Jag länge blivit lite förvirrad när spel som Microsoft Flight Simulator och Elite: Dangerous dyker på upp på konsol. De verkar alldeles för avancerade för att bekvämt spelas med en liten handkontroll. Det kvittar hur mycket en viss vän till mig påstår att man med lite planering kan få till precis lika mycket precision som du kan få med en spel-PC, det kommer alltid kännas töntigt att styra ett avancerad fordon med tummarna.

Här kommer räddningen i form av Thrustmaster T.Flight Full Kit, den första H.O.T.A.S-stickan som officiellt fungerar på Xbox Series X/S. H.O.T.A.S står för Hands On Throttle And Stick, vilket betyder att du har joystick i en hand och ett gasreglage i den andra. Detta ses ofta som en lyx då de i minsta fall kostar över tusenlappen. I det här fallet tycker jag faktiskt att de är en ren nödvändighet om du ska spela den sortens spel de designats för på det sätt de är ämnade att spelas. Förutom detta innehåller det här paketet också gaspedaler som placeras på golvet och erbjuder ännu mer realism genom att låta dig sköta vissa kontroller med fötterna.

Materialet känns inte lika premium som några av de lyxigare modellerna men för ungefär 2.000kr får du faktiskt mycket mer än vanligt för pengarna du betalar. Båda spakarna har bastant vikt och och glider inte runt på bordet när du spelar. Stickan är skön i handen och det går att justera motståndet, skillnaden kanske inte är jättestor men en sån här sticka köper du inte om du inte bryr dig om precision. En intressant detalj är att sticka och gasreglage har en pusselform så de går att sätta ihop till en enhet om så skulle önskas men kan även plockas isär om det passar din spelställning bättre. Det är en god tanke men sladden mellan dem är lite för kort för att kunna få stor variation, du kan till exempel inte ha de två olika spakarna på var sida om din kropp eller på varje armstöd i en fåtölj, vilket är synd. Sladden som går till min Xbox är förresten också förvånande kort, för mig var det nätt och jämt att den räckte till mitt spelbord och då sitter jag inte ens särskilt långt från min TV. Många av er kommer att behöva en förlängningssladd.

Pedalerna är mer än bara gas- och bromspedaler som i bilspel, precis som i ett riktigt flygplan kan de skjutas fram och tillbaka för att vrida rodret och svänga planet i sidled. Båda pedalerna är sammankopplade så när den ena åker framåt åker den andra bakåt. Rörelsen känns väldigt smidig tack vare vad de kallar S.M.A.R.T (Sliding Motion Advanced Rail Track). Denna funktion är väl tekniskt sett onödig då en vanlig H.O.T.A.S utan pedaler kan åstadkomma precis samma funktion genom att vrida styrspaken, något som inte går i ett riktigt flygplan. Pedalrälsens tillskott är därmed mer en fråga av inlevelse än funktion, detta är naturligtvis inte en dålig sak, särskilt vad det gäller simulatorgenren där inlevelsen ju är extra viktigt. En annan funktion som är desto viktigare är att pedalerna också fungerar som bromspedaler vilket faktiskt ger mycket bättre kontroll när du ska landa ett plan och mer kontroll över hur hårt vi vill bromsa till skillnad från de vanliga knapparna som smäller på med 100%.

Spaken släpptes strax efter att Microsoft Flight Simulator kom till Xboxen och det är förmodligen ingen slump. Även om det är kul att flyga över sitt hus och ta screenshots så är det svårt att få ut något vettigt från spelet med en vanlig handkontroll. En flygsticka i den här kalibern gör kort och gott ett sådant här spel värt att spela. Jag måste erkänna att jag var en smula överväldigad av pedalerna i början och fick lite panik över att min hjärna behövde hålla koll på fler saker men efter en stund vande jag mig och känslan blev faktiskt riktigt kul. Jag provade också stickan i Elite Dangerous, ett spel jag skaffade för ett år sedan men inte orkade spela för att jag bara hade en kontroll. Som väntat var spelet en helt annan upplevelse när jag hade en kontroll som matchade spelets avancerade natur.

Innan du tar fram plånboken vill jag ge ett varningens ord. För att få ut det mesta ur en H.O.T.A.S bör du sätta dig in spelets alla funktioner och bekanta dig med alla små funktioner och möjliga konfigurationer du kan välja mellan och justera. Detta kan vara avskräckande och kännas som hög tröskel men om du har lagt pengar på premium spelutrustning för att spela avancerade simulatorer så har du förmodligen redan intresse för att djupdyka i spelets avancerade funktioner, komplexitet är trots allt vad du betalat för.

Något som däremot inte borde ske är strulet med att få igång stickan med vissa spel, såsom Star Wars: Squadrons, som jag i en tidigare recension nämnt, är mycket bättre med en H.O.T.A.S. Jag blev först förtvivlad när den inte verkade fungera varken med Squadrons eller flygpangarspelet Ace 7, något som jag vet ska ha stöd för en sån här sticka. Det visade sig att svaret var ganska enkelt: Vissa spel vill bara ha en kontroll igång och om du loggade in på spelet med handkontrollen kommer den vara den som styr ditt fordon och detta kan inte ändras från spelets menyer. Vad jag behövde göra var alltså att starta om spelet, och när det var dags att logga in med min gamertag, välja A-knappen på min flygsticka och inte den vanliga handskontrollen. Visserligen en enkelt lösning men varken Xboxen, spelet eller stickan behagade berätta detta, jag fick vända mig till google för att ta del av denna visdom.

När jag väl lärt mig detta kan jag konstatera att ja, Star Wars: Squadrons är fortfarande mycket bättre med en H.O.T.A.S, och det lilla hacket i gasreglaget som visar när det nått mitten var extra användbart här, då mitt rymdskepp är som smidigast vid 50% hastighet.

Jag blev tyvärr lite besviken över det faktum att kontrollen inte har något uttag för hörlurar så om du inte har ett trådlöst headset så kommer du behöva använda uttaget på din vanliga handkontroll. Eftersom handkontrollen stänger av sig om den ligger stilla för länge utan att den används vilket leder till att du måste då och då sträcka ut en hand för att trycka på något för att den inte ska somna, som om för att stoppa en dator från att starta skärmsläckaren. Vad som kan låta som ett pyttelitet problem blir faktiskt ordentligt störande om du ska spela multiplayerspel och vill använda röstchatt.

Ett stort plus är dock att stickan har ett PC-läge så om du både spelar Xbox Series X/S och PC och gillar flygspel så behöver du inte köpa en dyr H.O.T.A.S till varje, vilket gör att du kan lägga de sparade tusenlapparna på något annat.

Så för att sammanfatta så är T.Flight Full Kit X absolut en prisvärd joystick om du vill spela flygspel på din Xbox Series X/S, då den gör alla relevanta spel ofantligt mycket bättre. Spelar du mest såna spel på PC finns det många andra val men har du även en krysslåda så är det hit du behöver vända dig. Lite strul med att få igång den i vissa spel och de korta sladdarna drar ner ett annars väldigt gott omdöme. Om du gillar att flyga så är det bara att skaffa din spak och ta till skyarna!

Bra

• Spelkänslan
  • Väldigt prisvärd