Nu kan vi spela fullfjädrade Xbox One-spel i mobilen via Microsofts egna streamingtjänst för spel. Är framtiden här? Svårt att vara på… Ja, typ? Men framtiden är oputsad. Låt mig förklara.

Project xCloud - Xbox i din ficka 1

Jag kopplade min Xbox One-kontroll till min mobil via bluetooth och startade xCloud-appen och vips hade jag tillgång till ett imponerande bibliotek av spel. Värt att säga att det är inte alla spel i mitt bibliotek men det kanske de löser i framtiden, men det finns sannerligen en lång lista att välja ifrån. Och ja, grundfunktionen fungerar faktiskt riktigt bra, mitt bredband är på sin höjd av genomsnittsklass med det räckte, jag får bra bild och de enda gången jag märkte av fördröjning i kontrollerna var jag inte säker på om det var på riktigt eller något jag inbillade mig. På det sättet är framtiden här, jag streamade spel från en virtuell Xbox One rakt in i mobilen. So far so good. Det fanns en och annan bugg, i Conan Exiles sprakade ljudet en hel del men det här är ju en beta, buggar kan jag leva med så länge de fixas i den färdiga produkten. Jag måste dock understryka hur imponerad jag är av att grundfunktionen fungerar så bra som det gör.

Problemet som uppstår här är egentligen ganska självklart. Spel på Xbox One är designade att spelas på en TV-skärm. Jag spelar på en Samsung Galaxy S20+ så det är en av de större mobilskärmarna på marknaden, inte den största men i överkanten. Trots detta så är det väldigt ansträngande för mina stackars ögon att uppfatta små detaljer när jag spelar och text är på många ställen väldigt frustrerande att läsa. Jag kisar och trycker upp skärmen i ansiktet och jag kan ändå inte tyda allting. Det här är ett klassiskt fall av “var försiktig med vad du önskar”. Jag har mina Xbox-spel i mobilen som jag kanske önskat mig men mobilen lämpar sig faktiskt bäst för mobilspel av en anledning.

Conan Exiles var hopplöst, jag orkade inte ens skapa en karaktär. Jag provade Dragon Age Inquisition men den kände inte igen mitt EA-konto. Återigen, ingen big deal, detta är en beta, jag förväntar mig att de löser sådana saker senare.

Forza Horizon 4 funkar bra när jag väl är ute och kör men menyerna var smärtsamma, av samma anledning som jag redan nämnt. Små detaljer med liten text.

Jag startade upp Unravel 2 i hopp om att plattformsspel skulle lämpa sig bättre och ja, det funkade en aning bättre men just detta spel vill gärna lägga fokus på små vackra detaljer i bild vilket begränsade hur kul jag kunde ha. Ori and the blind Forest däremot hade jag inga problem med.

Tekken 7 och Soul Calibur VI fungerade också bra, jag blev återigen irriterad av menyerna och det var en mardröm att läsa instruktionerna på specialattacker men när jag väl var i en fight var det helt okej.

Så återigen. Är framtiden här? Tekniskt sett ja, streamingen funkar jättebra men antingen kommer vi behöva välja ut vilka spel som är redo för framtiden efter hur stora typsnitt de har eller så får fler spel introducera ett läge för extra stor text. Det finns en funktion som läser upp text på skärmen men den fungerade bara på appens text, såsom app-menyer och achievements men spelens menyer och text förblir tyst. En lite lustig bugg fick min uppläsare att byta röst och språk mellan engelska, franska och tyska. Återigen, förmodligen en beta-grej de löser.

Här hade jag kunnat lämna recensionen men jag blev nyfiken och kopplade min mobil till en större skärm via HDMI. Vips blev fler spel spelbara då jag plötsligt kunde läsa text och uppfatta fler detaljer men då uppstod två nya problem. Dels blev ju poängen mycket mindre då vi tappar hela grejen med att du har med en Xbox i din ficka. Du behöver fortfarande en TV, men visst, det betyder fortfarande att du kan ta med dina spel när du besöker släkten utan att behöva kånka med dig hela konsolen. Jag började dock genomskåda kulisserna lite här, nu när mobilbilden blivit stor blev genvägarna tydligare. De har lyckats att streama spelen så smidigt tack vare att de minskat på bildkvalitén och upplösning på sätt som inte märks på den lilla skärmen men oj vad det märks på den stora.

Jaja, det finns visst lite framtid kvar att vänta på. Project xCloud är kanske lite väl optimistisk men den är inte helt värdelös, det är kul att ha med sig spel i sin ficka, även om inte alla spel funkar jättebra i det formatet och storbildsformatet kanske inte var lika vackert men ett fult spel är bättre än inget spel när du inte är hemma men ändå vill spela dina spel. Är detta något för dig? Om du har en hyfsat ny mobil med Android kan du klicka här och prova själv.