för att få det att fungera så här smidigt, när jag sa att en sån här sticka är en investering menade jag inte bara i pengar, det här behöver din tid också. Innan du flyger runt måste du sitta ett bra tag i spelets menyer och välja vilka knappar som ska göra vad, för spelets grundinställningar är inte särskilt bra. När du väl har gått igenom alla inställningar, testat spelet och gått tillbaka i menyerna ett par gånger för att finslipa dina val blir du dock väl belönad, nu kan du ditt skepp innan och ut och dina inställningar känns personliga och dina manövrar kan bli som en förlängning av din hjärna, för det är det som är poängen här, du ska kunna flyga utan att ens behöva tänka på att det är en joystick mellan dig och skeppet. Visst det hjälper inte att just Star Wars: Squadrons har dåliga menyer och det tar lite extra tid att ställa in allt precis som du vill ha det men jag upprepar mig själv här, det är överkurs du har betalat för, vill du ha enkel plug and play så är det här inte för dig.  

Som tur är finns det andra spel som har bättre menyer och stöd för en stadig H.O.T.A.S. Star Wars: Squadrons är fortfarande mitt favoritspel i genren men jag provade också E.L.I.T.E Dangerous och det spelet kände igen stickan direkt, och till skillnad från Squadrons visste menyerna vilken knapp som sitter var på stickan och din minneslapp i spelet har faktiskt en ikon som visade vilken knapp spelet syftade på och inte bara en siffra. Så mycket enklare blir det dock inte, förbättringarna i gränssnittet hindrar inte att flygningen i det här spelet är grymt mycket mer avancerad än i Squadrons. Återigen, det är överkurs du betalar för här så det är inte ett klagomål, bara en varningsflagga; vet vad du ger dig in på. Här blir de tre olika lägena en ren nödvändighet men när du tagit dig tid att lära dig att flyga ute i rymden blir känslan helt magisk. Det känns verkligen hur farlig rymden är och hur väl du måste förstå mekaniken i ett rymdskepp för att överleva här ute. Logitech X52 Professional H.O.T.A.S. 3 Och som grädden på moset, om jag inte hyllat den här styrspaken tillräckligt, så är en sticka av den här kalibern näst intill en nödvändighet om du ska spela en flyg- eller rymdsimulator i VR. Det är helt enkelt inte praktiskt att sitta med en mindre sticka eller mus och tangentbord som kräver att du använder tangentbordet för många av funktionerna när du har ett VR-set på huvudet och inte ser ditt tangentbord. Ja nu blev hela cirkusen ännu dyrare om du ska ha ett VR-set också men som jag sa tidigare, smakar det så kostar det.  

Men nu är det stickan jag recenserar. Med ett pris runt 2.000 kronor så svider det i plånboken men om du gillar den här typen av spel är det faktiskt värt det. Spelet blir minst tre gånger roligare att spela och det känns verkligen att du har kvalité i handen. Tänk bara på att det här inte är några enkla saker, du kommer behöva finslipa din upplevelse men om du har pengarna, tiden och intresset så är det här en riktigt varm rekommendation. Så länge du inte är vänsterhänt, för hela upplägget har tyvärr inte tagit hänsyn till dig alls. Det är ju en översikt.  

Det är svårt att göra en bra/dåligt lista här eftersom allt på den är så relativt.  

  • Priset: Högt men värt det
  • Krångel: Ja den är avancerad men det är ju det som är poängen
  • Känslan: Den här är bara bra, riktigt bra
  • Inte för vänsterhänta: Okej, det här har ingen positiv vinkel

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here