• Plattform: Playstation 4, Xbox One
  • Utgivare: Rockstar Games
  • Utvecklare: Rockstar Games
  • Genre: Action, Äventyr
  • Antal Spelare: Single Player
  • Releasedatum: 26 Oktober 2018

Året är 1899, efter ett bankrån i staden Blackwater drivs Dutch van der Linde och hans gäng på flykt från myndigheterna. Efter att ha förlorat medlemmar i skjutningen vid rånet, samt blivit tvingade att gömma bytet så har resten av gänget en känsla av nedstämdhet. Spelaren kontrollerar Arthur Morgan, en klassisk bitter men lojal bandit, som måste skydda gänget från myndigheterna, prisjägare och rivaliserande gäng.

Red Dead Redemption II - En upplevelse du måste ta del av 2

Handlingen är uppdelad i kapitel, där det finns vissa uppdrag man måste göra innan man går vidare till nästa kapitel och som alla har en liknande start och avslut. Börja i ett läger, gör några uppdrag i det nya lägret, tvingas flytta på lägret, skölj och gör om. Förutom de huvuduppdrag som finns, så finns det precis som i Red Dead Redemption, sidouppdrag. Dessa uppdrag kan ges utav gängmedlemmar, där det kan vara allt från bankrån till att hitta föremål de tappat, dessa uppdrag är helt frivilliga. Andra uppdrag är de som man kan stöta på ute i den väldiga världen, där främlingar ber om hjälp och du får aktivt ta ställning till att hjälpa, ignorera eller bara råna dem.

Moralmätaren har samma närvaro som i det tidigare spelet, där omoraliska handlingar som att döda oskyldiga har negativa konsekvenser för din mätare och moraliska handlingar som att hjälpa folk i nöd har positiva konsekvenser. Hur hög din moral är åt antingen det negativa hållet eller det positiva påverkar dessutom slutet på spelet, så spelet har ett definitivt omspelsvärde bara på grund av det.

Det är upp till dig som spelare att ta hand om gänget, genom att hålla lägret välfyllt med mat, medicin och ammunition. Detta kan uppnås genom att antingen vandra omkring i den vida världen och samla på sig växter, jaga och loota eller genom att betala för att hålla förråden välfyllda. Om man lootar när man kan i början på spelet, samt inte spenderar pengar på annat än proviant så är det ganska lätt att kunna betala för att hålla lägret i bra skick. Att hålla lägret välfyllt hjälper dig också då du kan bara återvända till lägret för att fylla på ammunition eller ta en skål med gryta för att fylla på din energi.

För att hålla Arthur Morgan frisk, måste man se till att han får sova med jämna mellanrum samt får äta och raka sig. Att få en notis om att man måste vila annars kommer ens energi dras fortare när man försöker fly från sheriffen är inte optimalt. Detta gäller för din häst också, att borsta och föda den är viktigt för att hålla dennes energi uppe. Fler påverkande faktorer som man måste tänka på är vädret, har du på dig för varma kläder i ett varmt klimat så dras energi. Samma gäller för tunna kläder i ett kallt klimat. Att hålla koll på vad det står för temperatur när man rider in i ett nytt område gör skillnad.

Red Dead Redemption II - En upplevelse du måste ta del av 3

Det nya tillskottet i Red Dead-familjen är överfyllt med möjligheter för utforskning i de vackra och unika miljöerna som breder och skiftar över hela världskartan. Från de snöiga områden i Tall Trees till svampmarkerna i Lemoyne, varje del har egna unika miljöer med eget vildliv och växtliv. Världen känns levande och bjuder verkligen in för utforskning, särskilt med de små utmaningarna som läggs i ens knä under spelets gång. Om något vill jag rekommendera spelet bara för att man ska få möjligheten att uppleva världen, då den är så noggrant skapad och utformad. Plocka med ett ordentligt gevär och utforska varje centimeter, undvik att bli uppäten eller nedskjuten.

Redan innan jag spelade hade jag höga förväntningar, det är inte en enkel uppgift Rockstar tagit på sig. Red Dead Redemption måste vara en av tidernas bästa spel, en klassisk historia om en man som vill skydda sin familj och vadar igenom blod för att kunna göra det, en historia som hyllades och prisades. När det viskades om en uppföljare så fanns en fråga som brann klarast av alla: Kunde Rockstar lyckas med att skapa en uppföljare som höll måttet till originalet? Det kunde de verkligen! Den oron jag hade innan om att spelet inte kunde hålla jämn takt med sin storebror försvann några timmar in, den håller mer än jämn takt. Det är inte bara själva spelet i sig men de små sakerna, interaktionerna med gängmedlemmarna exempelvis. Man tillhör en familj, en absurd, väldigt bisarr familj, där varje medlem har en viss plats i ens hjärta och har en viss roll i denna absurda familj. Dutch som den barska fadern, Horsea som den oroande farfadern och Arthur Morgan som allas storebror. Det tar inte lång tid innan man ser hur alla är tätt sammanvävda och hur mycket kärlek som ändå finns bland dem. Det gör därmed desto ondare ju längre man spelare och ser klyftorna, det som kommer lägga grunden till splittrandet av gruppen och handlingen för Red Dead Redemption.

Red Dead Redemption II - En upplevelse du måste ta del av 4

Det är jakten på ett bättre liv som driver gänget i varje kapitel, de behöver bara en bra stöt till, tillräckligt med pengar för att kunna lämna det kriminella livet bakom sig. Men det finns också tvivlet, hur många fler måste dö för den här drömmen? Det är just karaktärerna som gör det här spelet så fantastiskt, deras motiveringar och handlingar gör att varje gång man besöker lägret bjuds man på interaktioner som formar banden till de starkare. Att bli skjuten på utav prisjägare för att sedan komma till lägret där man hör hur pastorn, stupfull, berättar hur tacksam han är för att man räddat hans liv ger verkligen den fina känslan av att komma hem. De känns verkliga, interaktionerna känns verkliga och varje val man behöver göra fyller en med en rädsla att det är sista gången man kommer se dem i livet, för jag ville verkligen inte att någon skulle dö. Jag gjorde allt för att undvika att någon skulle dö, spelade om uppdrag för att jag trodde jag gjort något fel, men den vilda västern skonar ingen.

Red Dead Redemption 2 lever upp till förväntningarna, och levererar en historia som slår precis lika hårt som dess föregångare om inte ännu hårdare. Detta är inte ett spel som man spelar igenom en lördagkväll, det krävs tid och dedikation för att kunna uppleva precis allt som spelet har att ge, för det är verkligen maffigt och gigantiskt och bör utforskas. Vare sig om man vill spela det som en godhjärtad eller riktigt kall bandit så finns det inget egentligt stopp för en, förutom att du blir betydligt mer efterlyst och har högre summor att behöva betala av för att kunna röra dig i vissa städer utan att bli nedskjuten. Jag vill skriva om varje fantastisk interaktion, varje krök och hörn i historien men det är verkligen ett spel man måste uppleva. Det är ett säreget äventyr med skratt, gråt och en hel del blod, vilket är precis så vi vill ha det.